9. Forslag fra mindretall
Forslag fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 1996 legge frem forslag til at Geilomo barnesykehus, Voksentoppen senter for astma og allergi, Hokksund Barnesykehus, Glittre lungesykehus, Granheim lungesenter og Modum Bads nervesanatorium i sin helhet eller hovedsakelig finansieres direkte over folketrygden. Det bør vurderes å opprette medisinsk-faglige inntakskomiteer ved institusjonene.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen utarbeide minstestandarder for pleie og omsorg inklusiv standarder for minstebemanning i norske sykehjem. Normsettingen må vurderes i beregningsgrunnlaget som legges til grunn for rammetilskuddet, slik at økonomien blir tilstrekkelig for å oppfylle disse krav.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle institusjonstrengende pasienter som ønsker det, får enerom ved opphold i institusjon innen år 2005. Staten må gjøre dette økonomisk mulig for kommunene gjennom en tiårig økonomisk opptrappingsplan.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet:
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en trygdefinansieringsordning for pasienter som lider av raskt fremskridende eller alvorlig periodontitt.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal sykehusplan som fastlegger funksjonsfordelingen mellom sykehusene i landet slik at den politiske styring med sykehusene i særlig grad knyttes til dimensjonering og kvalitetskontroll.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen utrede alternative modeller for nasjonal styring/eierskap av sykehusene. Aktuelle modeller kan være:
- | Nasjonale konsernmodeller både med fylkeskommunalt og statlig eierskap der f.eks. profesjonelle styrer har hovedansvaret innen økonomiske rammer. |
- | Regionale offentlige stiftelser der både staten, fylkeskommuner og eventuelt kommuner og private deltar. |
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen vurdere innføring av rett til skattefradrag for nødvendige ryggoperasjoner i utlandet.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med forslag til utprøving av ulike finansieringsordninger for sykehusene der følgende elementer må ivaretas:
- | Sykehusene skal ha et økonomisk fundament gjennom rammefinansiering som gjør det mulig å planlegge på lang sikt og også ivareta eventuelle utdannings- og forskningsoppgaver. |
- | Sykehusene må stimuleres til økt behandlingsaktivitet bl.a. gjennom et stykkpriselement og andre stimuleringstiltak. |
- | Det må legges til rette for behandling på tvers av fylkes- og regiongrenser. |
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen legge følgende prinsipper til grunn for ny finansieringsordning for private laboratorier og røntgeninstitutter:
1. | Sentralt fastsatte takster som sikrer kostnadsdekning, men differensieres etter volum eller grad av automatisering. Videreføring av 60 % trygdeandel for å få et likt tilbud over hele landet. |
2. | Det innføres et tak på det totale årlige beløp som en fylkeskommune plikter å betale for tjenester til et enkelt røntgeninstitutt. Taket settes lik fylkeskommunens utbetaling til dette institutt for året 1994. |
3. | Gjennomføring av legeforeningens tiltakspakke for å bremse veksten i antall prøver. |
Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen gi Statens helsetilsyn et klarere ansvar for kvinnehelsespørsmål, i første omgang gjennom å opprette en egen stilling som kvinnekoordinator.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen utarbeide handlingsplaner for utdanning av helsepersonell.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen utvide opptaket av studenter til helsefaglige studieretninger fra høsten 1995.
Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Private sykehus skal etter søknad gis offentlig godkjennelse når faglige og medisinske krav er oppfylt.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen medvirke til at de privatpraktiserende spesialister som i dag driver uten driftsavtale med fylkeskommunene, men som figurerer på fylkeskommunenes helseplaner, snarest får driftsavtale med sin respektive fylkeskommune.
Forslag 15
Myndighet til å pålegge betalingsplikt for kommuner som ikke tar imot ferdigbehandlede pasienter i de somatiske sykehus innen rimelig tid, tillegges fylkeslegen.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at retten til å velge sykehus skal være nasjonal slik at Norge blir ett helserike.
Forslag fra Høyre:
Forslag 17
1. | Rammefinansiering av sykehusene erstattes med en kombinasjon av stykkpris og rammefinansiering. |
2. | Regjeringen bes vurdere forskjellige modeller for finansiering av sykehusene og sette i gang forsøk: |
- | Ett forsøk bør ta utgangspunkt i forslaget i Dok.nr.8:40 (1991-1992). |
- | Et annet forsøk bør være en generell ramme/stykkprisfinansiering av somatiske sykehus med kriterier for behandling og dimensjonering av det enkelte sykehus. |
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Fremskrittspartiet:
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen vurdere å tillate direkte trygderefusjon for opphold i opptreningsinstitusjoner for ulike pasientkategorier.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen sette ned et utvalg som skal vurdere maktstrukturen ved norske sjukehus, den sentrale og lokale helseadministrasjon og helsevesenet generelt.
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen avvikle finansieringsordningen med et eget tilskudd til omstilling og strukturforbedring ved norske sykehus.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen sette iverk forberedende arbeid med sikte på å omorganisere helsevesenet til et behovsstyrt og pasientstyrt helsevesen i tråd med intensjonene i Dok.nr.8:54 (1990-1991) om et pasientstyrt helsevesen.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om lovendring slik at det overordnede ansvar for det totale helsevesenet, inklusiv eldreomsorgen og omsorgen for de funksjonshemmede, blir overført fra kommuner og fylker til staten. Det daglige operative ansvaret desentraliseres ned til den enkelte institusjon og utøver.
Forslag 23
Det etableres et statens sykehusverk for koordinering og kontroll av et enhetlig sykehusvesen.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen iverksette arbeid med å omdanne alle offentlige helseinstitusjoner til selveide stiftelser eller aksjeselskap med selvstendig drift og økonomi.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en gradvis overgang til et stykkprisfinansiert helsevesen etter følgende opptrappingsplan:
Trinn 1: |
Gjennomføre forsøksordning med stykkprisfinansiering for alle sykehus, offentlige som private fra 1. januar 1996 med en basisandel på 40 % og en stykkprisandel på 60 %. |
Trinn 2: |
Fra 1. januar 1998 utføres stykkprisfinansieringen til 80 % og 20 % basistilskudd. |
Trinn 3: |
Fra år 2000 gjennomføres 100 % stykkprisfinansiering ved alle helse- og omsorgsinstitusjoner i landet i tillegg til basisbetaling for faste oppgaver som beredskapstjenester, opplæring, utdanning og forskning m.m. |
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innføring av en lovfestet rett til behandling og omsorg med automatisk utbetaling fra Folketrygden etter en på forhånd fastsatt stykkpris. Det stedlige trygdekontoret administrerer utbetalingene til sykehusene og gjøres også ansvarlig for kjøp av andre helsetjenester hos produsentene av slike.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå kapasiteten og kvaliteten på utdanningen innen helsevesenet sett i lys av forventede behov. Gjennomgangen forelegges Stortinget som melding.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endringer i kommunehelseloven med sikte på en avvikling av regulering av og driftsavtaleordningen for privat legevirksomhet.
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en endring av Folketrygdens organisering slik at det innføres en helsedel med øremerkede innbetalinger som kun skal gå til behandling og pleie i helse- og omsorgsvesenet.
Forslag 30
Tidligere vedtak fra 1992 om ikke å tillate refusjon for nyetableringer av privatpraksis for leger fra oktober -92, oppheves.
Forslag 31
Det foretas ingen reduksjon av somatiske sykesenger i landets lokalsykehus, og det foretas heller ingen nedbygging av akuttjenesten i de lokale akuttsykehus som kan sette menneskers liv og helse i fare.