4. Kapittelvis forklaring til utgifts- og inntektsendringene
4.1 Utgifter
Kap. 1700 Forsvarsdepartementet
Kapitlet foreslås økt med 7,632 mill. kroner. Økningen begrunnes med uforutsette utgifter til styrer, råd og utvalg, til beordring av nytt personell til NORDEL, Brussel, utgifter i forbindelse med Frigjøringsjubileet og midler til bruk av forsvarets Jet Falcon fly.
Kap. 1710 Forsvarets tele- og datatjeneste
Kapitlet foreslås redusert med kr 826.000 som følge av reduserte inntekter.
Kap. 1711 Forsvarets forskningsinstitutt
Kapitlet foreslås økt med 21,759 mill. kroner til dekning av lønnsutgifter i forbindelse med gjennomføringen av prosjekter for forsvaret samt økte inntekter som søkes tillagt rammen.
Kap. 1712 Forsvarets bygningstjeneste
Kapitlet foreslås økt med 15,861 mill. kroner til dekning av korttidsengasjementer for vedlikehold av bygg, anlegg og grøntarealer samt byggtekniske tiltak og utgifter til helhetlig eiendomsregister.
Kap. 1713 Tilskudd til organisasjoner
Kapitlet foreslås økt med kr 60.000 som bidrag til NROF i forbindelse med ivaretakelsen av stillingen som generalsekretær i CIOMR.
Kap. 1719 Fellesinstitusjoner og -utgifter under FD
Kapitlet foreslås redusert med netto 17,867 mill. kroner som utgjør differansen mellom en reduksjon av departementets reserve på 25 mill. kroner og en økning av engangserstatning ved død på 7,133 mill. kroner.
Kap. 1720 Felles ledelse og kommmandoapparat
Kapitlet foreslås økt med 54,257 mill. kroner, hvorav 25,634 mill. kroner under post 01 i hovedsak skyldes kompensasjon for lønnsoppgjøret 1994, opprettelse/overføring av nye stillinger til HQ North/FKS, FKN og SACLANT, samt utgifter forbundet med driften av Kolsås leir og ulike prosjektgrupper. En økning på 29,623 mill. kroner under post 11 skyldes i hovedsak driften av Kolsås leir, HQ North/FKS, leie og drift av Sjøheimevernets fartøyer samt midlertidige oppgaver i AFSOUTH i forbindelse med situasjonen i tidligere Jugoslavia.
Kap. 1725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under FO
Kapitlet foreslås redusert med 48,596 mill. kroner som utgjør differansen mellom en netto reduksjon på 63,261 mill. kroner under postene 01 og 11 og en økning på 14,665 mill. kroner under ny post 50 som gjelder overføring i forbindelse med førtidspensjonering av sivilt personell.
Kap. 1731 Hæren
Kapitlet foreslås redusert med 272,823 mill. kroner som i hovedsak er overført til kap. 1760, post 45 for nyanskaffelser av materiell og til rasjonaliserings- og produktivitetsfremmende tiltak.
Kap. 1732 Sjøforsvaret
Kapitlet foreslås netto redusert med 8,217 mill. kroner som er overført til FBT i forbindelse med gruppe-II tiltak innen bygg og anlegg og til FKN og FKS.
Kap. 1733 Luftforsvaret
Kapitlet foreslås redusert med 66,402 mill. kroner som er overført kap. 1760, postene 45 og 46 til styrking av materiell- og bygge- og anleggsinvesteringer.
Kap. 1734 Heimevernet
Kapitlet foreslås netto økt med 2,417 mill. kroner til dekning av utgifter i forbindelse med øvinger og materiell.
Kap. 1735 Forsvarets etterretningstjeneste
Kapitlet foreslås redusert med 50 mill. kroner pga. forsinkelse i fremdriften av prosjekt Lutvann, og beløpet er overført til kap. 1760, post 45 til styrking av materiellinvesteringer.
Kap. 1740 Allierte lagre
Kapitlet foreslås netto økt med 1,84 mill. kroner.
Kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
Kapitlet foreslås økt med 817,042 mill. kroner.
Post 44 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider |
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, foreslås bevilget med 110 mill. kroner. Posten er ny og beløpet dekkes fra post 48.
Post 45 Store nyanskaffelser |
Posten foreslås økt med 903,9 mill. kroner for å legge grunnlag for en forsert anskaffelsestakt av materiell i 1995 og derved bidra til å realisere strukturmålene i St.meld. nr. 16 (1992-1993).
Post 46 Ombygginger, utvidelser, ekstraordinært vedlikehold m.m. |
Posten utgår og foreslås redusert med 267,75 mill. kroner til 0, jf. post 47.
Post 47 Nybygg og nyanlegg |
Posten foreslås netto økt med 308,35 mill. kroner som følge av sammenslåing med postene 46 og 49.
Post 48 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider |
Posten foreslås netto redusert med 347,865 mill. kroner som følge av senere framdrift av NATOs fellesfinansierte prosjekter i Norge enn planlagt og overføringen av 110 mill. kroner til post 44.
Post 49 Kjøp av eiendom |
Posten utgår og foreslås redusert med 40,6 mill. kroner til 0, jf. post 47.
Post 60 Overføring til kommuner |
Posten foreslås bevilget med 4 mill. kroner som i henhold til tidligere vedtak i Innst.S.nr.156 (1993-1994) skal utbetales til Brønnøy kommune.
Post 70 Rentestønad |
Posten foreslås netto redusert med 7 mill. kroner som skyldes reduserte renter i forbindelse med utvikling av ildledningssystem i samarbeid med Tyskland.
Post 75 Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider |
Norges tilskudd til NATOs infrastruktur-program |
Posten foreslås bevilget med 154,007 mill. kroner hvorav 100 mill. kroner er tilleggsbevilgning som følge av at Norge fikk for meget refundert av NATO i 1993 og tidligere, hvorav noe må betales tilbake i år, jf. St.prp. nr. 39 og Innst.S.nr.156 (1993-1994).
Kap. 1761 Forsvaret relokalisering Gardermoen
Kapitlet foreslås netto redusert med 185,907 mill. kroner som er midlertidig overført kap. 1760, post 45 og vil bli tilbakeført kap. 1761 i 1996-97. Reduksjonen skyldes forsinket framdrift av prosjektet.
Kap. 1760 Kystvakten
Kapitlet foreslås netto økt med 7 mill. kroner. Av dette beløpet vil 6,311 mill. kroner bli brukt i forbindelse med investeringsprogram for Kystvakten, som det for øvrig søkes tilleggsbevilgning for, mens resten av beløpet skyldes merutgifter i tilknytning til prøveprosjekt med dobbel besetning på KV Senja.
Kap. 1791 Redningstjenesten
Kapitlet foreslås redusert med 82,2 mill. kroner som er overført kap. 1760, post 45 for å styrke materiellinvesteringene i Luftforsvaret.
Kap. 1792 FN-tjeneste
Kapitlet foreslås netto økt med 138,777 mill. kroner. Post 01 foreslås redusert med 22,223 mill. kroner, mens post 11 foreslås økt med 161 mill. kroner hovedsakelig for gjenanskaffelse av materiell som er tatt ut av Hærens mobiliseringslagre for bruk til UNPROFOR i Bosnia-Hercegovina og til nyanskaffelser.
Kap. 1793 Voksenopplæringen
Kapitlet foreslås netto økt med 3,528 mill. kroner for å styrke egenproduksjon og undervisningstimer.
Kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige formål
Kapitlet foreslås økt med netto 5,931 mill. kroner hvorav 4,5 mill. kroner skyldes økte utgifter som følge av økt omfang av forsvarets bistand ved OL-94 på Lillehammer og 0,8 mill. kroner tilskudd til Det norske luftfartsmuseum i Bodø utbetalt etter fullmakt ved kgl.res. 15. juli d.å. og foreslått som tilleggsbevilgning.
Kap. 1798 Forsvarets ressursorganisasjon
Midler til ressursorganisasjonen foreslås bevilget med 1,556 mill. kroner til lønnsutgifter for 2 militære og 4 sivile stillinger samt utgifter til anskaffelse av kontormøbler, tekniske hjelpemidler og konsulenttjenester i forbindelse med etableringen.
4.2 Inntekter
Kap. 4710 Forsvarets tele- og datatjeneste
Kapitlet foreslås redusert med 8,752 mill. kroner som skyldes aktivitetsreduksjoner i refusjonsgivende tjenester.
Kap. 4711 Forsvarets forskningsinstitutt
Kapitlet foreslås økt med 11,317 mill. kroner som skyldes økte innbetalinger for prosjekter som gjennomføres for sivile oppdragsgivere.
Kap. 4712 Forsvarets bygningstjeneste
Kapitlet foreslås netto forhøyet med 3,5 mill. kroner som følge av økt innfrielse av boliglån. Beløpet tilføres kap. 1760, post 47.
Kap. 4720 Felles ledelse og kommandoapparat
Kapitlet foreslås økt med 8,942 mill. kroner. Postene 01 og 16 er nye og foreslås bevilget med 2,860 mill. kroner som gjelder hhv. refusjon fra NATO for lønnsutgifter ved HQ North/FKS og refusjon av fødselspenger.
Post 11 foreslås økt med 6,082 mill. kroner som gjelder leieinntekter ved HQ NORTH/FKS og rabattavtale med Televerket.
Kap. 4725 Fellesinstitusjoner og -utgifter under EO
Kapitlet foreslås forhøyet med 10,222 mill. kroner som skyldes at refusjon av passasjeravgift ved Forsvarets lufttransport er økt med 11,6 mill. kroner, at inntektene ved kartsalg er økt med 1,6 mill. kroner, mens inntektene ved studiesenteret i Nord Norge er redusert med 3 mill. kroner.
Kap. 4732 Sjøforsvaret
Kapitlet foreslås økt med 7,943 mill. kroner som hovedsakelig skyldes økte leieinntekter, økt serveringsavgift samt refusjon for pålegg om økt antall lærlinger.
Post 16, refusjon av fødselspenger er ny og foreslås bevilget med 1,6 mill. kroner.
Kap. 4733 Luftforsvaret
Kapitlet foreslås økt med 104,510 mill. kroner som hovedsakelig skyldes tilbakebetalinger i forbindelse med materiellanskaffelser fra USA og NAMSA, betaling for flyoppdrag utenfor Forsvaret, økt serveringsavgift, betaling for vedlikeholdsoppdrag for eksterne kunder og økt refusjon fra arbeidsmarkedsetaten.
Post 76, refusjon for fødselspenger er ny og foreslås bevilget med 1,898 mill. kroner.
Kap. 4734 Heimevernet
Post 01, driftsinntekter er ny og foreslås bevilget med 567.000 kroner som gjelder serveringsavgift.
Kap. 4760 Nyanskaffelse av materiell og nybygg og nyanlegg
Kapitlet foreslås netto redusert med 39,548 mill. kroner.
Post 01, salgsinntekter foreslås økt med 13,071 mill. kroner som skyldes merinntekter knyttet til hæren.
Post 48, fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter foreslås netto redusert med 45,619 mill. kroner som skyldes at posten nå budsjetteres brutto (jf. B.innst.S.nr.7 (1994-1995)), og at det har vært en forsinket framdrift av infrastrukturprosjektene.
Post 70, renteinntekter foreslås netto redusert med 7 mill. kroner som følge av reduserte renteinntekter knyttet til utviklingen av ildledningssystem i samband med Tyskland (jf. kap. 1760, post 70).
Kap. 4761 Forsvarets relokalisering Gardermoen
Kapitlet foreslås redusert med 5,225 mill. kroner som skyldes reduserte inntekter i forbindelse med interimstiltak som følge av endrede behov.
Kap. 4792 FN-tjeneste
Kapitlet foreslås økt med 50 mill. kroner som skyldes at FNs likviditet er styrket.
Kap. 4793 Voksenopplæringen
Kapitlet foreslås økt med 2,867 mill. kroner. Postene 01 og 11 er nye og foreslås bevilget med hhv. kr 611.000 og 2,056 mill. kroner som skyldes undervisningstid og studieplasser, mens post 15, refusjon av arbeidsmarkedsetaten foreslås økt med kr 200.000 som skyldes økt refusjon for yrkesvalghemmede.
Kap. 4795 Kulturelle og allmennyttige formål
Kapitlet foreslås økt med 4,399 mill. kroner som skyldes økte refusjoner for Forsvarets bistand ved OL 94 og økt refusjon fra arbeidsmarkedsetaten under ny post 15 som foreslås bevilget med kr 368.000.