1. Bakgrunn
I dokumentet vises det til at en av lovverkets viktigste oppgaver er å hindre at noen skader andres liv og eiendom. Dette må også gjøres gjeldende i miljøspørsmål. Derfor er det grunn til betydelig bekymring for de støyplager som forventes å ramme ca 12.000 mennesker i bydelen Gamlebyen i Oslo ved Gardermobanens åpning dersom denne legges i dagen og ikke i tunnel.
Hovedargumentet mot et tunnelalternativ er de økte kostnadene dette vil medføre. Derfor er det grunn til å understreke at forutsetningene for bygging av Gardermobanen var at den skulle være selvfinansierende med full dekning av alle kostnader inkludert miljøkostnader.
Kostnadene ved bygging av tunnel må sees i et langsiktig perspektiv hva angår beboernes velferd, helse og trivsel.
Fremskrittspartiet er meget bekymret for belastningen av den bebudede trafikkøkningen som følger av Gardermobanen, ca 220 lyntog i 100 km/t pr. døgn gjennom Gamlebyen, kan påføre befolkningen i dette området av Oslo.
Sett i relasjon til disse skremmende konsekvenser er det etter Fremskrittspartiets mening mange og sterke grunner for å legge Gardermobanen i tunnel gjennom Gamlebyen. Det paradoksale er at det fra statens og kommunens side satses store midler for å løse miljøprosjektet « Miljøbyen gamle Oslo ». Da er det også naturlig at man sørger for gjennomføring av kanskje det viktigste miljøprosjektet, nemlig å legge Gardermobanen i tunnel gjennom Gamlebyen.