Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra forsvarskomiteen om endringer i bevilgninger m.v. under forsvarsbudsjettet for 1994.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 50 (1994-1995)
  • Kildedok: St.prp. nr. 9 (1994-95)
  • Dato: 02.12.1994
  • Utgiver: forsvarskomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

     Forsvarsdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om visse omgrupperinger av forsvarsbudsjettet for 1994 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 1994 ble utarbeidet. Omgrupperingen omfatter netto merutgifter på 344,822 mill. kroner som dekkes av netto merinntekter på 170,388, en tilleggsbevilgning på 136,583 mill. kroner og en trekkrettighet for konsekvensene av lønnsoppgjøret 1994 på 37,851 mill. kroner.

      Departementet har i arbeidet med omprioriteringen/omdisponeringen av tilgjengelige midler på forsvarsbudsjettet prioritert de formål som er rettet mot å oppfylle krigsstrukturen avgitt i St.meld. nr. 16 (1993-1994). Midlene som er foreslått omgruppert er derfor i hovedsak tilført kap. 1760, post 45. Store nyanskaffelser som foreslås tilført 903,9 mill. kroner.

Utgifter (i 1.000 kr)


Mindreutg.

Post Merutg.

01 Lønn og godtgjørelser -170.128
11 Varer og tjenester 689
21 Spesielle driftsutgifter -50.000
43 Til disp. for FD -25.000
44 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel 110.000
45 Store nyanskaffelser 836.211
46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold m.m. -302.883
47 Nybygg og nyanlegg 158.234
48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider -347.865
49 Kjøp av eiendom -32.968
50 Overføringer til statsinstitusjoner 14.665
60 Overføringer til kommuner 4.000
70 Rentestønad -7.000
71 Overføring til andre 60
72 Tilskudd til private 800
73 Forskning og utvikling 2.000
75 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs infrastrukturprogram 154.007

Sum utgifter 344.822




Inntekter (i 1.000 kr)

Mindreinnt.

Post Mindreutg.

01 Driftsinntekter 52.560
11 Salgsinntekter 141.912
15 Refusjon arbeidsmarkedstiltak 19.688
16 Refusjon fødselspenger 5.327
48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter -45.619
60 Refusjon fra fylkene 20
70 Renteinntekter -7.500
90 Tilbakebetaling lån 4.000

Sum inntekter 170.388

4.1 Utgifter

Kap. 1700 Forsvarsdepartementet

       Kapitlet foreslås økt med 7,632 mill. kroner. Økningen begrunnes med uforutsette utgifter til styrer, råd og utvalg, til beordring av nytt personell til NORDEL, Brussel, utgifter i forbindelse med Frigjøringsjubileet og midler til bruk av forsvarets Jet Falcon fly.

Kap. 1710 Forsvarets tele- og datatjeneste

       Kapitlet foreslås redusert med kr 826.000 som følge av reduserte inntekter.

Kap. 1711 Forsvarets forskningsinstitutt

       Kapitlet foreslås økt med 21,759 mill. kroner til dekning av lønnsutgifter i forbindelse med gjennomføringen av prosjekter for forsvaret samt økte inntekter som søkes tillagt rammen.

Kap. 1712 Forsvarets bygningstjeneste

       Kapitlet foreslås økt med 15,861 mill. kroner til dekning av korttidsengasjementer for vedlikehold av bygg, anlegg og grøntarealer samt byggtekniske tiltak og utgifter til helhetlig eiendomsregister.

Kap. 1713 Tilskudd til organisasjoner

       Kapitlet foreslås økt med kr 60.000 som bidrag til NROF i forbindelse med ivaretakelsen av stillingen som generalsekretær i CIOMR.

Kap. 1719 Fellesinstitusjoner og -utgifter under FD

       Kapitlet foreslås redusert med netto 17,867 mill. kroner som utgjør differansen mellom en reduksjon av departementets reserve på 25 mill. kroner og en økning av engangserstatning ved død på 7,133 mill. kroner.

Kap. 1720 Felles ledelse og kommmandoapparat

       Kapitlet foreslås økt med 54,257 mill. kroner, hvorav 25,634 mill. kroner under post 01 i hovedsak skyldes kompensasjon for lønnsoppgjøret 1994, opprettelse/overføring av nye stillinger til HQ North/FKS, FKN og SACLANT, samt utgifter forbundet med driften av Kolsås leir og ulike prosjektgrupper. En økning på 29,623 mill. kroner under post 11 skyldes i hovedsak driften av Kolsås leir, HQ North/FKS, leie og drift av Sjøheimevernets fartøyer samt midlertidige oppgaver i AFSOUTH i forbindelse med situasjonen i tidligere Jugoslavia.

Kap. 1725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under FO

       Kapitlet foreslås redusert med 48,596 mill. kroner som utgjør differansen mellom en netto reduksjon på 63,261 mill. kroner under postene 01 og 11 og en økning på 14,665 mill. kroner under ny post 50 som gjelder overføring i forbindelse med førtidspensjonering av sivilt personell.

Kap. 1731 Hæren

       Kapitlet foreslås redusert med 272,823 mill. kroner som i hovedsak er overført til kap. 1760, post 45 for nyanskaffelser av materiell og til rasjonaliserings- og produktivitetsfremmende tiltak.

Kap. 1732 Sjøforsvaret

       Kapitlet foreslås netto redusert med 8,217 mill. kroner som er overført til FBT i forbindelse med gruppe-II tiltak innen bygg og anlegg og til FKN og FKS.

Kap. 1733 Luftforsvaret

       Kapitlet foreslås redusert med 66,402 mill. kroner som er overført kap. 1760, postene 45 og 46 til styrking av materiell- og bygge- og anleggsinvesteringer.

Kap. 1734 Heimevernet

       Kapitlet foreslås netto økt med 2,417 mill. kroner til dekning av utgifter i forbindelse med øvinger og materiell.

Kap. 1735 Forsvarets etterretningstjeneste

       Kapitlet foreslås redusert med 50 mill. kroner pga. forsinkelse i fremdriften av prosjekt Lutvann, og beløpet er overført til kap. 1760, post 45 til styrking av materiellinvesteringer.

Kap. 1740 Allierte lagre

       Kapitlet foreslås netto økt med 1,84 mill. kroner.

Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg

       Kapitlet foreslås økt med 817,042 mill. kroner.

Post 44 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider

       Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, foreslås bevilget med 110 mill. kroner. Posten er ny og beløpet dekkes fra post 48.

Post 45 Store nyanskaffelser

       Posten foreslås økt med 903,9 mill. kroner for å legge grunnlag for en forsert anskaffelsestakt av materiell i 1995 og derved bidra til å realisere strukturmålene i St.meld. nr. 16 (1992-1993).

Post 46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold m.m.

       Posten utgår og foreslås redusert med 267,75 mill. kroner til 0, jf. post 47.

Post 47 Nybygg og nyanlegg

       Posten foreslås netto økt med 308,35 mill. kroner som følge av sammenslåing med postene 46 og 49.

Post 48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider

       Posten foreslås netto redusert med 347,865 mill. kroner som følge av senere framdrift av NATOs fellesfinansierte prosjekter i Norge enn planlagt og overføringen av 110 mill. kroner til post 44.

Post 49 Kjøp av eiendom

       Posten utgår og foreslås redusert med 40,6 mill. kroner til 0, jf. post 47.

Post 60 Overføring til kommuner

       Posten foreslås bevilget med 4 mill. kroner som i henhold til tidligere vedtak i Innst.S.nr.156 (1993-1994) skal utbetales til Brønnøy kommune.

Post 70 Rentestønad

       Posten foreslås netto redusert med 7 mill. kroner som skyldes reduserte renter i forbindelse med utvikling av ildledningssystem i samarbeid med Tyskland.

Post 75 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider
Norges tilskudd til NATOs infrastruktur-program

       Posten foreslås bevilget med 154,007 mill. kroner hvorav 100 mill. kroner er tilleggsbevilgning som følge av at Norge fikk for meget refundert av NATO i 1993 og tidligere, hvorav noe må betales tilbake i år, jf. St.prp. nr. 39 og Innst.S.nr.156 (1993-1994).

Kap. 1761 Forsvaret relokalisering Gardermoen

       Kapitlet foreslås netto redusert med 185,907 mill. kroner som er midlertidig overført kap. 1760, post 45 og vil bli tilbakeført kap. 1761 i 1996-97. Reduksjonen skyldes forsinket framdrift av prosjektet.

Kap. 1760 Kystvakten

       Kapitlet foreslås netto økt med 7 mill. kroner. Av dette beløpet vil 6,311 mill. kroner bli brukt i forbindelse med investeringsprogram for Kystvakten, som det for øvrig søkes tilleggsbevilgning for, mens resten av beløpet skyldes merutgifter i tilknytning til prøveprosjekt med dobbel besetning på KV Senja.

Kap. 1791 Redningstjenesten

       Kapitlet foreslås redusert med 82,2 mill. kroner som er overført kap. 1760, post 45 for å styrke materiellinvesteringene i Luftforsvaret.

Kap. 1792 FN-tjeneste

       Kapitlet foreslås netto økt med 138,777 mill. kroner. Post 01 foreslås redusert med 22,223 mill. kroner, mens post 11 foreslås økt med 161 mill. kroner hovedsakelig for gjenanskaffelse av materiell som er tatt ut av Hærens mobiliseringslagre for bruk til UNPROFOR i Bosnia-Hercegovina og til nyanskaffelser.

Kap. 1793 Voksenopplæringen

       Kapitlet foreslås netto økt med 3,528 mill. kroner for å styrke egenproduksjon og undervisningstimer.

Kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål

       Kapitlet foreslås økt med netto 5,931 mill. kroner hvorav 4,5 mill. kroner skyldes økte utgifter som følge av økt omfang av forsvarets bistand ved OL-94 på Lillehammer og 0,8 mill. kroner tilskudd til Det norske luftfartsmuseum i Bodø utbetalt etter fullmakt ved kgl.res. 15. juli d.å. og foreslått som tilleggsbevilgning.

Kap. 1798 Forsvarets ressursorganisasjon

       Midler til ressursorganisasjonen foreslås bevilget med 1,556 mill. kroner til lønnsutgifter for 2 militære og 4 sivile stillinger samt utgifter til anskaffelse av kontormøbler, tekniske hjelpemidler og konsulenttjenester i forbindelse med etableringen.

4.2 Inntekter

Kap. 4710 Forsvarets tele- og datatjeneste

       Kapitlet foreslås redusert med 8,752 mill. kroner som skyldes aktivitetsreduksjoner i refusjonsgivende tjenester.

Kap. 4711 Forsvarets forskningsinstitutt

       Kapitlet foreslås økt med 11,317 mill. kroner som skyldes økte innbetalinger for prosjekter som gjennomføres for sivile oppdragsgivere.

Kap. 4712 Forsvarets bygningstjeneste

       Kapitlet foreslås netto forhøyet med 3,5 mill. kroner som følge av økt innfrielse av boliglån. Beløpet tilføres kap. 1760, post 47.

Kap. 4720 Felles ledelse og kommandoapparat

       Kapitlet foreslås økt med 8,942 mill. kroner. Postene 01 og 16 er nye og foreslås bevilget med 2,860 mill. kroner som gjelder hhv. refusjon fra NATO for lønnsutgifter ved HQ North/FKS og refusjon av fødselspenger.

       Post 11 foreslås økt med 6,082 mill. kroner som gjelder leieinntekter ved HQ NORTH/FKS og rabattavtale med Televerket.

Kap. 4725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under EO

       Kapitlet foreslås forhøyet med 10,222 mill. kroner som skyldes at refusjon av passasjeravgift ved Forsvarets lufttransport er økt med 11,6 mill. kroner, at inntektene ved kartsalg er økt med 1,6 mill. kroner, mens inntektene ved studiesenteret i Nord Norge er redusert med 3 mill. kroner.

Kap. 4732 Sjøforsvaret

       Kapitlet foreslås økt med 7,943 mill. kroner som hovedsakelig skyldes økte leieinntekter, økt serveringsavgift samt refusjon for pålegg om økt antall lærlinger.

       Post 16, refusjon av fødselspenger er ny og foreslås bevilget med 1,6 mill. kroner.

Kap. 4733 Luftforsvaret

       Kapitlet foreslås økt med 104,510 mill. kroner som hovedsakelig skyldes tilbakebetalinger i forbindelse med materiellanskaffelser fra USA og NAMSA, betaling for flyoppdrag utenfor Forsvaret, økt serveringsavgift, betaling for vedlikeholdsoppdrag for eksterne kunder og økt refusjon fra arbeidsmarkedsetaten.

       Post 76, refusjon for fødselspenger er ny og foreslås bevilget med 1,898 mill. kroner.

Kap. 4734 Heimevernet

       Post 01, driftsinntekter er ny og foreslås bevilget med 567.000 kroner som gjelder serveringsavgift.

Kap. 4760 Nyanskaffelse av materiell og nybygg og nyanlegg

       Kapitlet foreslås netto redusert med 39,548 mill. kroner.

       Post 01, salgsinntekter foreslås økt med 13,071 mill. kroner som skyldes merinntekter knyttet til hæren.

       Post 48, fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter foreslås netto redusert med 45,619 mill. kroner som skyldes at posten nå budsjetteres brutto (jf. B.innst.S.nr.7 (1994-1995)), og at det har vært en forsinket framdrift av infrastrukturprosjektene.

       Post 70, renteinntekter foreslås netto redusert med 7 mill. kroner som følge av reduserte renteinntekter knyttet til utviklingen av ildledningssystem i samband med Tyskland (jf. kap. 1760, post 70).

Kap. 4761 Forsvarets relokalisering Gardermoen

       Kapitlet foreslås redusert med 5,225 mill. kroner som skyldes reduserte inntekter i forbindelse med interimstiltak som følge av endrede behov.

Kap. 4792 FN-tjeneste

       Kapitlet foreslås økt med 50 mill. kroner som skyldes at FNs likviditet er styrket.

Kap. 4793 Voksenopplæringen

       Kapitlet foreslås økt med 2,867 mill. kroner. Postene 01 og 11 er nye og foreslås bevilget med hhv. kr 611.000 og 2,056 mill. kroner som skyldes undervisningstid og studieplasser, mens post 15, refusjon av arbeidsmarkedsetaten foreslås økt med kr 200.000 som skyldes økt refusjon for yrkesvalghemmede.

Kap. 4795 Kulturelle og allmennyttige formål

       Kapitlet foreslås økt med 4,399 mill. kroner som skyldes økte refusjoner for Forsvarets bistand ved OL 94 og økt refusjon fra arbeidsmarkedsetaten under ny post 15 som foreslås bevilget med kr 368.000.

5.1 Førtidspensjonering av sivile fra fylte 60 år

       Under dette punkt orienterer departementet om praktiseringen av ordningen med førtidspensjonering av sivilt personell fra fylte 60 år med henvisning til St.meld. nr. 31 (1993-1994), jf. Innst.S.nr.182 (1993-1994). Denne ordning skulle være spesielt innrettet på å redusere overtalligheten, og det er en forutsetning at nyrekruttering ikke skal finne sted. De førtidspensjonerte får 66 % av stillingens lønn og 1/4 grunnbeløp fra Folketrygden. De som ikke har full opptjeningstid i Statens pensjonskasse gis bedret pensjonsopptjening begrenset til den tid vedkommende ville ha fått ved å arbeide fram til ordinær aldersgrense.

       Midler til dette formål er i 1994 budsjettert under kap. 1725, post 50.

5.2 CIOR-kongressen 1996 på Lillehammer

       Norges Reserveoffiserers Forbund skal arrangere CIOR-Kongressen 1996 og vil til dette trenge 1,2 mill. kroner i årene 1994, 1995 og 1996. Departementet ser viktigheten av at Norge deltar på en verdig måte i dette forpliktende samarbeid som vil være et bra « utstillingsvindu » for vår nasjonale bruk av vernekraft/vårt vernepliktsystem og i tillegg et fint eksempel på gjenbruk av OL-anlegget. I 1994 er det utbetalt kr 60.000 fra departementets ymse-konto. I 1995 vil det bli foreslått å dekke kr 120.000 på kap. 1713, post 71 ved omgrupperingen, og i 1996 vil det bli foreslått 1,020 mill. kroner i St.prp. nr. 1.

       Komiteen har merket seg at forslaget til omgruppering av 1994-budsjettet omfatter netto merutgifter på 344,822 mill. kroner som foreslås dekket av netto merinntekter på 170,388 mill. kroner, en tilleggsbevilgning på 136,583 mill. kroner og en trekkrettighet under kap. 2315 for konsekvensene av lønnsoppgjøret for 1994 på 37,851 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til rammen for omgrupperingen/ omdisponeringen og den foreslåtte finansieringsmåte. Komiteen har videre merket seg at den nye ramme for 1994-budsjettet etter de endringer som er foretatt i løpet av året og etter forslagene i denne proposisjon, vil utgjøre 23.399,34 mill. kroner som representerer en økning på 446,222 mill. kroner i forhold til B.innst.S.nr.III for 1994.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn, slutter seg videre til den hovedprioritering departementet har lagt til grunn i forslaget til omgruppering ved å prioritere de formål som er rettet mot å oppfylle krigsstrukturen angitt i St.meld. nr. 16 (1992-1993), og hvorved spesielt kap. 1760, punkt 45 er tilført hele 903,9 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst.S.nr.150 (1992-1993) (Langtidsmeldingen) der dette medlem bl.a. foreslo en omdisponering fra store investeringer til øvelser og drift. Dette medlem viser videre til B.innst.S.nr.7 (1993-1994) der flertallet gikk inn for å styrke overføringene til drift. Når Hærens budsjett nå blir redusert med 272 mill. kroner synes dette å ikke være i tråd med Stortingets intensjoner. Dette medlem forutsetter at ambisjonsnivået for øvelser legges på et høyere nivå for framtiden.

       Komiteen har i denne forbindelse også merket seg at kap. 1792, post 11 er tilført 161 mill. kroner til erstatning av det materiell som ble tatt ut av Hærens mobiliseringslagre for bruk til oppsettingen av en logistikkbataljon i UNPROFOR og til nyanskaffelse av det materiell som ikke var tilgjengelig.

       Komiteen har videre merket seg at kap. 1761, Forsvarets relokalisering Gardermoen, er redusert med 185,907 mill. kroner pga. forsinket framdrift, og at beløpet midlertidig er overført kap. 1760, post 45 og forutsettes tilbakeført i 1996-1997.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, har også merket seg at forslaget til tilleggsbevilgning omfatter 100 mill. kroner for tilbakebetaling til NATO som følge av for meget refundert beløp på om lag 400 mill. kroner i 1993 og tidligere år, jf. St.prp. nr. 14 (1992-1993) og Innst.S.nr.57 (1992-1993). Flertallet forutsetter at samme praksis legges til grunn for resten av tilbakebetalingen etter hvert som det blir aktuelt.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at tilbakebetalingen til NATO bør skje innenfor forsvarsbudsjettets totale rammer og ikke som en tilleggsbevilgning. Dette medlem vil foreslå en reduksjon i overføringen til kap. 1760, post 45, for å dekke inn tilbakebetalingen til NATO.

« Kap. 1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, bevilges med kr 803.900.000 »

       Komiteen viser til at Norske Reserveoffiserers Forbund skal arrangere CIOR-kongressen på Lillehammer i 1996 og vil trenge i alt 1,2 mill. kroner som ekstrabevilgning i 1994, 1995 og 1996. Komiteen er enig med departementet om betydningen av dette arrangementet og slutter seg til den foreslåtte finansieringsmåte.

       Komiteen har merket at det under kap. 1795, post 72 er foreslått en tilleggsbevilgning på kr 800.000 til dekning av et tilskudd til Det norske luftfartsmuseum utbetalt etter fullmakt gitt ved kgl.res. i Statsråd 15. juli d.å.

       Komiteen har også merket seg at det foreslåtte beløp på 0,8 mill. kroner etter opplysning fra Forsvarsdepartementet dekker driftsutgifter for den sivile del av Luftfartsmuseet i Bodø fra åpningsdagen 15. mai 1994 og ut året.

       Komiteen har videre merket seg det av teksten i den kgl. resolusjon framgår at tilskuddet til driftsstøtte representerer en engangsstøtte for 1994.

       Komiteen forutsetter at eventuelle framtidige bevilgninger til Luftfartsmuseets sivile del budsjetteres under de relevante departementers budsjetter.

       Komiteen viser til at tilskuddet for 1994 foreslås som tilleggsbevilgning til forsvarsbudsjettet for 1994 og allerede er utbetalt.

       Komiteen tar dette til etterretning og komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, lederen, slutter seg til forslaget.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, lederen, kan ikke slutte seg til bevilgningsforslaget. Dette medlem vil peke på at Stortinget inviteres til å bevilge midler til drift av den sivile del av det norske Luftfartsmuseum i Bodø. Dette medlem vil peke på at Stortinget har vedtatt å støtte den militære del av Luftfartsmuseet med ca 13 mill. kroner pr. år over forsvarsbudsjettet og til etatsmuseum for Luftfartsverket med ca 1 mill. kroner for 1995.

       Dette medlem har merket seg at grunnlaget for bevilgningsforslaget bygger på en søknad fra det norske sivile luftfartsmuseum av 14. april 1994 til Kulturdepartementet. Søknaden inneholder budsjettforslag for såvel 1994 som for 1995 der det er en forutsetning at offentlig støtte bevilges.

       Dette medlem har merket seg at den kgl. res. som bevilgningsforslaget hviler på formuleres som en engangsbevilgning for 1994.

       Dette medlem vil understreke at Stortinget ikke har hatt saken til generell behandling. Dette medlem finner ikke å kunne støtte forslag om opprettelse av nye stillinger til den sivile del av museet samt de bevilgninger til leie av eksterne lokaler, reise og godtgjøring til styre/administrasjon og andre driftsutgifter, ikke minst da dette medfører en klar binding til støtte av driften, mens forutsetningen var at driftsutgiftene skulle dekkes av inntektene bl.a. fra billettsalg.

       Dette medlem vil derfor foreslå en reduksjon av tilleggsbevilgningene med kr 800.000 og en tilsvarende reduksjon i bevilgningene under kap. 1795.

       Forslag:

« Kap. 1795

Kulturelle og allmennyttige formål
45 Tilskudd til private, bevilges med kr 0 »

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

Forslag 1

Kap. 1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, bevilges med kr 803.900.000

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

Kap. 1795

Kulturelle og allmennyttige formål
45 Tilskudd til private, bevilges med kr 0

      Komiteen har ellers intet å bemerke, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å fatte slikt

vedtak:

I.

       Stortinget samtykker i:

1. At Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å redusere bestillingsfullmakten for kap. 1731, post 11 med 245,0 mill. kroner til 330,9 mill. kroner.
2. At Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å øke bestillingsfullmakten for kap. 1733, post 11 med 117,0 mill. kroner til 732,5 mill. kroner.
3. At Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å redusere bestillingsfullmakten for kap. 1734, post 11 med 5,0 mill. kroner til 32,3 mill. kroner.
4. At Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å øke bestillingsfullmakten for kap. 1760, post 45 med 223,0 mill. kroner til 14.202,9 mill. kroner.

II.

       På statsbudsjettet for 1994 gjøres følgende endringer:

Utgifter:

Kap. 1700

Forsvarsdepartementet
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 1.573.000
fra kr 56.214.000 til kr 57.787.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 4.059.000
fra kr 30.226.000 til kr 34.285.000
73 Forskning og utvikling, forhøyes med kr 2.000.000
fra kr 1.600.000 til kr 3.600.000

Kap. 1710

Forsvarets tele- og datatjeneste
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 1.685.000
fra kr 149.122.000 til kr 147.437.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 859.000
fra kr 58.178.000 til kr 59.037.000

Kap. 1711

Forsvarets forskningsinstitutt
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 18.428.000
fra kr 120.400.000 til kr 138.828.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 3.331.000
fra kr 42.004.000 til kr 45.335.000

Kap. 1712

Forsvarets bygningstjeneste
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 11.562.000
fra kr 104.863.000 til kr 116.425.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 4.299.000
fra kr 1.002.225.000 til kr 1.006.524.000

Kap. 1713

Tilskudd til organisasjoner
71 Overføring til andre, forhøyes med kr 60.000
fra kr 36.945.000 til kr 37.006.000

Kap. 1719

Fellesinstitusjoner og -utgifter under FD
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 7.133.000
fra kr 1.681.000 til kr 8.814.000
43 Til disposisjon for FD, reduseres med kr 25.000.000
fra kr 25.000.000 til kr 0

Kap. 1720

Felles ledelse og kommandoapparat
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 25.634.000
fra kr 443.096.000 til kr 468.730.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 28.623.000
fra kr 180.213.000 til kr 208.836.000

Kap. 1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under FO
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 34.842.000
fra kr 206.648.000 til kr 171.806.000
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 28.419.000
fra kr 461.596.000 til kr 433.177.000
50 (Ny) Overføringer til statsinstitusjoner, bevilges med kr 14.665.000

Kap. 1731

Hæren
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 167.102.000
fra kr 2.754.330.000 til kr 2.587.228.000
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 105.721.000
fra kr 1.388.645.000 til kr 1.282.924.000

Kap. 1732

Sjøforsvaret
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 8.840.000
fra kr 1.424.912.000 til kr 1.416.072.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 623.000
fra kr 934.012.000 til kr 934.635.000

Kap. 1733

Luftforsvaret
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 3.425.000
fra kr 1.767.342.000 til kr 1.763.917.000
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 62.977.000
fra kr 1.265.824.000 til kr 1.202.847.000

Kap. 1734

Heimevernet
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 9.886.000
fra kr 348.011.000 til kr 338.125.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 12.303.000
fra kr 139.592.000 til kr 151.895.000

Kap. 1735

Forsvarets etterretningstjeneste
21 Spesielle driftsutgifter, reduseres med kr 50.000.000
fra kr 495.116.000 til kr 445.116.000

Kap. 1740

Allierte lagre m.m.
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 147.000
fra kr 68.117.000 til kr 67.970.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 1.987.000
fra kr 28.941.000 til kr 30.928.000

Kap. 1760

Nyanskaffelse av materiell
og nybygg og nyanlegg
44 (Ny) Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider,
nasjonalfinansiert andel, kan overføres, kan nyttes
under kap. 1760, post 47, forhøyes med kr 110.000.000
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, bevilges
med kr 903.900.000
fra kr 5.534.804.000 til kr 6.438.704.000
46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold mm.
reduseres med kr 267.750.000
fra kr 267.750.000 til kr 0
47 Nybygg og nyanlegg, kan overføres, forhøyes
med kr 308.350.000
fra kr 614.416.000 til kr 922.766.000
48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider,
fellesfinansiert andel kan overføres, reduseres
med kr 347.865.000
fra 588.550.000 til kr 240.685.000
49 Kjøp av eiendom, reduseres med kr 40.600.000
fra kr 40.600.000 til kr 0
60 (Ny) Overføringer til kommuner, bevilges
med kr 4.000.000
70 Rentestønad, reduseres med kr 7.000.000
fra kr 34.000.000 til kr 27.000.000
75 (Ny) Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges
tilskudd til NATOs infrastrukturprogram, kan overføres, kan
nyttes under kap. 1760, post 44, bevilges
med kr 154.007.000

Kap. 1761

Forsvarets relokalisering Gardermoen
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 8.290.000
fra kr 30.702.000 til kr 22.412.000
46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold m.m.,
kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 47 og 49,
reduseres med kr 35.133.000
fra kr 62.128.000 til kr 26.995.000
47 Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under
kap. 1761, post 46 og 49, reduseres
med kr 150.116.000
fra kr 410.400.000 til kr 260.284.000
49 Kjøp av eiendom, kan overføres, kan nyttes under kap.
1761, post 46 og 47, forhøyes med kr 7.632.000
fra kr 3.160.000 til kr 10.792.000

Kap. 1790

Kystvakten
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 6.738.000
fra kr 133.427.000 til kr 140.165.000
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 6.049.000
fra kr 318.718.000 til kr 312.669.000
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, forhøyes
med kr 6.311.000
fra kr 5.177.000 til kr 11.488.000

Kap. 1791

Redningstjenesten
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 8.200.000
fra kr 111.670.000 til kr 103.470.000
45 Store nyanskaffelser, kan overføres, reduseres
med kr 74.000.000
fra kr 157.325.000 til kr 83.325.000

Kap. 1792

FN-tjeneste
01 Lønn og godtgjørelser, reduseres med kr 22.223.000
fra kr 629.639.000 til kr 607.416.000
11 Varer og tjenester forhøyes med kr 161.000.000
fra kr 269.154.000 til kr 430.154.000

Kap. 1793

Voksenopplæringen
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 4.362.000
fra kr 53.975.000 til kr 58.337.000
11 Varer og tjenester, reduseres med kr 834.000
fra kr 52.313.000 til kr 51.479.000

Kap. 1795

Kulturelle og allmennyttige formål
01 Lønn og godtgjørelser, forhøyes med kr 2.013.000
fra kr 65.026.000 til kr 67.039.000
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 3.118.000
fra kr 23.884.000 til kr 27.002.000
72 (Ny) Tilskudd til private, bevilges med kr 800.000

Kap. 1798

(Ny) Forsvarets ressursorganisasjon
01 Lønn og godgjørelser, bevilges med kr 579.000
11 Varer og tjenester, bevilges med kr 977.000

Inntekter

Kap. 4710

Forsvarets tele og datatjensete
01 Driftsinntekter, reduseres med kr 5.835.000
fra kr 41.202.000 til kr 35.367.000
11 Salgsinntekter, reduseres med kr 2.917.000
fra kr 18.584.000 til kr 15.667.000

Kap. 4711

Forsvarets forskningsinnstitutt
01 Driftsinntekter, forhøyes med kr 5.012.000
fra kr 2.052.000 til kr 7.064.000
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 6.305.000
fra kr 10.000.000 til kr 16.305.000

Kap. 4712

Forsvarets bygningstjeneste
70 Renteinntekter, reduseres med kr 500.000
fra kr 5.300.000 til kr 4.800.000
90 Lån til boligformål, forhøyes med kr 4.000.000
fra kr 5.000.000 til kr 9.000.000

Kap. 4720

Felles ledelse og kommandoapparat
01 (Ny) Driftsinntekrter, bevilges med kr 2.588.000
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 6.082.000
fra kr 300.000 til kr 6.382.000
16 (Ny) Refusjon fødselspenger, bevilges med kr 272.000

Kap. 4725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under FO
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 10.222.000
fra kr 20.120.000 til kr 30.342.000

Kap. 4731

Hæren
01 Driftsinntekter, forhøyes med kr 4.747.000
fra kr 6.000.000 til kr 10.747.000
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 2.416.000
fra kr 10.650.000 til kr 13.066.000
15 Refusjon arbeidsmarkedstiltak, forhøyes med kr 10.906.000
fra kr 10.000.000 til kr 20.906.000
16 (Ny) Refusjon av fødselspenger bevilges med kr 1.557.000
60 Refusjon fra fylkene, forhøyes med kr 20.000
fra kr 600.000 til kr 620.000

Kap. 4732

Sjøforsvaret
01 Driftsinntekter, forhøyes med kr 1.643.000
fra kr 387.000 til kr 2.030.000
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 4.700.000
fra kr 1.613.000 til kr 6.313.000
16 (Ny) Refusjon fødselspenger, bevilges med kr 1.600.000

Kap. 4733

Luftforsvaret
01 Driftsinntekter, forhøyes med kr 12.035.000
fra kr 16.392.000 til kr 28.427.000
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 82.363.000
fra kr 42.277.000 til kr 124.640.000
15 Refusjon arbeidsmarkedstiltak, forhøyes med kr 8.214.000
fra kr 13.300.000 til kr 21.514.000
16 (Ny) Refusjon av fødselspenger bevilges med kr 1.898.000

Kap. 4734

Heimevernet
01 (Ny) Driftsinntekter, bevilges med kr 567.000

Kap. 4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 13.071.000
fra kr 2.100.000 til kr 15.171.000
48 Fellesfinanseierte bygge- og anleggsinntekter, reduseres med kr 45.619.000
fra kr 253.000.000 til kr 207.381.000
70 Renteinntekter, reduseres med kr 7.000.000
fra kr 34.000.000 til kr 27.000.000

Kap. 4761

Forsvarets relokalisering Gardermoen
01 Andre driftsinntekter, reduseres med kr 5.225.000
fra kr 223.170.000 til kr 217.945.000

Kap. 4792

FN-tjeneste
01 Driftsinntekter, reduseres med kr 35.000.000
fra kr 74.719.000 til kr 109.719.000
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 15.000.000
fra kr 37.860.000 til kr 52.860.000

Kap. 4793

Voksenopplæringen
01 (Ny) Driftsinntekter, bevilges med kr 611.000
11 (Ny) Salgsinntekter, bevilges med kr 2.056.000
15 Refusjon arbeidsmarkedstiltak, forhøyes med kr 200.000
fra kr 4.440.000 til kr 4.640.000

Kap. 4795

Kulturelle og allmennyttige formål
01 Driftsinntekter, forhøyes med kr 1.417.000
fra kr 5.000.000 til kr 6.417.000
11 Salgsinntekter, forhøyes med kr 2.614.000
fra kr 13.976.000 til kr 16.590.000
15 (Ny) Refusjon arbeidsmarkedstiltak, bevilges med kr 368.000

Oslo, i forsvarskomiteen, den 2. desember 1994.

Hans J Røsjorde, Bjørn Hernæs, Are Næss,
leder. ordfører. sekretær.