Vedlegg 3: Brev fra Nærings- og energidepartementet til energi- og miljøkomiteen, også datert 5. mai 1995:
Jeg viser til brev fra energi- og miljøkomiteen 5. mai vedrørende kostnadsforskjellen mellom regjeringens forslag og dumping av stålkonstruksjonene.
Følgende oppstilling viser kostnadsforskjellene mellom ilandføring og dumping av stålkonstruksjonene på Nordøst Frigg:
(Figur utelatt.)
Alternativet « ilandføring » beløper seg til 98 mill. kroner, hvorav 88,5 mill. kroner knytter seg til dumping av betongfundamentet og ilandføring av stålkolonnen og dekket mens 9,5 mill. kroner er kostnader som påløper i forbindelse med avhending, opphugging og omsmelting.
Alternativet « dumping » beløper seg til 58,1 mill. kroner, og innebærer at kontrollstasjonen dumpes i sin helhet. Nærings- og energidepartementet understreker at miljøvernmyndighetene har frarådet en slik løsning.
Kostnadsforskjellen mellom de to alternativene er således ca 40 mill. kroner. Av dette skal staten dekke 23,35 mill. kroner (58,3754 % statlig andel), mens 16,65 mill. kroner dekkes av rettighetshaverne. Det vises for øvrig til St.prp. nr. 36 (1994-1995) kap 7.2.
Nærings- og energidepartementet har ikke her beregnet kostnadsforskjellen mellom ilandføring og dumping av bunnrammen, som også er en stålkonstruksjon. Bakgrunnen for dette er at rettighetshaverne ikke har søkt om dumping av bunnrammen, men vil foretrekke å etterlate denne på feltet i overgruset tilstand. Etter Nærings- og energidepartementets beregninger vil kostnadene ved dette alternativet beløpe seg til ca 36 mill. kroner, mens ilandføring er beregnet til 35,5 mill. kroner, jf St.prp. nr. 36 (1994-1995) kap. 7.3.