Vedlegg 3: Særavtale for rådgivningsavdelingen Norges Kommunalbank
Kapittel I - Lønn og ansettelsesforhold
1.1 | Hvem avtalen gjelder |
Avtalen gjelder de medarbeidere i Norges Kommunalbank som til daglig tjenestegjør i bankens Rådgivningsavdeling. |
1.2 | Ansettelsesvilkår |
Medarbeiderne er ansatt på engasjementsbasis. Engasjementets varighet avgjøres i hvert enkelt tilfelle, men kan ikke inngås med varighet utover denne avtales virkningstidsrom. |
Prøvetid gjøres gjeldende for alle nyansatte, herunder også personell som kommer direkte fra annen statlig virksomhet (jf. Tjenestemannsloven § 8). Prøvetidens lengde avgjøres i hvert enkelt tilfelle, men kan ikke være lenger enn 6 måneder. |
1.3 | Stillingshjemler, kunngjøring, innstilling og ansettelse |
Rådgivningsavdelingens stillingshjemler opprettes etter fullmakt fra Finansdepartementet. Økning i bemanningen kan foretas etter en vurdering av resultatutviklingen i avdelingen. |
Ledige stillingshjemler som besettes, skal kunngjøres i henhold til Personalreglementet §§ 3-5. |
Arbeidet i Innstillingsrådet skal foregå etter gjeldende retningslinjer - jf. Personalreglementet §§ 8 og 9. |
Innstillingsrådets sammensetning skal være iht. Personalreglementets § 6 - hvor Rådgivningsavdelingen er representert med sin leder som nærmeste foresatte. |
Ansettelse gjennomføres iht. Personalreglementet §§ 10 og 11, og iht. denne avtalenes pkt. 1.2 om ansettelsesvilkår. |
1.4 | Nedleggelse av virksomheten og oppsigelse |
Medmindre styret bestemmer noe annet, nedlegges Rådgivningsavdelingen om den ikke viser netto overskudd innen 31. desember 1994, og rådgiverene fratrer sine stillinger ved engasjementenes utløp. Jf. Tjenestemannslovens §§ 7, 9 og 10. |
Et foreløpig standpunkt til eventuell nedleggelse av Rådgivningsavdelingen skal tas innen 30.09.94, og et endelig standpunkt skal tas når årsregnskap for 1994 foreligger. |
1.5 | Grunnlønn |
Leder for Rådgivningsavdelingen lønnes som avd.direktør 90.100/1060, mens de øvrige medarbeiderne lønnes som førstekonsulenter - 90.103/1067. |
1.6 | Lønnsfastsettelse/lønnsjusteringer |
Den enkeltes grunnlønn fastsettes ved ansettelsen. Dersom en nyansatt gis lavere lønn i prøvetidsperioden, skal endelig lønnsfastsettelse finne sted ved prøvetidens utløp. |
Medarbeiderne følger lønnsutviklingen i staten iht. resultatene av de årlige sentrale og lokale forhandlinger. Individuelle lønnsjusteringer kan ellers finne sted på samme grunnlag som for bankens øvrige ansatte. |
1.7 | Overtid |
Medarbeiderne tilkommer ingen kompensasjon for overtidsarbeid. |
1.8 | Arbeidstid |
Medarbeiderne er underlagt bankens Særavtale om fleksibel arbeidstid og de alminnelige bestemmelser om arbeidstidens lengde - jf. AML §§ 46, 47, 49 og 50. |
Kapittel II - Bonus
2.1 | Forutsetning for utbetaling av bonus |
Rådgivningsavdelingen skal gjennom egen inntjening dekke alle direkte kostnader knyttet til virksomheten samt et tillegg på 60 % av lønnskostnadene for å dekke sosiale kostnader (arbeidsgiveravgift, pensjon m.m.) og øvrige indirekte kostnader. Bonus utbetales på bakgrunn av dokumentert netto overskudd ved hvert regnskapsårs avslutning basert på utfakturerte rådgivningstjenester. |
De kostnader som skal inkluderes i det prosentvis påslaget er følgende: |
Gruppelivsforsikring, pensjonskostnader, arbeidsgiveravgift, reiseforsikring, spesielle arbeidsmiljøfremmende tiltak, bedriftshelsetjeneste, stillingsannonser, husleie, renhold, forsikringer, oppussing etc., porto, telekostnader, spesialforsendelser, Reuter-kostnader, VPS-KD linjeleie pluss IT-kommunikasjon, leie og vedlikehold kopimaskin etc., leie og vedlikehold IT-utstyr, leie og vedlikehold IT-program, rekvisita og IT-rekvisita. Alle øvrige kostnader er direkte kostnader og belastes Rådgivningsavdelingen unntatt investeringskostnader. |
2.2 | Fordeling av netto overskuddet |
Netto overskudd ifølge årsregnskapet fordeles mellom Kommunalbanken og bankens Rådgivningsavdeling slik: |
- | 50 % tilfaller Kommunalbanken |
- | 50 % tilfaller bankens Rådgivningsavdeling. |
Rådgivningsavdelingens andel av netto overskudd fordeles som bonus likt mellom avdelingens medarbeidere med den begrensning at ingen enkelt medarbeider kan få utbetalt en årlig bonus som overstiger 50 % av grunnlønnen regnet pr. 31.12 i bonusåret. Medarbeidere som er nyansatt og ikke har opparbeidet et fullt bonusår, tildeles en forholdsmessig (dvs. antall hele tolvdeler) andel iht. den tid de har vært ansatt. Medarbeidere som sier opp/sies opp/avskjediges i løpet av bonusåret, tilkommer ikke bonus. Ved lengre fravær i bonusåret, uansett årsak, avkortes andel av utbetalt bonus til den enkelte medarbeider forholdsmessig regnet i antall hele tolvdeler. |
2.3 | Utbetaling |
Bonusen utbetales sammen med ordinære lønn ved første lønnsutbetaling etter at årsregnskapet er revidert og godkjent av bankens styre. |
2.6 | Bonusåret |
Bonusåret er sammenfallende med regnskapsåret, og går over ett kalenderår fra 01.01 til 31.12. |
Kapittel III - Generelle bestemmelser
3.1 | Avtaleperioden |
Avtalen har gyldighet fra ikrafttredelsestidspunktet til 31.12.1994. |
3.2 | Oppsigelse eller endringer |
Hele eller deler av avtalen kan sies opp med 3 måneders varsel, med utløp pr. 31.12.93. |
3.3 | Ansattes medvirkning vedr. endringer av rammebetingelser som gjelder Rådgivningsavdelingen |
Ved endring knyttet til de tariffmessige forhold fastsatt i avtalens kapittel II om bonus gjelder de prosedyremessige regler som er fastsatt for lokale forhandlinger i staten. |
Ved endring i andre rammebetingelser (organisasjonsmessige forhold o.l.) gjelder bestemmelsene i Hovedavtalen. |
De ansattes organisasjoner skal gis medvirkning ved deres tillitsvalgte i Kommunalbanken med den tilføyelse at 1 valgt representant for medarbeiderne i Rådgivningsavdelingen har møte- og talerett i aktuelle informasjons- og drøftingsmøter. |
3.4 | Andre bestemmelser |
Forhold som ikke reguleres gjennom denne avtalen, reguleres etter de til enhver gjeldende lover og regler for statlig virksomhet. |
3.5 | Ikrafttredelse |
Ovennevnte avtale gjelder med virkning fra 01.01.1993. |