Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer i bevilgningen under forsvarsbudsjettet for 1995 i forbindelse med utvidet norsk deltakelse i FNs beskyttelsesstyrke i Bosnia-Hercegovina (UNPROFOR).

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 217 (1994-1995)
  • Kildedok: St.prp. nr. 71 (1994-95)
  • Dato: 13.06.1995
  • Utgiver: forsvarskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

  Forsvarsdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om utvidet norsk deltakelse i FNs beskyttelsesstyrke i Bosnia-Hercegovina (UNPROFOR) og om endring i bevilgningen og tilleggsbevilgning til forsvarsbudsjettet for 1995 til dekning av den foreslåtte utvidelse.

     Situasjonen i det tidligere Jugoslavia er i løpet av våren blitt dramatisk forverret. I Kroatia innledet regjeringsstyrkene en offensiv mot de kroatiskserbisk-kontrollerte områdene i Vest-Slavonia. Dette førte til økt spenning også i den gjenværende del av Kroatia. Imidlertid er det situasjonen i Bosnia-Hercegovina som nå vekker størst bekymring. Den våpenhvilen som partene inngikk ved nyttårstider, ble ikke fornyet da den utløp 1. mai i år. Etter dette tidspunkt har kamphandlingene tiltatt i styrke. De bosniske regjeringsstyrkene innledet flere offensiver for å gjenerobre tapt terreng, både i Bihac-området, i Tuzla-området og i det sentrale Bosnia. Situasjonen tilspisset seg ytterligere etter at de bosnisk-serbiske styrkene ikke overholdt en frist til å innlevere tyngre våpen som de hadde tatt fra FN-overvåkede våpendeponier i Sarajevo-området. Etter at NATO gjennomførte flyangrep mot serbiske mål, ble et stort antall FN-personell enten tatt som gisler eller holdt tilbake i sine forlegninger. UNPROFOR har med den siste utviklingen kommet i en situasjon der styrken ikke lenger kan utføre sine oppgaver etter forutsetningene. Dette er også erkjent av FNs Generalsekretær som har gått inn for å omgruppere og konsolidere FN-styrkene i Bosnia-Hercegovina. FN må gis bedre muligheter til å forsvare seg mot angrep fra partene. Alternativet til å gjøre UNPROFOR bedre i stand til å løse sine oppgaver er en tilbaketrekning, noe som høyst sannsynlig ville utløse en omfattende menneskelig katastrofe blant sivilbefolkningen.

       Norges nåværende deltakelse i FNs fredsoperasjoner er i utgangspunktet basert på Forsvarets FN-beredskapsstyrke som har en totalramme på 2.022 personer, jf. St.prp. nr. 1 (1993-1994) og B.innst.S.nr.7 (1993-1994). Kongen er i henhold til Stortingets vedtak gitt fullmakt til å kunne avgi inntil 2.022 personer til FN-operasjoner.

       Primo juni 1995 deltok 1.701 norske befal og mannskaper i fire operasjoner, hvorav 875 deltar i FNs operasjoner i det tidligere Jugoslavia. Tallene varierer noe grunnet vakanser i styrkene, rotasjoner, lokale disposisjoner osv. Høsten 1993 ble det besluttet at Norge skulle avgi et sanitetskompani og en helikopterving for utplassering i Tuzla-området i Bosnia-Hercegovina, jf. St.prp. nr. 95 (1992-1993) og Innst.S.nr.247 (1992-1993). Engasjementet ble i 1994 utvidet ved at det ble besluttet å etablere en logistikkbataljon (NORLOGBAT), jf. St.prp. nr. 42 (1993-1994) og Innst.S.nr.139 (1993-1994), der sanitetskompaniet for øvrig ble integrert i NORLOGBATs organisasjon.

       Kostnadsrammen for den nye tilleggsstyrken som foreslås med 67 personer vil ved utplassering primo august dette år, inkludert materiellanskaffelser og drift, for inneværende år være i størrelsesorden 90 mill. kroner. Dette foreslås delvis dekket inn gjennom omdisponeringer innenfor den ordinære budsjettramme for 1995 på 15 mill. kroner. Det foreslås dessuten en tilleggsbevilgning for inneværende år på 75 mill. kroner.

   Komiteen har merket seg den aktuelle og forverrede situasjonen i Kroatia og Bosnia-Hercegovina.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, lederen, slutter seg til forslaget om å forsterke NORLOGBAT med 67 personer som bl.a. vil bidra til å bedre bataljonens evne til å opprettholde viktige forsyningstransporter samtidig som dens egen sikkerhet styrkes.

       Komiteen har merket seg at det med denne utvidelse vil være om lag 1.768 personer i FN-tjeneste i forhold til den vedtatte øvre ramme på 2.022 personer.

       Komiteen har videre merket seg at merutgiftene til utvidelsen er beregnet til 90 mill. kroner i 1995, hvorav 75 mill. kroner medgår til materiellanskaffelser, særlig til nyanskaffelse av ni pansrede personellkjøretøy og annet avdelingsmateriell. Driftsutgiftene for 1995 er beregnet til ca 15 mill. kroner. På årsbasis er driftsutgiftene beregnet til ca 31 mill. kroner.

       Komiteen har merket seg at driftsutgiftene for 1995 på 15 mill. kroner foreslås dekket ved omdisponering innenfor budsjettrammen, mens investeringsutgiftene på 75 mill. kroner foreslås dekket ved tilleggsbevilgning til forsvarsbudsjettet for 1995.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til sine merknader i B.innst.S.nr.7 (1994-1995) hvorfra siteres:

       « Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil understreke at komiteens flertall i budsjettinnstillingen for 1994 gjorde det klart at det norske FN-engasjementet nå har fått et omfang som innebærer en betydelig belastning på forsvarsbudsjettet, og sluttet seg til budsjettproposisjonens forutsetning om at eventuelle nye FN-engasjementer må finansieres ved tilleggsbevilgninger.
       Flertallet har merket seg at det for året 1995 legges opp til å videreføre det norske FN-engasjement fra 1994 og at det i budsjettproposisjonen presiseres at det ut fra de nåværende økonomiske rammer ikke vil være rom for økning. Flertallet slutter seg til dette. »

       Under henvisning til foranstående sitat vil flertallet, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, gå inn for at hele tilleggsbehovet på 90 mill. kroner gis som tilleggsbevilgning til forsvarsbudsjettet for 1995.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Brenden, Brudevoll, Elvheim og Skaug, slutter seg til proposisjonen når det gjelder finansieringen av det utvidede engasjementet i UNPROFOR og fremmer følgende forslag:

« Kap. 1719

Fellesinstitusjoner og -utgifter under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)
43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet
reduseres med kr 15.000.000 »

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn, viser til sin merknad i B.innst.S.nr.7 (1994-1995) og mener at hele tilleggsutgiften på 90 mill. kroner må dekkes innenfor rammen av forsvarsbudsjettet for 1995, og fremmer følgende forslag:

       « Tilleggsbehovet for utvidelsen av UNPROFOR på 90 mill. kroner dekkes innafor rammen av forsvarsbudsjettet for 1995 ».

       Når det gjelder andre prinsipielle spørsmål i forbindelse med tjenesten i UNPROFOR, viser komiteen til sine respektive fraksjoners merknader i Innst.S.nr.247 (1992-1993).

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, lederen, vil i tillegg til ovenstående referanse understreke at FRP går imot den foreslåtte utvidelse av den norske deltakelsen i UNPROFOR og vil derfor stemme mot de foreslåtte bevilgninger.

Forslag fra Arbeiderpartiet:

Forslag 1

« Kap. 1719

Fellesinstitusjoner og -utgifter under
Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)
43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet
reduseres med kr 15.000.000 »

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 2

       Tilleggsbehovet for utvidelsen av UNPROFOR på 90 mill. kroner dekkes innafor rammen av forsvarsbudsjettet for 1995.

     Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:

Kap. 1731

Hæren (jf. kap. 4731)
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 700.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 300.000

Kap. 1792

FN-tjenesten (jf. kap. 4792)
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 8.600.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 80.400.000

Oslo, i forsvarskomiteen, den 13. juni 1995.

Hans J Røsjorde, Johan J Jakobsen, Are Næss,
leder. ordfører. sekretær.