4. Kontroll med Televerket/TBK
I forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 67 (1991-1992) ble det gitt uttrykk for at kontrollen med Televerket skal foregå av tre instanser:
- | Statens teleforvaltning (STF) |
- | Riksrevisjonen |
- | Pristilsynet. |
Det vises videre i St.meld. nr. 67 til at Samferdselsdepartementet må ta skritt til at egenkontrollen i Televerket blir styrket. Det vises også til at kravet om ikke-diskriminering mellom Televerkets og privat konkurransevirksomhet inngår i de krav som Stortinget har sluttet seg til ved behandlingen av flere telemeldinger. Det vises i den sammenheng til at det antas at det også hører under Riksrevisjonens ansvarsområde å se til at det ikke gjennomføres ikke tillatt subsidiering i eller fra forvaltningsbedriften Televerket (side 21).
I tillegg vises til brev fra departementet til komiteen av 24. januar 1994 og 11. mai 1994 hvor det fremgår at internrevisjon i Televerket er styrket i tråd med kravene som stilles i St.meld. nr. 8 (1991-1992) og St.meld. nr. 67 (1991-1992). Departementet opplyser også at Televerket satser betydelige ressurser på å utvikle et produktregnskap som skal gi bedre grunnlag for å kontrollere at kryssubsidiering ikke finner sted. Departementet opplyser også i brev av 11. mai 1994 (vedlegg nr. 5) at Televerkets styre, i tråd med opplegget i St.meld. nr. 67 (1991-1992) skal avgi erklæring om at prissettingen av monopol- og såkalte ONP-baserte tjenester (Open Network Provision tilbudt på åpne og like vilkår) er i samsvar med de retningslinjer som gjelder. Erklæringen skal også omfatte konkurranseutsatte tjenester som er utskilt regnskapsmessig. Det er videre forutsatt at intern revisor avgir erklæring om at regnskapsføringen er i samsvar med gjeldende retningslinjer.
Internrevisjonens virksomhet danner grunnlag for den erklæring styret skal avgi i tillegg til revisjonens egen erklæring (jf. St.meld. nr. 67) s. 21. Internrevisjonen rapporterer direkte til Televerkets styre.
Departementet opplyser i sitt brev at arbeidet er basert på standarder for internrevisjon vedtatt av Norges Interne Revisorers Forening. Et statsautorisert revisjonsfirma er engasjert som rådgiver i arbeidet. Departementet opplyser videre at enheten for intern revisjon også har fått oppdatert instruks og økt bemanning.
For øvrig er det lagt opp til at forholdet mellom Televerket og dets datterselskaper reguleres i avtaler. Departementet opplyser også at internrevisjonen gjennomgår alle avtaler som er vesentlige.
Departementet viser for øvrig til at også Riksrevisjonen har et ansvar for å påse at det ikke gjennomføres ikke-tillatt subsidiering i eller fra forvaltningsbedriften Televerket. Departementet mener at kontrollopplegget er i tråd med Stortingets forutsetninger om at kryssubsidiering ikke skal finne sted.
Når det gjelder TBK, uttaler departementet i brev av 24. januar 1994 (vedlegg nr. 2) bl.a. følgende:
« Departementet har merket seg at det er stilt spørsmålstegn ved forretningsmoralen og forretningsførselen til TBK AS. Det er selvfølgelig i selskapenes og i statens interesse at forretningsvirksomheten har en best mulig kvalitet. Imidlertid vil disse aksjeselskapene, som all annen virksomhet som drives etter rene forretningsmessige prinsipper, fra tid til annen komme i situasjoner hvor de med hjemmel i inngåtte kontrakter m.m. hever avtaler, eller hvor de ved referanse til egen kontraheringsfrihet til tross for forhandlinger, ikke inngår kontrakter. Selv om konkrete saker rammer de enkeltpersoner/-selskaper som berøres hardt, synes hverken omfang eller antall å overstige konflikter/prosesser til private selskaper av samme størrelse og kompleksitet. Tvister som oppstår må løses gjennom normale kanaler, domstol/voldgift/forlik e.l., slik praksis er mellom parter i forretningsforhold. » |