4. Fremskyndelse av sluttoppgjøret med Statnett SF
Fra 1992 til og med 1994 har det kommet inn anslagsvis 105 millioner i løpende kroner til nedbetaling av det akkumulerte underskuddet. Inntektene kommer både fra handelen mot Sverige, Danmark og i noen grad mot Finland og Russland.
Departementet viser til at den reforhandlede ELSAM-avtalen vil redusere kontantstrømmene til inndekning av det akkumulerte underskuddet for resten av 1995 samt for 1996 og 1997.
Departementet foreslår at staten fremskynder sluttoppgjøret i forhold til forutsetningene i St.prp. nr. 81 (1991-1992), og Statnett SF sikres derved inntekter tilsvarende en nåverdi på 440 mill. kroner pr. 1. juli 1992. Departementet foreslår at Statnett SF gis et tilskudd i statsbudsjettet for 1996 som sikrer et slikt sluttoppgjør. Det forutsettes at Statnett SF samtidig nedbetaler sin statlige gjeld med et beløp tilsvarende tilskuddet. Siden nåverdien er referert til 1. juli 1992, skal Statnett SF ha dekket renter i perioden etter 1. juli 1992 før innbetalingene under ordningen reelt betaler ned på de nevnte 440 mill. kroner. Dette innebærer at de nominelle innbetalingene på 105 mill. kroner kun i liten grad har ført til en nedbetaling av verdien på 440 mill. kroner. Pr. 31. desember 1994 anslås sluttoppgjøret å beløpe seg til 415 mill. kroner. Tallene må imidlertid justeres fram mot oppgjørstidspunktet i 1996.
Ordningen for inndekking av det akkumulerte underskuddet skal etter departementets forslag videreføres mot Sverige, Finland og Russland, og Statnett SF skal administrere ordningen. Departementet ber om fullmakt til senere å kunne avvikle ordningen i sin helhet dersom de fremtidige inntektene knyttet til ordningen viser seg å bli ubetydelige i forhold til mulighetene til å inndekke det akkumulerte underskuddet innen rimelig tid.
Den samlede verdien på tørrårsfondene var pr. 1. januar 1995.233 mill. kroner. Disse fondene er tilpasset situasjonen før energiloven ble innført, hvor energiverkene hadde et oppdekningsansvar lokalt. I dag er oppdekningsansvaret erstattet av at selskapene har et forretningsmessig ansvar overfor den enkelte av sine kunder. Departementet foreslår at de bindinger som har vært på tørrårsfondene oppheves. Dette vil medføre at midler som pr. 1. januar 1995 tilsvarer 233 mill. kroner, kan disponeres på en mer hensiktsmessig måte av det enkelte e-verk.