Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

6. Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at forslaget til omgruppering av 1994-budsjettet omfatter netto merutgifter på 344,822 mill. kroner som foreslås dekket av netto merinntekter på 170,388 mill. kroner, en tilleggsbevilgning på 136,583 mill. kroner og en trekkrettighet under kap. 2315 for konsekvensene av lønnsoppgjøret for 1994 på 37,851 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til rammen for omgrupperingen/ omdisponeringen og den foreslåtte finansieringsmåte. Komiteen har videre merket seg at den nye ramme for 1994-budsjettet etter de endringer som er foretatt i løpet av året og etter forslagene i denne proposisjon, vil utgjøre 23.399,34 mill. kroner som representerer en økning på 446,222 mill. kroner i forhold til B.innst.S.nr.III for 1994.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn, slutter seg videre til den hovedprioritering departementet har lagt til grunn i forslaget til omgruppering ved å prioritere de formål som er rettet mot å oppfylle krigsstrukturen angitt i St.meld. nr. 16 (1992-1993), og hvorved spesielt kap. 1760, punkt 45 er tilført hele 903,9 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst.S.nr.150 (1992-1993) (Langtidsmeldingen) der dette medlem bl.a. foreslo en omdisponering fra store investeringer til øvelser og drift. Dette medlem viser videre til B.innst.S.nr.7 (1993-1994) der flertallet gikk inn for å styrke overføringene til drift. Når Hærens budsjett nå blir redusert med 272 mill. kroner synes dette å ikke være i tråd med Stortingets intensjoner. Dette medlem forutsetter at ambisjonsnivået for øvelser legges på et høyere nivå for framtiden.

       Komiteen har i denne forbindelse også merket seg at kap. 1792, post 11 er tilført 161 mill. kroner til erstatning av det materiell som ble tatt ut av Hærens mobiliseringslagre for bruk til oppsettingen av en logistikkbataljon i UNPROFOR og til nyanskaffelse av det materiell som ikke var tilgjengelig.

       Komiteen har videre merket seg at kap. 1761, Forsvarets relokalisering Gardermoen, er redusert med 185,907 mill. kroner pga. forsinket framdrift, og at beløpet midlertidig er overført kap. 1760, post 45 og forutsettes tilbakeført i 1996-1997.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har også merket seg at forslaget til tilleggsbevilgning omfatter 100 mill. kroner for tilbakebetaling til NATO som følge av for meget refundert beløp på om lag 400 mill. kroner i 1993 og tidligere år, jf. St.prp. nr. 14 (1992-1993) og Innst.S.nr.57 (1992-1993). Flertallet forutsetter at samme praksis legges til grunn for resten av tilbakebetalingen etter hvert som det blir aktuelt.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at tilbakebetalingen til NATO bør skje innenfor forsvarsbudsjettets totale rammer og ikke som en tilleggsbevilgning. Dette medlem vil foreslå en reduksjon i overføringen til kap. 1760, post 45, for å dekke inn tilbakebetalingen til NATO.

« Kap. 1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, bevilges med kr 803.900.000 »

       Komiteen viser til at Norske Reserveoffiserers Forbund skal arrangere CIOR-kongressen på Lillehammer i 1996 og vil trenge i alt 1,2 mill. kroner som ekstrabevilgning i 1994, 1995 og 1996. Komiteen er enig med departementet om betydningen av dette arrangementet og slutter seg til den foreslåtte finansieringsmåte.

       Komiteen har merket at det under kap. 1795, post 72 er foreslått en tilleggsbevilgning på kr 800.000 til dekning av et tilskudd til Det norske luftfartsmuseum utbetalt etter fullmakt gitt ved kgl.res. i Statsråd 15. juli d.å.

       Komiteen har også merket seg at det foreslåtte beløp på 0,8 mill. kroner etter opplysning fra Forsvarsdepartementet dekker driftsutgifter for den sivile del av Luftfartsmuseet i Bodø fra åpningsdagen 15. mai 1994 og ut året.

       Komiteen har videre merket seg det av teksten i den kgl. resolusjon framgår at tilskuddet til driftsstøtte representerer en engangsstøtte for 1994.

       Komiteen forutsetter at eventuelle framtidige bevilgninger til Luftfartsmuseets sivile del budsjetteres under de relevante departementers budsjetter.

       Komiteen viser til at tilskuddet for 1994 foreslås som tilleggsbevilgning til forsvarsbudsjettet for 1994 og allerede er utbetalt.

       Komiteen tar dette til etterretning og komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, lederen, slutter seg til forslaget.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, lederen, kan ikke slutte seg til bevilgningsforslaget. Dette medlem vil peke på at Stortinget inviteres til å bevilge midler til drift av den sivile del av det norske Luftfartsmuseum i Bodø. Dette medlem vil peke på at Stortinget har vedtatt å støtte den militære del av Luftfartsmuseet med ca 13 mill. kroner pr. år over forsvarsbudsjettet og til etatsmuseum for Luftfartsverket med ca 1 mill. kroner for 1995.

       Dette medlem har merket seg at grunnlaget for bevilgningsforslaget bygger på en søknad fra det norske sivile luftfartsmuseum av 14. april 1994 til Kulturdepartementet. Søknaden inneholder budsjettforslag for såvel 1994 som for 1995 der det er en forutsetning at offentlig støtte bevilges.

       Dette medlem har merket seg at den kgl. res. som bevilgningsforslaget hviler på formuleres som en engangsbevilgning for 1994.

       Dette medlem vil understreke at Stortinget ikke har hatt saken til generell behandling. Dette medlem finner ikke å kunne støtte forslag om opprettelse av nye stillinger til den sivile del av museet samt de bevilgninger til leie av eksterne lokaler, reise og godtgjøring til styre/administrasjon og andre driftsutgifter, ikke minst da dette medfører en klar binding til støtte av driften, mens forutsetningen var at driftsutgiftene skulle dekkes av inntektene bl.a. fra billettsalg.

       Dette medlem vil derfor foreslå en reduksjon av tilleggsbevilgningene med kr 800.000 og en tilsvarende reduksjon i bevilgningene under kap. 1795.

       Forslag:

« Kap. 1795

Kulturelle og allmennyttige formål
45 Tilskudd til private, bevilges med kr 0 »