Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling frå utanrikskomiteen om endringar på statsbudsjettet for 1995 under kapittel administrerte av Utanriksdepartementet.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 187 (1994-1995)
  • Kildedok: St.prp. nr. 47 (1994-95)
  • Dato: 02.06.1995
  • Utgiver: utanrikskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

    Regjeringa gjer i proposisjonen framlegg om å omdisponere 181,6 mill. kroner på budsjettet for utviklingshjelp i 1995 for å få til mest mogeleg effektiv bruk av midlane i budsjettåret.

       Forslaga til omdisponeringa har i hovudsak samanheng med at framdrifta for einskilde prosjekt og program av ulike årsaker er blitt forseinka eller at planar og rammevilkår elles er endra, slik at det er blitt ledige midlar.

       Det vert i proposisjonen vist til at det er 8.469 mill. kroner til disposisjon til utviklingshjelp i 1995. Ordinær løyving for 1995 utgjer 7.915 mill. kroner. I tillegg er det overført 480 mill. kroner i ubrukte løyvingar frå 1994, og det er løyvd 74 mill. kroner ekstra til flyktningeføremål i utviklingsland.

   Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet Fridtjof Frank Gundersen fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslaget om en ekstrabevilgning til Midt-Østen på grunn av den vanskelige situasjonen i området.

       Flertallet legger avgjørende vekt på det internasjonale ansvaret for å støtte opp om fredsprosessen også økonomisk.

       Flertallet legger vekt på at det endelige målet med støtten er at de selvstyrte områdene gradvis skal bli mer selvfinansierte.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Marit Arnstad, John Dale og Anne Enger Lahnstein, fra Sosialistisk Venstreparti, Erik Solheim, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Magne Bondevik, vil vise til at ordningen med parallellfinansiering i statsbudsjettet for 1995 er definert som « bunden samfinansiering på gavevilkår », og at ordningens mål er å « yte bistand til mottakerlandene ved at leveranser til utviklingsbankenes prosjekter blir 100 % gavefinansiert. »

       I St.prp. nr. 1 (1994-1995) het det videre at

       « I dag har Norge avtaler om parallellfinansiering med Verdensbankgruppen, Den afrikanske utviklingsbank og Den asiatiske utviklingsbank. Parallellfinansiering av enkeltprosjekter med Den interamerikanske utviklingsbank (IDB) ble etablert i 1994. »

       Disse medlemmer mener det vil være et brudd med ordningens formål og tidligere retningslinjer om ordningen - som det heter i den foreliggende proposisjonen - « no og nyttast i samband med landprogram og regionløyvingar », dersom dette åpner for finansiering av andre tiltak enn samfinansieringsprosjekter i regi av de utviklingsbankene som Norges har parallellfinansieringsavtale med. En slik, eventuell endring av ordningen har prinsipielle og praktiske konsekvenser av et slikt omfang at saken må utredes for Stortinget og ikke bare omtales indirekte i en refererende bisetning i en omfordelingsproposisjon.

       Disse medlemmer viser i denne forbindelse til Regjeringens definisjon av parallellfinansieringsordningen og dens formål i St.meld. nr. 51 (1991-1992) og til utenrikskomiteens Innst.S.nr.195 (1992-1993). Disse medlemmer forutsetter at ordningen med parallellfinansiering fortsatt skal være en form for samfinansiering av prosjekter i regi av utviklingsbanker som Norge har parallellfinansieringsavtaler med. Disse medlemmer går imot den foreslåtte bevilgningsøkning på 29 mill. kroner til kap. 180 post 73, og vil isteden øke regionbevilgningen til Afrika, kap. 150 post 79, med samme beløp.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Kaci Kullmann Five, Jan Petersen og Anders Talleraas, viser til Høyres merknader til statsbudsjettet for 1995. Statens samlede utgifter ligger på et for høyt nivå, samtidig som den offentlige sektors andel av økonomien øker. Disse medlemmer viser til at komiteens flertall bevilget nærmere 8 mrd. kroner til utviklingshjelp for 1995 og at Høyre foreslo å redusere bevilgningene med 1,8 mrd. kroner.

       Disse medlemmer vil på denne bakgrunn ikke gå inn for å bruke opp alle de midlene som Regjeringen foreslår innspart på årets budsjett, og foreslår reduksjoner i tilleggsbevilgningene.

       Tilleggsbevilgningen under kap. 150 post 79, til sosiale, politiske og økonomiske reformprosesser i Afrika, foreslås redusert med 12,5 mill. kroner og bevilges med 13,4 mill. kroner.

       Tilleggsbevilgningen under kap. 0151 post 74, til Bangladesh, foreslås redusert med 5 mill. kroner og bevilges med 0.

       Tilleggsbevilgningen under kap. 173 post 70,2 (ny), til særskilte miljøtiltak i Asia, foreslås redusert med 25 mill. kroner og bevilges med 25 mill. kroner.

       Tilleggsbevilgningen under kap. 180 post 73, til parallellfinansiering, foreslås redusert med 14,5 mill. kroner og bevilges med 14,5 mill. kroner.

       Tilleggsbevilgningen under kap. 180 post 90, til låneordningen, foreslås redusert med 14,5 mill. kroner og bevilges med 14,5 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, Fridtjof Frank Gundersen, går inn for å spare penger på u-hjelpsbudsjettet og vil votere i overensstemmelse med det. Dette medlem går mot alle økninger og vil støtte alle forslag til besparelser.

Forslag frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti:

Forslag 1

       På statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:

Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika
   79  Andre tiltak Afrika,
      kan overføres, økes med
kr 54.900.000
        fra kr 453.000.000 til kr 507.900.000.

Forslag frå Høgre:

Forslag 2

       På statsbudsjettet for 1995 gjøres følgende endringer:

Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika
   79  Andre tiltak,
      kan overføres, økes med
kr 13.400.000
        fra kr 453.000.000 til kr 466.400.000.
Kap. 173 Særskilte støtteordninger
   70  Tilskudd til miljøtiltak i utviklingsland,
      kan overføres, økes med
kr 25.000.000
        fra kr 80.000.000 til kr 105.000.000.
Kap. 180 Samarbeid med næringslivet
   73  Parallellfinansiering,
      kan overføres, økes med
kr 14.500.000
        fra kr 131.000.000 til kr 145.500.000
   90  Låneordninger for utvikling av næringslivet i utviklingsland, lån innskudd,
      kan overføres, økes med
kr 14.500.000
        fra kr 36.000.000 til kr 50.500.000.

    Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere slikt

vedtak:

       På statsbudsjettet for 1995 vert det gjort følgjande endringar:

I.

Utgifter:

Auke
Kap. 142 Lokale representasjoner:
   01  Løn og godtgjersle,
      vert auka med
kr 500.000
        frå kr 57.000.000 til kr 57.500.000
Kap. 143 Utanriksrepresentasjon/03-området:
   11  Varer og tenester,
      vert auka med
kr 650.000
        frå kr 6.795.000 til kr 7.445.000
Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika:
   79  Andre tiltak Afrika,
      kan overførast, vert auka med
kr 25.900.000
        frå kr 453.000.000 til kr 478.900.000
Kap. 151 Utviklingshjelp til Asia:
   74  Andre tiltak Asia,
      kan overførast, vert auka med
kr 5.000.000
        frå kr 30.000.000 til kr 35.000.000
Kap. 154 Utviklingshjelp til Midtausten:
   70  Tilskot til tiltak for palestinarar,
      kan overførast, vert auka med
kr 35.000.000
        frå kr 104.192.000 til kr 139.192.000
Kap. 161 Multilateral utviklingshjelp under Dei sameinte
   nasjonane (SN) og relaterte organisasjonar:
   74  Tilskot til Verdas matvareprogram (WFP),
      kan overførast, vert auka med
kr 4.500.000
        frå kr 195.000.000 til kr 199.500.000
   77  Tilskot til landbruksforsking,
      vert auka med
kr 2.000.000
        frå kr 33.000.000 til kr 35.000.000
Kap. 173 Særskilde støtteordningar:
   70  Tilskot til miljøtiltak i utviklingsland,
      kan overførast, vert auka med
kr 50.000.000
        frå kr 80.000.000 til kr 130.000.000
Kap. 180 Samarbeid med næringslivet:
   73  Parallellfinansiering,
      kan overførast, vert auka med
kr 29.000.000
        frå kr 131.000.000 til kr 160.000.000
   90  Låneordninga for utvikling av næringslivet i utviklingsland, lån innskot,
      kan overførast, vert auka med
kr 29.000.000
        frå kr 36.000.000 til kr 65.000.000


Reduksjonar
Reduksjon i ubrukt løyving 1995, overførast frå 1994
Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika:
   71  Tilskot til Tanzania,
      kan overførast, vert redusert med
kr 93.081.000
        frå kr 93.081.000 til kr 0
   73  Tilskot til Botswana,
      kan overførast, vert redusert med
kr 10.000.000
        frå kr 12.537.000 til kr 2.537.000
Kap. 151 Utviklingshjelp til Asia:
   71  Tilskot til India,
      kan overførast, vert redusert med
kr 5.943.000
        frå kr 5.943.000 til kr 0
   72  Tilskot til Bangladesh,
      kan overførast, vert redusert med
kr 842.000
        frå kr 1.523.000 til kr 681.000
Kap. 152 Utviklingshjelp til Mellom-Amerika:
   70  Tilskot til Nicaragua,
      kan overførast, vert redusert med
kr 2.758.000
        frå kr 2.758.000 til kr 0
Kap. 185 Til dekning av ymse hjelpetiltak:
   70  Tilskot,
      kan overførast, vert redusert med
kr 6.849.000
        frå kr 6.849.000 til kr 0


Reduksjon i ordinær løyving (S. III) 1995
Kap. 150 Utviklingshjelp til Afrika:
   76  Tilskot til Namibia,
      kan overførast, vert redusert med
kr 3.400.000
        frå kr 50.000.000 til kr 46.600.000
Kap. 185 Til dekning av ymse hjelpetiltak:
   70  Tilskot,
      kan overførast, vert redusert med
kr 58.677.000
        frå kr 93.325.000 til kr 36.648.000

II.

1. Utanriksdepartementet vert gitt fullmakt til i samråd med Finansdepartementet å utgiftsføre utan løyving avskriving av realiserte tap på lån og garantiar på inntil 3 mill. kroner gitt under kap. 180 Samarbeid med næringslivet, post 90 Låneordninga for utvikling av næringslivet i utviklingsland, lån/innskot, kan overførast. Realiserte tap som gjer det naudsynleg med avskriving på over 3 mill. kroner skal leggjast fram for Stortinget til handsaming.
2. Utanriksdepartementet vert gitt fullmakt til i samråd med Finansdepartementet å ettergi lån under kap 180 Samarbeid med næringslivet, post 90 Låneordninga for utvikling av næringslivet i utviklingsland, lån/innskot, kan overførast. Enkeltsaker vedrørende ettergjeving på inntil 3 mill. kroner, kan utgiftsførast utan ny løyving. Enkeltsaker vedrørande ettergjeving på over 3 mill. kroner skal leggjast fram for Stortinget til handsaming.

III.

       Utanriksdepartementet vert gitt fullmakt til å treffe vedtak om bruk av opptente renter på tilskot som er overførde frå Noreg til multi-bi og samfinansieringsprosjekt etter avtale med den enkelte multilaterale organisasjon.

Oslo, i utanrikskomiteen, den 2. juni 1995.

Haakon Blankenborg, Anne Enger Lahnstein,
leiar og ordførar. sekretær.
St.prp. nr. 47 (1994-1995) om endringar på statsbudsjettet for 1995 under kapittel administrerte av Utanriksdepartementet. Spørsmål vedrørande kap. 0173, underpost 70.2 Tilskot til særskilde miljøtiltak i Asia

       I samband med handsaminga av ovannemnde proposisjon i Utanrikskomiteen, vil ein be om ei nærare utgreiing om kva konkrete prosjekt eller prosjekttypar i kva land, løyvinga på 50 mill. kr. til særskilde miljøtiltak skal nyttast til.

Behandling i utenrikskomiteen av St.prp. nr. 47 (1994-1995) - bakgrunnsinformasjon om kap. 0173 underpost 70.2 tilskot til særskilde miljøtiltak i Asia (« Miljøpakken for Asia »)

       Det vises til spørsmål fra lederen for Stortingets Utenrikskomite om Miljøpakken for Asia, herunder spørsmål om hvorledes den foreslåtte bevilgningen på 50 mill. kr i 1995 skal benyttes.

       Dimensjonen på miljø- og forurensningsproblemene i Asia, gjør at Regjeringen ønsker å gjennomføre en særlig satsning på miljøproblemene i denne regionen. Norge har idag en betydelig kompetanse på miljøsektoren, både når det gjelder teknologi, forskning og utvikling. Miljøsektoren er likeledes den sektoren som har høyeste prioritet i forbindelse med den såkalte Asiaplanen, som er en del av Regjeringens næringspolitiske strategi.

       Miljøpakken vil i prinsippet kunne benyttes i alle land i Asia som tilhører gruppen av lavere middelinntektsland og under, basert på OECDs gruppering av inntekt pr innbygger. Indo-kina, India og de andre SAARC-landene (Nepal, Bhutan, Pakistan, Maldivene og Sri Lanka) vil imidlertid ved siden av Kina og Indonesia trolig være sentrale land.

       Som oppfølging av Rio-konferansen for miljø og utvikling har Kina som det første land i verden iverksatt en nasjonal Agenda 21-plan. Prosjektene som støttes i Kina må sees i forbindelse med deres oppfølging av denne planen. Det vurderes dessuten for tiden å inngå en bilateral miljøavtale med Kina, i likhet med den vi i dag har for Indonesia.

       Gjennom Asiapakken kan man blant annet bidra til:

- investeringer i forbindelse med produksjon av miljøutstyr
- norske leveranser av miljøteknologi
- opplæring knyttet til leveranser av miljøteknologi
- institusjonsbygging, kompetanse- og kapasitetsutvikling innen miljøsektoren
- forskningssamarbeid
- forundersøkelser/feasibilitystudier
- miljøavtaler med utvalgte land
- regionale miljøtiltak i Asia

       Utenriksdepartementet anslår at det idag foreligger søknader om miljøprosjekt til de aktuelle landene for et betydelig høyere beløp enn bevilgningen på 50 mill kr i 1995. De aktuelle prosjektene består av institusjons- og forskningssamarbeid, samarbeid gjennom private organisasjoner, foruten næringslivssamarbeid herunder forstudier og kompetanseoverføring samt leveranser.