Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Særavtale for rådgivningsavdelingen Norges Kommunalbank

Kapittel I - Lønn og ansettelsesforhold

1.1 Hvem avtalen gjelder
       Avtalen gjelder de medarbeidere i Norges Kommunalbank som til daglig tjenestegjør i bankens Rådgivningsavdeling.
1.2 Ansettelsesvilkår
       Medarbeiderne er ansatt på engasjementsbasis. Engasjementets varighet avgjøres i hvert enkelt tilfelle, men kan ikke inngås med varighet utover denne avtales virkningstidsrom.
       Prøvetid gjøres gjeldende for alle nyansatte, herunder også personell som kommer direkte fra annen statlig virksomhet (jf. Tjenestemannsloven § 8). Prøvetidens lengde avgjøres i hvert enkelt tilfelle, men kan ikke være lenger enn 6 måneder.
1.3 Stillingshjemler, kunngjøring, innstilling og ansettelse
       Rådgivningsavdelingens stillingshjemler opprettes etter fullmakt fra Finansdepartementet. Økning i bemanningen kan foretas etter en vurdering av resultatutviklingen i avdelingen.
       Ledige stillingshjemler som besettes, skal kunngjøres i henhold til Personalreglementet §§ 3-5.
       Arbeidet i Innstillingsrådet skal foregå etter gjeldende retningslinjer - jf. Personalreglementet §§ 8 og 9.
       Innstillingsrådets sammensetning skal være iht. Personalreglementets § 6 - hvor Rådgivningsavdelingen er representert med sin leder som nærmeste foresatte.
       Ansettelse gjennomføres iht. Personalreglementet §§ 10 og 11, og iht. denne avtalenes pkt. 1.2 om ansettelsesvilkår.
1.4 Nedleggelse av virksomheten og oppsigelse
       Medmindre styret bestemmer noe annet, nedlegges Rådgivningsavdelingen om den ikke viser netto overskudd innen 31. desember 1994, og rådgiverene fratrer sine stillinger ved engasjementenes utløp. Jf. Tjenestemannslovens §§ 7, 9 og 10.
       Et foreløpig standpunkt til eventuell nedleggelse av Rådgivningsavdelingen skal tas innen 30.09.94, og et endelig standpunkt skal tas når årsregnskap for 1994 foreligger.
1.5 Grunnlønn
       Leder for Rådgivningsavdelingen lønnes som avd.direktør 90.100/1060, mens de øvrige medarbeiderne lønnes som førstekonsulenter - 90.103/1067.
1.6 Lønnsfastsettelse/lønnsjusteringer
       Den enkeltes grunnlønn fastsettes ved ansettelsen. Dersom en nyansatt gis lavere lønn i prøvetidsperioden, skal endelig lønnsfastsettelse finne sted ved prøvetidens utløp.
       Medarbeiderne følger lønnsutviklingen i staten iht. resultatene av de årlige sentrale og lokale forhandlinger. Individuelle lønnsjusteringer kan ellers finne sted på samme grunnlag som for bankens øvrige ansatte.
1.7 Overtid
       Medarbeiderne tilkommer ingen kompensasjon for overtidsarbeid.
1.8 Arbeidstid
       Medarbeiderne er underlagt bankens Særavtale om fleksibel arbeidstid og de alminnelige bestemmelser om arbeidstidens lengde - jf. AML §§ 46, 47, 49 og 50.

Kapittel II - Bonus

2.1 Forutsetning for utbetaling av bonus
       Rådgivningsavdelingen skal gjennom egen inntjening dekke alle direkte kostnader knyttet til virksomheten samt et tillegg på 60 % av lønnskostnadene for å dekke sosiale kostnader (arbeidsgiveravgift, pensjon m.m.) og øvrige indirekte kostnader. Bonus utbetales på bakgrunn av dokumentert netto overskudd ved hvert regnskapsårs avslutning basert på utfakturerte rådgivningstjenester.
       De kostnader som skal inkluderes i det prosentvis påslaget er følgende:
       Gruppelivsforsikring, pensjonskostnader, arbeidsgiveravgift, reiseforsikring, spesielle arbeidsmiljøfremmende tiltak, bedriftshelsetjeneste, stillingsannonser, husleie, renhold, forsikringer, oppussing etc., porto, telekostnader, spesialforsendelser, Reuter-kostnader, VPS-KD linjeleie pluss IT-kommunikasjon, leie og vedlikehold kopimaskin etc., leie og vedlikehold IT-utstyr, leie og vedlikehold IT-program, rekvisita og IT-rekvisita. Alle øvrige kostnader er direkte kostnader og belastes Rådgivningsavdelingen unntatt investeringskostnader.
2.2 Fordeling av netto overskuddet
       Netto overskudd ifølge årsregnskapet fordeles mellom Kommunalbanken og bankens Rådgivningsavdeling slik:
- 50 % tilfaller Kommunalbanken
- 50 % tilfaller bankens Rådgivningsavdeling.
       Rådgivningsavdelingens andel av netto overskudd fordeles som bonus likt mellom avdelingens medarbeidere med den begrensning at ingen enkelt medarbeider kan få utbetalt en årlig bonus som overstiger 50 % av grunnlønnen regnet pr. 31.12 i bonusåret. Medarbeidere som er nyansatt og ikke har opparbeidet et fullt bonusår, tildeles en forholdsmessig (dvs. antall hele tolvdeler) andel iht. den tid de har vært ansatt. Medarbeidere som sier opp/sies opp/avskjediges i løpet av bonusåret, tilkommer ikke bonus. Ved lengre fravær i bonusåret, uansett årsak, avkortes andel av utbetalt bonus til den enkelte medarbeider forholdsmessig regnet i antall hele tolvdeler.
2.3 Utbetaling
       Bonusen utbetales sammen med ordinære lønn ved første lønnsutbetaling etter at årsregnskapet er revidert og godkjent av bankens styre.
2.6 Bonusåret
       Bonusåret er sammenfallende med regnskapsåret, og går over ett kalenderår fra 01.01 til 31.12.

Kapittel III - Generelle bestemmelser

3.1 Avtaleperioden
       Avtalen har gyldighet fra ikrafttredelsestidspunktet til 31.12.1994.
3.2 Oppsigelse eller endringer
       Hele eller deler av avtalen kan sies opp med 3 måneders varsel, med utløp pr. 31.12.93.
3.3 Ansattes medvirkning vedr. endringer av rammebetingelser som gjelder Rådgivningsavdelingen
       Ved endring knyttet til de tariffmessige forhold fastsatt i avtalens kapittel II om bonus gjelder de prosedyremessige regler som er fastsatt for lokale forhandlinger i staten.
       Ved endring i andre rammebetingelser (organisasjonsmessige forhold o.l.) gjelder bestemmelsene i Hovedavtalen.
       De ansattes organisasjoner skal gis medvirkning ved deres tillitsvalgte i Kommunalbanken med den tilføyelse at 1 valgt representant for medarbeiderne i Rådgivningsavdelingen har møte- og talerett i aktuelle informasjons- og drøftingsmøter.
3.4 Andre bestemmelser
       Forhold som ikke reguleres gjennom denne avtalen, reguleres etter de til enhver gjeldende lover og regler for statlig virksomhet.
3.5 Ikrafttredelse
       Ovennevnte avtale gjelder med virkning fra 01.01.1993.