Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 1: Brev fra Nærings- og energidepartementet v/statsråden, datert 7. oktober 1994 til energi- og miljøkomiteen.

St.prp. nr. 62 - om Ekofiskfeltet

       Jeg viser til komiteens brev av 3. oktober d.å. Svarene på spørsmålene er gitt nedenfor, spørsmålene er angitt i uthevet skrift.

1. «Det fremgår av proposisjonen at konsesjonstiden for utvinningstillatelse 018 og transportsystemene foreslås forlenget til år 2028 (30 år fra oppstart av Ekofisk IIA). Videre fremgår det at produksjonstiden for utvinningstillatelsen forventes å strekke seg til minst år 2030. Lisensgruppen har bedt om konsesjon til år 2031.
       Hvordan vil departementet ivareta hensynet til optimal ressursforvaltning og samfunnsøkonomisk optimalisering sett i forhold til de bedriftsøkonomiske disposisjoner som naturlig vil følge av et manglende samsvar mellom konsesjonstid og forventet produksjonlengde (særlig på bakgrunn av at konsesjons- og produksjonstid ligger så nær hverandre i tid)?
       Mener departementet at hensynet til gjeldende konsesjonspraksis bør være overordnet de problemstillinger som ovenstående spørsmål reiser? »

       Ekofisk IIA er foreslått gitt en forlengelse på tredve år regnet fra oppstart av prosjektet. Dette er i samsvar med den konsesjonstid som normalt er beregnet for utbyggingsklare felt på norsk kontinentalsokkel. Hensynet til optimal ressursforvaltning er sentralt. Produksjonstiden er i dag forventet å strekke seg noe lenger enn konsesjonstiden. Usikkerheten omkring produksjonstiden er imidlertid såvidt stor at det i dag ikke er lett å skape fullstendig samsvar. Dersom det mot utløpet av konsesjonstiden for den forlengede tillatelse, skulle vise seg å være grunnlag for videre lønnsom produksjon, vil spørsmålet om en eventuell ytterligere forlengelse av konsesjonstiden kunne tas opp. Dette betyr at hensynet til ressursforvaltning kan ivaretas.

2. «På side 13, kapittel 7.5 i proposisjonen redegjøres det for hvordan stemmerettsreglene skal endres/praktiseres. Med bakgrunn i St.meld. nr. 26 (1993-1994) og den bebudede endring i stemmerettsreglene, vil det være behov for å få avklart om det er den foreliggende skisse til stemmerettsregler man generelt tar sikte på å innføre eller om beskrivelsen under kap. 7.5 er et særtilfelle på linje med de øvrige tilpasninger som er foreslått i St.prp. nr. 62?»

       Omleggingen av stemmerettsreglene i utvinningstillatelse 018 er ikke i motstrid med hva som ble omtalt i St.meld. nr. 26 (1993-1994). De nye stemmerettsreglene for utvinningstillatelsen må ses på bakgrunn av at en viderefører en eksisterende tillatelse og ikke foretar en ny tildeling. I videreføringen av stemmereglene på Ekofisk har en imidlertid satt som vilkår at intet enkelt selskap lengre kan ha vetorett. De foreslåtte stemmereglene medfører at selskapenes innflytelse i tillatelsen i større grad gjenspeiler deres økonomiske interesse i utvinningstillatelsen.