Vedlegg 2: Brev fra Samferdselsdepartementet av 27. april 1995 til samferdselskomiteen.
Samferdselsdepartementet viser til brev fra Samferdselskomiteen av 28. mars og av 7. april 1995, samt vårt brev til komiteen av 5. april 1995 som bl.a. inneholder en redegjørelse for togtrafikken gjennom Gamlebyen.
Nedenfor følger en beskrivelse av trafikksituasjonen på vegnettet, samt stikkordmessig oversikt over aktuelle tiltak på vegsektoren.
Dagens trafikkbilde
Trafikkmengdene på riksvegnettet og de viktigste kommunale vegene er vist på figur 1, jf. vedlegg 1.
De sterkest trafikkerte vegene er:
E18 |
Bispegata | ÅDT 86.000 kjt |
Rv 190 |
Dyvekes vei | ÅDT 57.000 kjt |
Rv 4 |
Nylandsveien sør | ÅDT 45.000 kjt |
Rv 190 |
Vålerengtunnelen/ Lodalsbruene | ÅDT 41.500 kjt |
Rv 4 |
Nylandsveien nord | ÅDT 30.000 kjt |
Rv 163 |
Biskop Gunnerusgt. | ÅDT 20.000 kjt |
Jens Bjelkes gt. | ÅDT 19.000 kjt |
E18 |
Mosseveien | ÅDT 35.000 kjt |
Konowsgt. (kommunal del) | ÅDT 17.000 kjt |
Ensjøveien | ÅDT 12.000 kjt |
De øvrige veger i området har ÅDT under 10.000 kjt.
Forurensninger
Luftforurensningssituasjonen i deler av dagens vegnett i Gamlebyen er lite tilfredsstillende langs hovedvegene. Dette gjelder både utslipp av nitrogendioksid og svevestøv.
Også når det gjelder trafikkstøy er det langs dagens vegnett betydelige problemer.
Endringer i trafikkbildet i de senere år
Vålerengtunnelen og Lodalsbruene ble fullført i 1988. Strømsveien ble stengt i 1992. Gjennomgangstrafikken ble dermed fjernet fra Strømsveien, Schweigaards gt. og Åkerbergveien. Busstrafikken er imidlertid fremdeles et problem i Strømsveien og Schweigaards gt.
På Vålerenga er det fremdeles mye trafikk (ÅDT 8.500 kjt.) i Dalehaugen. Dette er en smal gate med mye boliger. Hoveddelen av trafikken er gjennomgangstrafikk mellom de søndre bydeler og indre by.
Lodalsbruene og (den midlertidige) trafikkøkningen i Dyvekes vei har gitt økt støy i Ekebergskrenten.
Ekebergprosjektet (Ekebergtunnelen, ny trase for E 18 over havna og ny lokalveg), som blir ferdigstilt i 1995, fjerner trafikken fra:
- | Dyvekes vei |
- | Øvre del av Bispegata (forbi Ladegården og ruinparken) |
- | Loengbrua |
Trafikken på indre del av Mosseveien (forbi bebyggelsen i Gamlebyen) reduseres fra 35.000 kjt til 12.000 kjt - som er trafikk til/fra Kongsveien til den nye lokalvegen.
Opprustning av gatenettet
Gatenettet i bydelen gjennomgår en betydelig « ansiktsløftning ». De gatene det gjelder er vist på figur 2, jf. vedlegg 2. I regi av « Miljøbyen Gamle Oslo » og i samarbeid med de berørte etater er det utarbeidet et formgivningsprogram for gatenettet.
Schweigaards gt. er ombygd til miljøgate for statlige og kommunale midler.
Grønland, Grønlandsleiret, Oslogate. Denne traseen inngår i hovedsykkelvegnettet og tildels i kollektivtraseen mot sentrum fra sør som er forutsatt finansiert over riksvegbudsjettet og over det kommunale budsjettet.
Traseen er « paradegata » i Gamle Oslo, og er forutsatt høy opparbeidelsesstandard.
Grønland gjennomføres i 1995. Grønlandsleiret forutsettes gjennomført i 1996. Oslogate forutsettes ferdig regulert våren 1996, med anleggsstart sommeren 1996.
Strømsveien og St. Halvards gt. fra Etterstad til Bispegata. Gatene istandsettes med etablering av g/s-veg langs den tidligere E6. Det meste dekkes over riksvegbudsjettet. Anlegget av første parsell mellom Etterstad og Galgeberg forutsettes satt i gang august -95. Resten av strekningen forutsettes utført i 1996.
Kryss Hausmanns gt. - Vahls gt. - Lakkegata. Gjennomføres i 1995.
Kjølberggata. Nedbygging fra 4 til 2 felt og miljømessig opprustning. Antatt regulering i 1996 og mulig gjennomføring i 1997. Bør skje senest samtidig med Galgebergforbindelsen.
Kampen Park - Motzfeldts gt. (g/s-veg). Prosjektet inngår i hovedsykkelvegnettet og knytter ferdigbygd g/s-veg på Nedre Tøyen til ferdig trase fra Groruddalen og over Hovin. Forutsatt gjennomført i 1996.
Tiltak på det vegnettet som avlastes av Ekebergprosjektet. Innenfor Ekebergprosjektet er det avsatt 25 mill. kr. til istandsetting av indre del av Mosseveien, Bispegata nord og Dyvekes vei. Gatene får en utforming tilpasset den framtidige funksjon. I tillegg til dette rives Loengbrua.
E18 mellom Oslotunnelen og Ekebergtunnelen (Bjørvikaprosjektet).
Prosjektet er den siste parsellen på hovedvegstrekningen mellom Helsfyr og Skøyen der det hittil er investert ca 2,5 mrd. kr. (Vålerengtunnelen, Lodalsbruene, Ekebergprosjektet, Oslotunnelen, veg over Filipstad/Filipstadlokket og Vestbanekrysset).
Prosjektet tar sikte på å gi Gamle Oslo (og indre by øst for øvrig) en tilgjengelighet til fjorden tilsvarende den som finnes i vest (Rådhusplassen, Aker brygge og tildels Frognerstranda).
Videre er prosjektet en forutsetning for fullgod tilgjengelighet til Oslo S med terminalen for Gardermobanen.
For det tredje er prosjektet en forutsetning for en byutvikling ved Bjørvika/Bispevika og videre av betydning på grunn av områdets sentrale beliggenhet i forhold til kollektivknutepunktet Oslo S, herunder Gardermobaneterminalen.
Vi vil for øvrig vise til at samferdselskomiteens flertall ved behandlingen av St.meld. nr. 34 (NVVP 1994-97) gikk inn for å omdisponere 30 mill. kroner fra planlegging og diverse tiltak til Bjørvikatunnelen for å starte utbyggingen, jf. Innst.S.nr.232 (1992-1993).
Forenklet Galgebergforbindelse
Planlagt byggestart er 1998. Prosjektet innebærer at Dalehaugen kan stenges for gjennomgangstrafikk, og er viktig for tilgjengeligheten til Vålerenga og Lodalen, herunder Kværner Energy.
Oppsummering
De prosjektene som er nevnt foran vil i hovedsak kunne bli gjennomført i løpet av en femårsperiode (år 2000). Da vil trafikkproblemene og miljøproblemene knyttet til vegtrafikken langt på veg være løst i bydel Gamle Oslo. Samtidig er det lagt til rette for en byutvikling i bydelen som gir grunnlag for å utnytte den meget sentrale beliggenheten i forhold til Oslo S.
Det gjenstår etter dette en problemstrekning i bydelen - det er Rv 4 fra Grønland til Tøyenparken og Jens Bjelkes gt./Tøyengata videre til Finnmarksgata. Gatene er boliggater med ÅDT på ca 20.000 kjt. Det ligger også store barneskoler nær disse gatene. Ekebergtunnelen og Bjørvikaprosjektet vil gi en viss avlastning av disse problemene. Det må imidlertid arbeides videre med å finne løsninger.