3. Forslag i proposisjonen til endringer på statsbudsjettets utgiftsside
3.1 Kap. 101 Utenriksrepresentasjon
En betydelig del av utenrikstjenestens utgifter påløper i utlandet. I samsvar med tidligere praksis har Utenriksdepartementet benyttet en modell for å beregne nødvendig pris- og kursjusteringer på inneværende års budsjett. Den faktiske pris- og kursutvikling medfører at behovet for disponibel bevilgning i 1994 er 11,973 mill. kroner lavere enn tidligere forutsatt.
Ovennevnte innsparing foreslås gjennomført ved en reduksjon av overførte midler fra 1993 til 1994 under kap. 100 Utenriksdepartementet, post 11 Varer og tjenester og kap. 101 Utenriksrepresentasjon, post 11 Varer og tjenester med hhv. 10,5 mill. kroner og 1,473 mill. kroner, jf. utkast til vedtak III.
Komiteen slutter seg til forslag til vedtak III.
3.2 Kap. 115 Presse- og kulturformål
Til gjennomføring av den treårige kampanjen i USA « Samarbeid etter OL », er det foreslått avsatt 10 mill. kroner for perioden 1994-1996, hvorav 2 mill. kroner i 1994. Kampanjen er et samarbeidsprosjekt mellom det offentlige og næringslivet. Det forutsettes at næringslivet gir et tilsvarende økonomisk bidrag til gjennomføring av kampanjen.
Prosjektet vil bli ledet av Gerhard Heiberg. Det er nedsatt en styringsgruppe bestående av representanter fra næringslivet og det offentlige. Prosjektet skal organiseres som en egen kampanje for å utnytte den store oppmerksomhet Norge opparbeidet seg i USA etter Lillehammer-OL. En tar særlig sikte på å fremme norske næringsinteresser bl.a. ved å etablere langvarig kontakt med viktige nøkkelpersoner innen amerikansk nærings- og samfunnsliv.
For 1994 foreslås en tilleggsbevilgning over kap. 115 Presse- og kulturformål, post 78 Kulturpresentasjon i utlandet, kan overføres, på 1,5 mill. kroner. 0,5 mill. kroner dekkes innenfor Utenriksdepartementets ordinære bevilgning for 1994.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.3 Kap. 240 Andre tiltak til utdanningen
Post 60 Tilskudd til virkemiddeltiltak i Nord-Norge
Kommunene sender nå inn krav raskere enn tidligere. Dette er ikke forutsatt i budsjettet for 1994. Det vil således være behov for en tilleggsbevilgning på 6,4 mill. kroner på denne posten for 1994. En raskere takt på innsendingene av krav medfører at en større andel av årets aktivitet kan honoreres i inneværende år. Dette medfører imidlertid ikke noen aktivitetsøkning.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.4 Kap. 440 Politi- og lensmannsetaten
Post 11 Varer og tjenester
Politi- og lensmannsetaten har i 1994 hatt ekstraordinære utgifter bl.a. knyttet til beredskapsopplegg og enkelte store og ressurskrevende saker.
Det foreslås en økning av bevilgningen med 3,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.5 Kap. 472 Trossamfunn m.m
Post 70 Tilskudd til registrerte trossamfunn, overslagsbevilgning
Foreløpige regnskapstall viser at det ligger an til et mindreforbruk under posten. Dette skyldes at økningen i antall medlemmer hos registrerte trossamfunn har vært mindre enn forventet.
Det foreslås på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 3,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Post 71 Tilskudd til uregistrerte trossamfunn, overslagsbevilgning
Antall medlemmer hos uregistrerte trossamfunn har gått ned. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 0,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Post 72 Tilskudd til livssynssamfunn, overslagsbevilgning
Foreløpig regnskapstall viser at det vil bli et merforbruk under posten. Årsaken er en større økning i antall tilskuddsberettigede medlemmer i Human-Etisk forbund enn forventet. Det foreslås derfor en økning av bevilgningen med 0,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.6 Kap. 730 Nytt Rikshospital
Post 30 Nybygg
I St.prp. nr. 46 (1993-1994) ble bevilgningen til post 30 Nybygg redusert med 60 mill. kroner i 1994 begrunnet med forsinkelser i prosjektet som følge av reguleringsbehandling og manglende rivetillatelse. Det viser seg nå at forsinkelsen ikke blir så stor som antatt.
Sosial- og helsedepartementet har fått opplyst fra Statsbygg at det ligger an til et merforbruk under kap. 730, post 30 med inntil 14 mill. kroner i 1994. Merforbruket skyldes en terminforskyvning og ikke en økning i kostnadsrammen for bygget. Prosjektet kjøres etter en optimal framdriftsplan og en stopp i arbeidet for å holde seg innenfor årets bevilgning vil fordyre prosjektet.
Det foreslås at kap. 730, post 30 økes med 14 mill. kroner i 1994.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.7 Kap. 856 Barnehager
Post 61 Stimuleringstilskudd
Bevilgningen på denne posten dekker tilskudd til barnehager som fikk forhåndstilsagn i 1993. Dersom åpningsmelding fra disse barnehagene ikke foreligger innen utløpet av 1994 vil tilsagnet falle bort. Enkelte barnehager, både private og kommunale, har i høst gitt melding om at de ikke vil være i stand til å åpne før årsskiftet. Forsinkelsene skyldes i overveiende grad forhold utenfor utbyggernes kontroll.
På bakgrunn av at stimuleringstilskuddet for 1995 ikke er foreslått å omfatte alle årstrinn i barnehagen, vil disse utbyggerne få store finaniseringsproblemer i oppstartsfasen våren 1995. En del av barnehagene er under etablering i kommuner med svært lav barnehagedekning. Det er derfor et stort behov for disse barnehageplassene. Det foreslås derfor at kap. 856 post 61 tilføyes stikkordet « kan overføres », slik at ubrukt bevilgning i 1994 kan overføres til 1995 og nyttes til tilskudd til de barnehager som fikk forhåndstilsagn i 1993, men som ikke klarer å åpne før i 1995.
Komiteen slutter seg til forslag til vedtak IV og V.
3.8 Kap. 935 Energiøkonomisering
Post 21 Informasjon og opplæring
Deler av bevilgningen for 1994 til energiøkonomisering er i samsvar med St.prp. nr. 41 (1992-1993), avsatt til oppbygging av regionale enøk-sentra i hvert fylke eller større naturlig avgrensede områder. I retningslinjene for etablering av enøk-sentrene er det tatt utgangspunkt i at de skal gis et tilskudd som dekker oppstartings- og etableringskostnader. Etableringen av sentrene skjer i tråd med de opprinnelige planer. Den formelle stiftelse er imidlertid en mer tidkrevende prosess enn forventet, slik at midler som i 1994 er avsatt til det formålet ikke kan utbetales før 1995. På bakgrunn av dette foreslås det at 5 mill. kroner av bevilgningen for 1994 under kap. 935 Energiøkonomisering, post 21 Informasjon og opplæring m.v. overføres til budsjettet for 1995. Bevilgningen under kap. 935, post 21 foreslås derfor satt ned med 5 mill. kroner, fra 36 mill. kroner til 31 mill. kroner. I salderingsproposisjonen for 1995-budsjettet vil det bli foreslått å øke bevilgningen på denne posten med 5 mill. kroner, fra 35 mill. kroner til 40 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.9 Kap. 1300 Samferdselsdepartementet
Post 11 Varer og tjenester
Departementets driftsutgifter er blitt noe lavere enn antatt, bl.a. når det gjelder lønn og kontortjenester, herunder konsulentbistand. Også fordi det ble overført ubrukte bevilgninger fra 1993, er det forsvarlig å redusere 1994-bevilgningen med 2,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.10 Kap. 1301 Deltakelse i internasjonale organisasjoner
Post 70 Tilskudd
På grunn av høyere kontingentsatser i noen av de internasjonale organisasjonene departementet deltar i, er det nødvendig å øke 1994-bevilgningen med 0,5 mill. kroner. Utover dette vil det kunne bli noe overskridelse av bevilgningen pga. høyere valutakurser enn budsjettert med. Avvik som skyldes valutakursendringer, vil bli omtalt i forklaringene til statsregnskap.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.11 Kap. 1320 Vegadministrasjon (jf. kap. 4320)
I St.prp. nr. 1 (1993-1994) var det budsjettert med 1.488,6 mill. kroner til kap. 1320 Vegadministrasjon. Forslaget var meget stramt og dekket i hovedsak kun lønnsutgifter til fast ansatte og faste driftsutgifter som husleie, telefon, porto osv. Ved behandlingen av budsjettet ble kap. 1320 reelt redusert med 52,0 mill. kroner. Med stram økonomistyring og bruk av overførte midler fra 1993, anså departementet det som mulig å holde forbruket innen disponible midler, så fremt uforutsatte utgifter ikke ville oppstå.
Det har imidlertid vist seg mer tidkrevende å innføre det nye økonomistyringssystemet (Krøsus) for Statens vegvesen enn forutsatt. Dette har bl.a. medført at det gamle systemet har vært i bruk fram til 1. mai mot planlagt 1. januar 1994. Dette har medført en uforutsatt kostnad for Statens vegvesen på ca 10 mill. kroner. Ut fra den anstrengte budsjettsituasjonen, har det ikke vært mulig å dekke denne ekstra kostnaden innen disponible midler.
Som omtalt i St.prp. nr. 14 (1994-1995) ble/blir EØS-kontroller av tunge kjøretøy, nytt førerprøveopplegg for klasse B og lisensordningen for gods- og persontransportører innført senere enn planlagt. Dette medfører mindre inntekter i 1994 enn forutsatt i St.prp. nr. 1 (1993-1994). Departementet har i St.prp. nr. 14 foreslått at manglende inntekter dekkes ved en reduksjon av kap. 1320 Vegadministrasjon på 24,4 mill. kroner og en reduksjon av kap. 1323 Drift av statens vegvesen m.v. på 20,0 mill. kroner.
Med den kjennskap departementet nå har til budsjettsituasjonen i Statens vegvesen, finner en det ikke mulig å dekke deler av mindreinntektene ved en reduksjon av kap. 1320. Departementet foreslår at den tidligere foreslåtte reduksjon med 24,3 mill. kroner bortfaller og at det i stedet foreslås en øking med 10,0 mill. kroner - dvs. en samlet styrking med 34,3 mill. kroner i forhold til forslaget i St.prp. nr. 14 (1994-1995). Økingen dekkes ved en reduksjon av kap. 1325 Statens veganlegg, post 30 Riksveganlegg, med 31,8 mill. kroner, samt av den netto utgiftsreduksjonen på 2,5 mill. kroner som ovenfor er foreslått på kap. 1300, 1301 og 1330, post 71. Teknisk foreslås endringer på kap. 1320 ført på post 01 Lønn og godtgjørelser, slik som i St.prp. nr. 14 (1994-1995), idet det er full omdisponeringsadgang mellom denne posten og post 11 Varer og tjenester.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.12 Kap. 1330 Flytransport og Hurtigruten (jf. kap. 4330)
Post 71 Tilskudd til innenlandske flyruter
Tilskuddsbehovet er blitt 0,3 mill. kroner lavere enn tidligere regnet med, og bevilgningen foreslås derfor redusert.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Post 72 Kjøp av flytransporttjenester
På 1994-budsjettet er det avsatt 110 mill. kroner til kjøp av flytransporttjenester etter dereguleringen av det norske innenriksnettet 1. april 1994. I denne forbindelse er det etablert et anbudssystem for statlig kjøp av flyrutetjenester. Anbud vil være aktuelt på ruter myndighetene ønsker opprettholdt, men som selskapene som følge av dereguleringen av det norske innenriksnettet, ikke kan drive kommersielt. Finansieringsgrunnlaget for slike kjøp av flyrutetjenester er planlagt sikret gjennom en seteavgift på inntil kr 10,- pr. seteavgang på alle norske innenriksruter, unntatt Widerøes tilskuddsberettigede ruter, jf. omtale i St.prp. nr. 19/ Innst.S.nr.120 (1993-1994).
Etter Samferdselsdepartementets vurdering har flyselskapene etter dereguleringen av det norske innenriksnettet 1. april 1994 opprettholdt et tilfredsstillende rutetilbud. Det vil i 1994 derfor ikke være behov for kjøp/finansiering av anbudsbaserte statlige flyrutetjenester.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1330, post 72 reduseres fra 110 mill. kroner til kr 0 i statsbudsjettet for 1994.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.13 Kap. 1401 Opplysningsvirksomhet, Tilskudd til organisasjoner
Post 11 Kjøp av varer og tjenester og post 70 Tilskudd til miljøvernorganisasjoner m.m.
Det er behov for større tilskuddsmidler særlig i forbindelse med forberedelsen av naturvernåret 1995 og utstillinger ved naturinformasjonssentrene. Bevilgningen under post 70 Tilskudd til miljøvernorganisasjoner m.m. foreslås derfor økt med kr 1.939.000. Som inndekning foreslås bevilgningen under post 11 Kjøp av varer og tjenester redusert tilsvarende.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.14 Kap. 1581 Lovfestet merverdiavgiftskompensasjon
Regnskapet for 1993 viste en utbetaling av lovfestet merverdiavgiftskompensasjon på 580 mill. kroner. Bevilgningen for 1994 er på 196,661 mill. kroner.
Nye opplysninger for Norske Melkeprodusenters Landsforbund og Fraktkontoret for slakt tyder på at samlet utbetaling i 1994 vil ligge om lag 38 mill. kroner høyere enn bevilget beløp. Det foreslås derfor å øke bevilgningen under kap. 1581 Lovfestet merverdiavgiftskompensasjon, post 70 Tilskudd med 38 mill. kroner til 1.007,661 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.15 Kap. 1615 Skattefogdene
Utvikling av nytt skatteregnskap
På statsbudsjettet for 1994 er det under kap. 1615 Skattefogdene avsatt 9,0 mill. kroner til arbeidet med utvikling av nytt skatteregnskap. Disse midlene er bare i mindre grad benyttet i 1994, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (1994-1995) for Finansdepartementet.
Finansdepartementet har videre funnet det mest hensiktsmessig at den operative delen av arbeidet med utvikling av nye systemløsninger for skatteregnskapet forankres i Skattedirektoratet.
For å sikre en nødvendig overføring av ubrukte midler mellom Skattefogdetaten og Skattedirektoratet fra 1994 til 1995 vil det i proposisjonen om saldering av statsbudsjettet for 1995 bli fremmet forslag om bevilgninger under bl.a. kap. 1618 Skattedirektoratet. Samtidig er det derfor grunnlag for å redusere vedtatt bevilgning for 1994 under kap. 1615 Skattefogdene.
På denne bakgrunn foreslås at vedtatt bevilgning på statsbudsjettet for 1994 under kap. 1615 Skattefogdene, post 01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med 2,0 mill. kroner og post 11 Varer og tjenester reduseres med 6,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.16 Kap. 1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving
Vedtatt bevilgning på statsbudsjettet for 1994 under kap. 1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving, post 11 Varer og tjenester, utgjør 128,5 mill. kroner. I forbindelse med St.prp. nr. 46 (1993-1994), Innst.S.nr.200 (1993-1994) ble bevilgningen nedsatt med 5,0 mill. kroner fra 133,5 mill. kroner. Reduksjonen var relatert til post 11.4 Portoutgifter.
Bevilgningsbehovet under kap. 1616 er bl.a. avhengig av hvilke tvangstiltak som er nødvendige i innkrevingsarbeidet og av betalingssituasjonen i samfunnet. Bevilgningsanslaget er derfor beheftet med betydelig usikkerhet.
Statistikk fra innkrevingsaktiviteten ved utgangen av september d.å. viser at det på dette tidspunkt var færre tvangsinndrivelser enn på samme tidspunkt året før, noe som antas å ha sammenheng med den generelt forbedrede betalingssituasjonen i samfunnet i den senere tid. Det er derfor grunnlag for å nedjustere bevilgningsbehovet under kap. 1616 i 1994. På denne bakgrunn foreslås at vedtatt bevilgning på statsbudsjettet for 1994 under kap. 1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving, post 11 Varer og tjenester, nedsettes med 12,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.17 Kap. 1650 Innenlandsk statsgjeld, renter m.v.
Under kap. 1650, post 89, foreslås renter av innenlandsk statsgjeld nedjustert med 161 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Nedjusteringen kan i hovedsak tilskrives post 89.5 Statskasseveksler og -sertifikater. Nedbyggingen av statens utestående sertifikatgjeld gjennom 1994 medfører at statens renteutgifter på sertifikatlån anslås å bli lavere enn tidligere lagt til grunn.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.18 Kap. 1660 Utenlandsk statsgjeld, renter m.v.
Kap. 1660 Utenlandsk statsgjeld, renter m.v. foreslås nedjustert med 151 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Nedjusteringen skyldes hovedsakelig at rentene på utenlandsgjelden har vært lavere enn tidligere lagt til grunn.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.19 Kap. 1661 Utenlandsk statsgjeld, avdrag
Vedtatt overslagsbevilgning på statsbudsjettet for 1994 under kap. 1661 Utenlandsk statsgjeld, avdrag, post 92 Avdrag, utgjør 3.100 mill. kroner. Som følge av oppgjør av to swap-kontrakter før forfall vil utgiftene til avdrag på utenlandsk statsgjeld øke med 206 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås at vedtatt overslagsbevilgning under kap. 1661 Utenlandsk statsgjeld, avdrag, post 92 Avdrag, forhøyes med 206 mill. kroner fra 3.100 mill. kroner til 3.306 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.20 Kap. 2309 Tilfeldige utgifter
Under kap. 2309 Tilfeldige utgifter, ble det i B.innst.S.nr.III bevilget 3.588 mill. kroner. I St.prp. nr. 46 (1993-1994) ble det redegjort for at bevilgningen på denne posten som følge av Stortingets vedtak ved salderingen av budsjettet i desember 1993, ble øket med 169 mill. kroner, til 3.757 mill. kroner, samtidig som øvrige drifts- og investeringsbevilgninger ble satt ned med tilsvarende beløp, jf. oversikt i vedlegg, tabell 6. Ved behandlingen av St.prp. nr. 46 (1993-1994) , ble bevilgningen satt ned med 1.057 mill. kroner, slik at det gjensto 2.700 mill. kroner. I St.prp. nr. 46 ble det redegjort for at dette beløpet ville være tilstrekkelig til å dekke tilleggsbevilgninger senere i terminen, herunder utgifter i forbindelse med lønnsoppgjøret for de offentlige tjenestemenn, trygdeoppgjøret, diverse avtaler innenfor helsesektoren.
Det er pr. 30. september 1994 utgiftsført 89,4 mill. kroner under kap. 2309. Hittil i år er det videre ved Finansdepartementets samtykke eller ved kongelig resolusjon gitt adgang til netto overskridelser på diverse poster på samlet 20,4 mill. kroner.
Det er generelt vanskelig å anslå hvor mye som vil bli regnskapsført på dette kapitlet i de tre siste månedene i 1994. I 1993 ble det regnskapsført 81 mill. kroner hvorav 45 mill. kroner ble regnskapsført de tre siste måneder. På denne bakgrunn og medregnet behovet for ytterligere overskridelser i resten av terminen, bør det under kap. 2309 gjenstå ca 150 mill. kroner. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 2.550 mill. kroner. Denne reduksjonen blir stående som motpost mot de utgiftsøkninger Stortinget allerede har vedtatt vedrørende lønnsoppgjør, trygdeoppgjør og andre tilleggsbevilgninger.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.21 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
Post 70 Utdanningsstipend m.v., overslagsbevilgning
Det har i de senere år funnet sted en sterk øking i antall støttesøkere i Lånekassen. Økingen har imidlertid flatet en del ut for undervisningsåret 1993-94. Utflatingen ser ut til å fortsette for undervisningsåret 1994-95. Dette innebærer at antall støttesøkere for undervisningsåret 1993-94 er blitt lavere enn budsjettert. Samme forhold ser ut til å gjelde for undervisningsåret 1994-95. Dette gir seg utslag i at behovet for midler på denne posten blir ca 206 mill. kroner lavere enn budsjettert.
Stortinget har vedtatt å gi støtte til privatister i studieåret 1994/95. Dette medfører en merutgift på denne posten på ca 12 mill. kroner i 1994.
Samlet mindrebehov under post 70 i 1994 er dermed 194 mill. kroner.
Post 73 Avskrivninger
Under denne posten er det bevilget 259,741 mill. kroner. Utgiften vedrørende ordningen med ettergivelse av utdanningslån for låntakere som er bosatt i og utøver et yrke i Finnmark eller Nord-Troms viser en øking på ca 5 mill. kroner i forhold til det budsjetterte. Videre viser utgiften vedrørende ordningen med ettergivelse av utdanningslån for kandidater som har fullført langvarig universitets- og høgskoleutdanning en øking på ca 20 mill. kroner i forhold til det budsjetterte. Dette innebærer at bevilgningen under posten må økes med 25 mill. kroner i forhold til det budsjetterte.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.22 Kap. 2430 Lån til statsbankene (jf. kap. 5340 og 5341, post 90)
Netto utlånsvekst til statsbankene i 1994 blir om lag 14 mrd. kroner lavere enn lagt til grunn i B.innst.S.nr.III. Netto utlånsvekst til statsbankene i 1994 anslås dermed å bli negativ. Dette skyldes en markert øking i avdragsinnbetalingene til bankene samt at bankenes utbetalinger av lån er redusert. Kap. 2430 post 90 Lån til statsbankene uttrykker netto utlånsvekst til statsbankene, dvs. utlån fratrukket bankenes avdragsinnbetaling til staten. Denne praksis for føring av statsregnskapet er problematisk når netto utlånsvekst blir et negativt tall. For å unngå problemet med en negativ verdi under kap. 2430 post 90 finner en det hensiktsmessig å bruttoføre utlån til statsbankene på kap. 2430 samtidig som avdragene bruttoføres under et eget kapittel (nytt kap. 5340 post 90). Denne føringsmåten er gjennomført for SND, jf. kap. 2430 post 92. Kap. 2430 post 90 foreslås på denne bakgrunn økt med 5.668 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett.
Post 92 Lån til Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
Kap. 2430, post 92 Lån til Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) foreslås nedjustert med 624 mill. kroner i forhold til vedtatt budsjett. Avdragene fra SNDs grunnfinansieringsordning føres under eget kapittel 5341 post 93, jf. egen omtale.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
3.23 Kap. 2453 Televerket
3.23.1 Sammendrag
Investeringsbudsjettet for 1994
I St.prp. nr. 43 (1993-1994) Om tilknytningsform for samferdselsbedriftene ble det lagt opp til at en i løpet av høsten la fram forslag om reduksjon av Televerkets investeringsbudsjett for 1994 som følge av at bedriften ved omdannelsen til statsaksjeselskap ville bli tatt ut av statsbudsjettet.
Samferdselsdepartementet legger med dette fram forslag til revidert investeringsbudsjett for 1994 basert på anslag for Televerkets investeringer fram til omdannelsestidspunktet 1. november 1994:
Kap. 2453 | 1.000 kr | |||
---|---|---|---|---|
Post | Bevilgning | Endringer | Forslag til | |
B.innst.S.nr.III | revidert | |||
1994 | budsjett 1994 |
24 | Driftsresultat | -10.000 | 0 | -10.000 |
30 | Abonnentutstyr | 95.000 | 65.000 | 160.000 |
31 | Nett | 1.000.000 | -340.000 | 660.000 |
32 | Sentralutstyr | 530.000 | -100.000 | 430.000 |
33 | Bygninger og andre fellesutgifter | 500.000 | -220.000 | 280.000 |
93 | Ekstraordinært avdrag på statens | |||
kapital* | 2850.000 | 0 | 2850.000 | |
94 | Aksjeinnskudd m.m. | 75.000 | -55.000 | 20.000 |
Sum kap. 2453 | 5.040.000 | -650.000 | 4.390.000 |
Kap. 5453 | 1.000 kr | |||
---|---|---|---|---|
Post | Bevilgning | Endringer | Forslag til | |
B.innst.S.nr.III | revidert | |||
1994 | budsjett 1994 |
39 | Til investeringsformål* | 2.150.000 | -250.000 | 1.900.000 |
* | Ved behandlingen Innst.S.nr.200 (1993-1994) vedtok Stortinget å øke Televerkets nedbetaling av gjeld til staten og avsetning til investeringsformål med 1000 mill. kroner. |
Som følge av omdannelsen til aksjeselskap pr. 1. november 1994 endres også forvaltningsbedriftens driftsbudsjett for 1994. Disse endringene legges i henhold til forvaltningsbedriftens fullmakter ikke fram i denne proposisjonen, jf. omtale under kap. 5491 og kap. 5603. Endring av avskrivningsbeløpet påvirker imidlertid avsetning til investeringsformål under kap. 5453, post 39. (Summen av avskrivninger og avsetning til investeringsformål utgjør stort sett selvfinansieringen og skal være lik summen av 30- og 90-posten). Reduksjonen av bevilgningen på denne posten, 250 mill. kroner, framkommer ved at virkningen av reduksjonen av investeringsutgiftene på 650 mill. kroner delvis oppveies av 400 mill. kroner lavere avskrivninger.
Reduksjonen i investeringsutgiftene skyldes ikke bare kortere regnskapsår, men også lavere investeringsaktivitet enn anslått for årets ti første måneder.
Televerkets likviditetsbeholdning på omdannelsestidspunktet 1. november 1994
I brev av 21. oktober 1994 opplyste Televerket at beholdningen av omløpsmidler i Televerket pr. 31. oktober 1994 lå an til å bli vel 5.400 mill. kroner mot tidligere anslått om lag 4.400 mill. kroner. Økingen kom av at likviditetsbeholdningen, i stor grad som følge av mindreforbruk på investeringer, jf. ovenfor, ville bli om lag 2.500 mill. kroner, som er vel 1.100 mill. kroner mer enn det som ble lagt til grunn i åpningsbalansen i henhold til St.prp. nr. 43 (1993-1994).
På omdannelsestidspunktet ble 2.300 mill. kroner av likviditetsbeholdningen overført statskassen (200 mill. kroner ble beholdt av Televerket av praktiske grunner) og 1.200 mill. kroner umiddelbart tilbakeført for å sikre Televerket tilstrekkelig likviditet pr. 1. november 1994 iht. forutsatt åpningsbalanse for selskapet, dvs. 1.400 mill. kroner.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at overskuddslikviditeten på 1.100 mill. kroner ikke fører til at den fastsatte åpningsbalansen for selskapet justeres, utover at lavere investeringer i 1994 enn forutsatt fører til tilsvarende lavere verdi på anleggskapitalen og langsiktig gjeld. (Endelig åpningsbalanse vil bli fastsatt på grunnlag av bl.a. en opptelling av anleggsmidlene på omdanningstidspunktet). Det foreslås derfor at overskuddslikviditeten behandles som en lånetransaksjon, dvs. at beløpet betraktes som et lån fra staten til forvaltningsbedriften. Lånet anses nedbetalt ved at staten beholder den overførte overskuddslikviditeten. Det vises til utkast til romertallsvedtak.
3.23.2 Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til forslag til vedtak VI.