Vedlegg 2: Notat fra Samferdselsdepartementet i brev av 5. juni 1995 til samferdselskomiteen:
Banestrekningen gjennom Lillestrøm er en kritisk del av Gardermobanen når det gjelder framdrift. Lillestrøm er dessuten et teknisk knutepunkt på jernbanenettet og av vital betydning for øvrige deler av Gardermobanen, samt lokal-, regional og nasjonal trafikk både for person- og godstransport. Anleggsarbeidene må kontinuerlig ta hensyn til trafikken på banen. Forstyrrelser i driften på Hovedbanen vil umiddelbart slå ut på jernbanetrafikken i hele Østlandsområdet. Forsinkelse på denne tidskritiske strekningen vil på grunn av disse avhengigheter gi forsinkelse i total ferdigstillelse. NSB Gardermobanen AS uttaler at de ikke kan ta ansvaret for ferdigstillelse av Gardermobanen til hovedflyplassen åpner ved et vedtak om bygging av kort tunnel gjennom Lillestrøm nå.
Planleggings- og prosjekteringstid
Reguleringsplanen for daglinje gjennom Lillestrøm ble vedtatt av Miljøverndepartementet (MD) 8. oktober 1994.
Den endelige avgjørelsen i reguleringssaken ble bl.a. ut fra ønske om å utrede ytterligere tiltak på bomiljøsiden fattet ca 2 måneder etter det som lå inne i NSB Gardermobanen AS egen framdriftsplan. Da prosjekteringen av parsellen i utgangspunket lå på tidskritisk linje, ble det inngått kontrakt med konsulent for å utføre prosjekteringen og anbudsutarbeidelse 19. august 1994, altså 2 måneder før endelig planvedtak forelå. Prosjekteringen av stasjonsområdet startet umiddelbart den 22. august 1994, se vedlagte framdriftsskjema ID 3, og tok til for hele parsellen etter at MD den 13. september 1994 tok NSBs innsigelse til følge (sa nei til tunnelløsning). Prosjekteringen av daglinjen har pågått kontinuerlig fram til 3. mai 1995 da anbudsmateriale ble sendt ut til entreprenørene. Kontraktsinngåelse med grunnarbeidsentreprenør for støysvak daglinje er planlagt til 15. august 1995.
I rapporten « Bomiljøtiltak Nitelva-Åråsen » knyttet til støysvak daglinje framgår at det skal gjennomføres flest mulig fasadetiltak før utbyggingen starter. Dette arbeidet pågår nå for fullt i nært samarbeid med beboerne.
Den samlede tid for prosjektering, bygging og utprøving fram til ferdigstillelse er for:
Start | Ferdig | Kalenderdager |
---|
Støysvak daglinje | 22.08.1994 | 01.10.1998 | 1.501 |
Kort tunnel | 03.07.1995 | 01.07.1999 | 1.459 |
Den totale tid til prosjektering, anbudsutarbeidelse og kontrahering for daglinjealternativet har vært nærmere 12 måneder. En del av prosjekteringen omfatter stasjonsområdet, som vil være tilnærmet lik i begge alternativ. Tiden som nå er nødvendig for å prosjektere kort tunnel er beregnet til 6 måneder, som vurderes som særdeles kort tid. Vedlagte skisse viser på hvilke deler av parsellen det er nødvendig med omprosjektering ved overgang fra støysvak daglinje til kort tunnel.
I NSB Gardermobanen AS tidsanslag på 6 måneder til prosjektering forutsettes det at NSB Gardermobanen AS prosjekterer og utfører det forberedende kontraktsarbeide. Dette må gjøres samtidig med at Skedsmo kommune forestår en reguleringsmessig behandling (inkl. vedtak) samt øvrig nødvendig kommunal byggesaksbehandling av tunnelalternativet. Videre må ekspropriasjon av grunn gå parallelt med prosjektering og kontraktsarbeidet. En slik framgangsmåte har NSB Gardermobanen AS tidligere blitt sterkt kritisert for av lokale og sentrale myndigheter.
NSB Gardermobanen AS har i sitt tidsanslag på 6 måneder videre forutsatt at det ved et eventuelt vedtak om kort tunnel også vil være mulig å framforhandle kontrakt om bygging av tunnel med basis i mottatte anbud på daglinjealternativet uten ny anbudskonkurranse. En gjør oppmerksom på at en da tøyer reglene for anbud, og må i tilfelle konstatere det uheldige i at en ikke får en ordinær konkurranse om en så stor og vanskelig entreprise.
Bygg- og utprøvingsperioden
Ved eventuell bygging av kort tunnel vil den mest optimale anleggsdriften kunne gjennomføres ved at det anlegges midlertidige spor i hagene langs banen. Dette er forutsatt i reguleringsplanforslagene for tunnelløsningen. Dette vil medføre betydelige ulemper i anleggsperioden for beboerne, i tillegg til de øvrige anleggsarbeider som kort tunnel medfører (bl.a. meget omfattende spunting og graving).
I forbindelse med detalj- og reguleringsplanarbeidet for parsellen Nitelva-Åråsen, ble firmaet Berdal Strømme innleid som konsulent for å foreta en utredning av byggetid for de ulike alternativene.
NSB Gardermobanen AS og Berdal Strømme er enig om at gjennomføringstiden for grunnarbeidene for tunnel vil være 4 måneder mer enn for daglinjen. Berdal Strømme mener at grunnarbeidene kan gjennomføres på 18 måneder for daglinjen og 22 måneder for kort tunnel. NSB Gardermobanen har funnet det nødvendig å justere gjennomføringstiden for grunnarbeidene til henholdsvis 20,5 og 24,5 måneder når en tar i betraktning at anleggsarbeidene skal gjennomføres samtidig med avvikling av togtrafikken.
I tillegg er gjennomførbarheten kvalitetssikret av konsulentfirmaet Noteby A/S som bl.a. har anmerket at løsningene er beheftet med stor risiko, spesielt med tanke på framdrift og kostnad (jf. vedlagte rapport side 4 avsnitt 2).
Utprøving og igangkjøring
Det er av avgjørende betydning for Gardermobanen at alle tekniske anlegg inklusive materiellet fungerer 100 prosent fra første driftsdag. Det er derfor avsatt 6 måneder til utprøving/igangkjøring ut i fra behovet for systematisk og gradvis idriftsetting av de enkelte delanlegg og fullskalatester med trinnvis økning av kjørehastigheten på banen. Gardermoen er Norges første høyhastighetsbane, hvor ny teknologi på alle signaltekniske områder, sikringsanlegg, fjernstyring og ATC skal fullskalatestes før banen kan settes i kommersiell drift. Videre skal nye og store omformerstasjoner integreres og fases inn i NSBs kjørestrømsystem for å ivareta det økte effektbehovet som Gardermobanen representerer. En eventuell nedsetting av prøvedriftsfasen vil føre til redusert sikkerhetsnivå og en igangsetting av tilbringertjenesten med redusert pålitelighet og regularitet.
På materiellsiden er det støykrav og kjøretid som er de viktigste testene som må gjøres på ferdig bygget bane. Kontrakten med materiellleverandøren er utformet slik at det er avsatt 6 måneder mellom foreløpig og endelig overtagelse av materiellet. Eventuelle modifikasjoner vil, avhengig av omfanget, allerede i utgangspunktet kunne skape problemer med bare 6 måneder til disposisjon. NSB-Gardermobanen AS understreker at all erfaring tilsier at 6 måneder er et minimum og er i tråd med sammenlignbare prosjekter og materiellanskaffelser ellers i Europa.
Samlede framdriftskonsekvenser
Som tidligere opplyst til samferdselskomiteen i brev av 18. mai 1995 vil et eventuelt vedtak om kort tunnel medføre en utsettelse av ferdigstillelsen av Gardermobanen med 9 måneder. Mer i detalj og med henvisning til vedlagte framdriftsskjema framgår det at denne forsinkelsen er sammensatt av:
- | Utsatt anleggstart for grunnarbeidene på 4 ½ måned. Denne forsinkelsen (fra 15. august 1995 til 1. januar 1996) er gjort så liten som mulig ved at anbudsbehandlingen og kontraktsinngåelsen for kort tunnel forutsettes å bli gjort parallelt og samtidig med prosjekteringen som omtalt foran. (Se vedlagte framdriftsplan linje ID 3 og 4 for daglinjen i forhold til ID 16 for kort tunnel). |
- | 4 måneder lenger byggetid for grunnarbeidene. (Se ID 5 og 17). NSB Gardermobanen AS vurderer imidlertid at sporarbeidene kan starte 1 måned før grunnarbeidene er avsluttet slik at byggetiden for grunnarbeidene kun blir forlenget med 3 måneder før sporleggingsarbeidene kan starte. (Se ID 18). |
- | Aktivitetene etter at grunnarbeidene er gjennomført er en 1/2 måned lenger ved alternativ kort tunnel på grunn av at sporleggingsarbeidene i større grad må gjennomføres etter at grunnarbeidene er ferdigstilt. (Se ID 6-12 og ID 18-23). |
NSB Gardermobanen AS har sterkt understreket at med en slik stram og optimistisk framdriftsplan vil en hver brist i forutsetninger føre til forsinkelser og fordyrelser. Alle deler av tidsskjema er optimistisk vurdert.
Øvrige konsekvenser ved valg av kort tunnel
Ved et eventuelt vedtak om kort tunnel vil de foreslåtte og avtalefestede bomiljøtiltakene knyttet isolert til daglinjen ikke bli gjennomført. Dette gjelder spesielt for blokkene, hvor bl.a. opparbeidelse, opprensking og forbedring av oppholdsarealer, lekearealer og parkeringsarealer, evt. klimaanlegg i leilighetene samt bygging av ny gang- og sykkelundergang syd for blokkene vil utgå.
Vedtak om bygging av kort tunnel vil også innebære at følgende arbeider vesentlig knyttet til støy, relatert til daglinjen enten ikke kommer til utførelse eller får et redusert omfang:
- | Støyskjermer |
- | Fasadetiltak blokker |
- | Fasadetiltak eneboliger |
- | Opparbeidelse av uteareal i boområdet |
Ved et eventuelt vedtak om kort tunnel vil det være nødvendig med midlertidig avståelse av grunn gjennom ekspropriasjon i et større omfang enn ved daglinjealternativet. Merbehovet er vurdert til å være ca 9.000 m2 , og vil berøre flere grunneiere enn for daglinjealternativet. Behovet for varig innløsning er tilnærmet det samme for begge alternativene.
Kostnader som allerede er påløpt knyttet til daglinjen, og som en ikke har nytte av, er anslått til i størrelsesorden kr 15-20 mill. ved et eventuelt valg av tunnel nå.
Sammenfatning
Samferdselsdepartementet vil understreke at med de krav til hundrede prosent regularitet og pålitelighet som må stilles til Gardermobanen for å kunne nå den viktige miljømålsetningen om minst 50 prosent kollektivandel, vil en klart advare mot å redusere utprøvingstiden. Utprøvingstiden er etter departementets mening svært kort i utgangspunktet.
Det vises til Samferdselsdepartementets brev av 18. mai 1995 hvor det framgår at et eventuelt vedtak om kort tunnel gjennom Lillestrøm i beste fall vil forsinke ferdigstillelsen av Gardermobanen med 9 måneder. Som det går fram av dette notatet er alle deler av tidsskjemaet for byggearbeidene lagt inn med det mest optimistiske tidsanslag. På denne måten vil alle uforutsette hendelser av noen størrelse slå ut bare en veg og medføre økte forsinkelser.