Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Forenklet lønnsinnberetning og trekkoppgjør (flt-ordningen) - Manglende avstemmingsmuligheter

    En ordning med forenklet lønnsinnberetning og trekkoppgjør (FLT-ordningen) ble innført fra og med 1987. Denne ordningen innebærer at arbeidsgiverne skal innbetale forskuddstrekket til kommunekassereren i kontorkommunen uansett hvor arbeidstakeren er skattepliktig. Kommunekassereren i kontorkommunen vil dermed også motta skattetrekk som skal til andre kommuner. FLT-ordningen omfatter systemene som fordeler innbetalt forskuddstrekk til riktig skattekommune, samt systemene som foretar godskriving av forskuddstrekk overfor arbeidstakere, og avstemming og ansvarsføring av trekk overfor arbeidsgiverne.

       Enkelte kommunerevisorer har de senere år ikke anbefalt kommuneregnskapet godkjent pga manglende avstemmingsmuligheter i forbindelse med FLT-ordningen, hvilket igjen har ført til at kommunestyret ikke har godkjent/har tatt forbehold ved godkjennelsen av skatteregnskapet. Riksrevisjonen har overfor Skattedirektoratet gitt uttrykk for at det er uholdbart at stadig flere skatteregnskaper ikke godkjennes, og bedt direktoratet klargjøre hvordan kommunerevisorene og skattefogdene skal forholde seg. Direktoratet svarte 7. juli 1992 at det ville utarbeide en egen melding til de nevnte instanser om de manglende avstemmingsmulighetene i skatteregnskapet ved avregningen. Etter at Riksrevisjonen 22. januar 1993 hadde etterlyst de tidligere bebudede tiltak, uttalte direktoratet at sikkerheten i systemet er ivaretatt ved den kontroll direktoratet utfører på dette området. Det uttales videre at det ligger betydelige besparelser i denne ordningen, men at den medfører en viss sentralisering i forhold til tidligere, og at den enkelte kommune må bygge på at den kontroll som utføres i arbeidsgiverkommunen og i direktoratet er tilfredsstillende. Det fremgår videre at det arbeides med å utvikle rapporter som kan gi den enkelte kommune oversikt over trekkansvar hos egne og utenbygds arbeidsgivere, men at dette arbeidet ikke har gitt det ønskede resultat.

       Finansdepartementet har uttalt at direktoratet ønsker å avvente utarbeidelse av tidligere bebudet melding til kommunerevisjonene og skattefogdene om de manglende avstemmingsmuligheter, til det foreligger et resultat av arbeidet med å utvikle rapporter over den enkelte kommunes andel av trekkansvaret i egen og andre kommuner. Slike rapporter viser at det ikke er samsvar mellom den foretatte fordeling og differansen mellom godskrevet og innbetalt forskuddstrekk. Direktoratet konkluderer med at det vil være meget vanskelig å foreta avstemming pr. en bestemt dato, men at det selv fører kontroll med at forskuddstrekkene ikke blir godskrevet skattytere før det er skjedd tilsvarende debitering av arbeidsgivers konto. Direktoratet mener derfor at FLT-ordningen fungerer tilfredsstillende.

       Skattedirektoratet har videre presisert at avstemmingen er et ansvar som nå ligger hos direktoratet, og ikke hos den enkelte kommune. Manglende avstemmingsmuligheter bør derfor ikke være grunnlag for å nekte kommunal godkjenning av skatteregnskapene. Departementet og direktoratet antar videre at løsningen på avstemmingsproblematikken ved denne ordningen vil inngå i arbeidet med utviklingen av det nye skatteregnskapet, og departementet understreker at direktoratet utarbeider melding til skattefogdene og kommunerevisorene om avstemmingen så snart arbeidet med å utvikle rapporter over den enkelte kommunes andel av trekkansvaret i egen og andre kommuner er sluttført.

       Finansdepartementet har på antegnelsen svart bl.a. at Riksrevisjonen ser ut til å være enig i at det er vanskelig å utarbeide en ordning som tilfredsstiller kommunerevisorenes behov for avstemming, og at dette derfor vil stå sentralt ved utformingen av nytt skatteregnskap, som må gis høy prioritet. Departementet opplyser at målsettingen er at dette systemet kan igangsettes i løpet av 1998.

       Riksrevisjonen anser en regnskapsmessig avstemming av stor betydning for et sikkert og helhetlig system. Utvikling av rutiner som dekker kommunerevisorenes behov for avstemming av utenbys trekkansvar bør derfor søkes påskyndet.

       Riksrevisjonen foreslår antegnelsen: « Til observasjon ».

5.1  Komiteens merknader

       Komiteen viser til at problemene med FLT-ordningen som ble innført i 1987 ikke gir akseptable metoder for avstemming av forskuddstrekk overfor arbeidstagere og arbeidsgivere til riktig skattekommune når disse er forskjellige for arbeidstager og arbeidsgiver. Komiteen finner det mindre tilfredsstillende at det ikke vil bli en løsning på dette før i 1998, når Riksrevisjonen påpekte forholdet første gang i Dok.nr.1 (1991-1992). Komiteen vil derfor i likhet med Riksrevisjonen be departementet søke å påskynde utvikling av rapporter og rutiner som dekker kommunerevisorenes behov for avstemming av utenby(gd)s trekkansvar.

       Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens forslag til desisjon.