Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Økonomiske og administrative konsekvenser

    I kapittel 9 i proposisjonen redegjør departementet for de økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene. Forslagene til organisasjonsendringer omfatter i denne proposisjonen tiltak innen Hærens fredsorganisasjon. Tiltakene berører i hovedsak en omstrukturering av Hærens verksted- og lagerorganisasjon. Tiltakene er i tråd med St.meld. nr. 16 (1992-1993). De foreslåtte endringene er tilpasset en redusert krigsstruktur og fredsorganisasjon i Hæren (ref. St.prp. nr. 27 (1993-1994), jf. Innst.S.nr.141 (1993-1994)).

       De foreslåtte endringene i Hærens verksted- og lagerorganisasjon har et betydelig innsparingspotensiale. Foreløpige beregninger viser et reduksjonspotensiale i størrelsesorden 550 årsverk. Den årlige driftsinnsparingen er beregnet til ca 160 mill. kroner. Beregnet etter nåverdimodellen vil dette over en 10-årsperiode utgjøre ca 1,5 mrd. kroner.

       Reduksjonspotensialet målt i årsverk er basert på estimater, og tar utgangspunkt i et forventet bemanningsbehov fra 1996. Ny organisasjon for det enkelte verkstedet og lageret vil bli utredet i detalj innen den enkelte distriktskommandoen i samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene. Som en følge av disse utredningene vil den eksakte bemanningen på hvert sted bli fastsatt.

       I forbindelse med tilpasningen av verksted- og lagerorganisasjonen til Hærens krigsstruktur og fredsorganisasjon er det så langt klarlagt et investeringsbehov på ca 257 mill. kroner. Øvrige investeringer vil departementet komme tilbake til senere.

       Det er i de økonomiske beregningene ikke kalkulert med kostnader eller inntekter av eiendommer, bygg og anlegg (EBA) som kan kasseres eller avhendes. Dette fordi det foreløpig ikke er gjennomført fullstendige analyser av hvordan eksisterende EBA kan utnyttes for å dekke Forsvarets framtidige behov på beste måte. Det er igangsatt undersøkelser for å avklare disse forholdene, og som også skal avklare framtidig anvendelse av de EBA Forsvaret ikke lenger har behov for.

       All avhending av ledig EBA vil skje i samsvar med de fullmaktene som tidligere er gitt av Stortinget, ref. bl.a. St.prp. nr. 1 (1993-1994), jf. B.innst.S.nr.7 (1993-1994), og St.prp. nr. 27 (1993-1994), jf. Innst.S.nr.141 (1993-1994).