Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Justisdepartementet

5.1 KAP. 61 HØYESTERETT

Ny høyesterettsdommer

       I tiden 1988 til 1993 har behandlede saker i kjæremålsutvalget økt fra ca 2.500 til ca 4.200.

       Når den nye straffesaksreformen trer i kraft, vil arbeidssituasjonen i Høyesterett bli bedret. På grunn av sterkt arbeidspress, har Høyesterett anmodet om at dommerbemanningen styrkes fram til dette tidspunktet. Tidligere i år opprettet Stortinget et nytt dommerembete ved Høyesterett, jf. Innst.S.nr.60 (1993-1994). Dette embetet skulle kompensere for permisjon for en av dommerne, og representerer ingen reell styrking av Høyesterett.

       Det er for tiden ikke aktuelt med en varig utvidelse av antall dommere. Det er imidlertid heller ikke ønskelig med noen langvarig konstitusjon. Det forutsettes derfor at etter at straffesaksreformen trer i kraft, bør et dommerembete inndras ved ordinær ledighet.

       Det foreslås opprettet et embete som høyesterettsdommer, mot inndragning av et embete ved senere ledighet.

       Komiteen slutter seg til forslaget om opprettelse av ett embete som høyesterettsdommer. Komiteen er enig i at ett embete bør inndras ved senere ledighet og forutsetter at Stortinget vil bli underrettet om dette.

5.2 NYTT KAP. 403 FELLESFUNKSJONER INFORMASJONSTEKNOLOGI

5.2.1 Sammendrag

       Justisdepartementet har gjennomført et prosjekt som har vurdert organiseringen av informasjonsteknologien i justissektoren. Justisdepartementet foreslår i den forbindelse at det opprettes en ekstern enhet for fellesfunksjoner som skal sikre muligheten for felles bruk av informasjon i justissektoren.

       Det legges også opp til at det opprettes egne datatjenester for domstolene/påtalemyndigheten og kriminalomsorgen. Justisdepartementet tar sikte på at de nye enhetene skal være i operativ drift fra primo 1995. Det er behov for å opprette noen stillinger allerede i 1994 for å være med på oppstarten og tilretteleggingen av enhetene. Domstolene/påtalemyndigheten vil løse dette innenfor tildelte budsjett- og stillingsrammer i 1994. Når det gjelder kriminalomsorgen, fremmes det forslag om opprettelse av en ny stillingshjemmel. Se omtale under kap. 430 Kriminalomsorg i anstalt, jf. pkt. 5.5.

       Justisdepartementet foreslår at det opprettes et nytt kapittel 403 Fellesfunksjoner informasjonsteknologi.

       Det foreslås opprettet 4 faste stillingshjemler under kap. 403. Det foreslås samtidig inndraging av fire 2-års hjemler fra Politiets datatjeneste under kapittel 440 Politiet og lensmannsetaten, jf. også omtale under kap. 440.

       Det foreslås en tilleggsbevilgning på kr 220.000 på kap. 403 til opprettelsen av enheten for fellesfunksjoner.

       Enheten for fellesfunksjoner vil bli samlokalisert med Politiets datatjeneste. I forbindelse med opprettelsen av enheten kan det bli aktuelt å låne noe utstyr m.v. fra Politiets datatjeneste.

Post 01 Lønn og godtgjørelser

       Det foreslås en tilleggsbevilgning på kr 200.000.

Post 11 Varer og tjenester

       Det foreslås en tilleggsbevilgning på kr 20.000.

       Komiteen slutter seg til forslaget om opprettelse av 4 stillingshjemler under nytt kap. 403 mot inndragning av fire 2-års hjemler fra Politiets datatjeneste under kap. 440, jf. forslag til vedtak III. Komiteen slutter seg til forslagene om tilleggsbevilgning under kap. 403, postene 01 og 11.

5.3 KAP. 410 HERREDS- OG BYRETTENE

Post 21 Spesielle driftsutgifter

       Posten dekker utgifter som etter rettsgebyrloven er inkludert i rettsgebyret, f.eks. kunngjøringsutgifter, nødvendige utgifter ved tvangsforretninger, registrering m.v. under offentlig bobehandling, forkynnelse som er nødvendig etter lovgivningen og utgifter til rettsvitner. Bevilgningen under posten er skjønnsmessig anslått.

       Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 410, post 21 med 12,8 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til forslaget om reduksjon av bevilgningen under kap. 410 med 12,8 mill. kroner.

5.4 KAP. 3410 RETTSGEBYR

Post 01 Rettsgebyr

       Posten omfatter inntekter i forbindelse med sivile saker og straffesaker, tinglysing, skjønn, tvangsforretninger, skifte, konkurs m.m.

       Det foreslås med bakgrunn i nye anslag en økning av bevilgningen under kap. 3410, post 01 med 81,0 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til forslaget under kap. 3410, post 01.

Post 04 Lensmennenes gebyrinntekter

       Posten omfatter i første rekke gebyrene som lensmennene, i egenskap av namsmenn, innkrever i forbindelse med tvangsforretninger.

       Det foreslås med bakgrunn i nye anslag å redusere bevilgningen under kap. 3410, post 04 med 30,0 mill. kroner.

       Komiteen slutter seg til forslaget under kap. 3410, post 04.

5.5 KAP. 430 KRIMINALOMSORG I ANSTALT

Oppstart av prosjektet Kriminalomsorgens datatjeneste

       I tilknytning til omorganisering av informasjonsteknologitjenestene i justissektoren skal det opprettes en enhet, Kriminalomsorgens datatjeneste, til å ivareta drift- og brukerstøtte av IT-virksomheten i kriminalomsorgen (fengselsvesenet og friomsorgen), jf. også omtale under kap. 403.

       Det foreslås opprettet en stillingshjemmel som prosjektleder. Prosjektlederen skal være leder for Kriminalomsorgens datatjeneste. Den nye enheten skal være i operativ drift fra primo 1995. Lederen bør imidlertid ansettes i 1994 for å kunne være med på oppstarten og tilretteleggingen av enheten.

       Komiteen slutter seg til forslaget om opprettelse av stillingshjemmel for prosjektledere i Kriminalomsorgens datatjeneste, jf. pkt. 5.2 og forslag til vedtak III.

5.6 KAP. 440 POLITIET OG LENSMANNSETATEN

5.6.1 Sammendrag

       Stortinget vedtok ved behandlingen av B.innst.S.nr.4 (1993-1994) en bestillingsfullmakt for 1994 på 20,0 mill. kroner under kap. 440, post 45 Store nyanskaffelser. Det foreslås en ny bestillingsfullmakt på 12,0 mill. kroner under kap. 440, post 11 Varer og tjenester, jf. utkast til vedtak V. Dette begrunnes med lang leveringstid på mye av utstyret som anskaffes til politiet på 11-posten.

       De samlede bestillingsfullmakter under kap. 440 vil etter dette utgjøre 32,0 mill. kroner.

       Fra 1. april 1994 overtok politimestrene det administrative ansvaret for lensmannsetaten. Som følge av dette skal det etableres en ny organisasjonsmodell i politidistriktene. I henhold til modellen skal det bygges opp en administrativ enhet med funksjon som stab for politimesteren. Som ledere for de administrative enhetene foreslår Justisdepartementet at det tilsettes administrasjonssjefer (gruppe I). Det fremmes forslag om å opprette 53 stillingshjemler som administrasjonssjef mot en tilsvarende inndragning av andre stillinger ved ledighet under kap. 440 Politiet og lensmannsetaten.

       I forbindelse med opprettelse av kap. 403 Fellesfunksjoner informasjonsteknologi foreslås det å inndra fire 2-årshjemler fra Politiets datatjeneste. Bevilgningen foreslås samtidig redusert med kr 220.000.

Post 01 Lønn og godtgjørelser

       Det foreslås å redusere bevilgningen med kr 200.000.

Post 11 Varer og tjenester

       Det foreslås å redusere bevilgningen med kr 20.000.

5.6.2 Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til forslaget om ny bestillingsfullmakt med 12,0 mill. kroner under kap. 440, post 11, jf. forslag til vedtak V.

       Komiteen forutsetter at opprettelsene av 53 stillinger som administrasjonssjef skjer i takt med de forutsatte inndragninger av stillinger ved ledighet, innenfor den samlede stillingsramme.

       Komiteens flertall, alle unntatt representanten Stephen Bråthen, slutter seg til forslagene om reduksjon under postene 01 og 11 med henholdsvis 200.000 kroner og 20.000 kroner.

       Komiteens medlem, representanten Stephen Bråthen, viser til merknad nedenfor.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, vil prioritere en forsterket innsats til bekjempelse av voldskriminalitet. Disse medlemmer forutsetter at tilleggsbevilgningen fordeles med 5 mill. kroner til lensmannsetaten og 10 mill. kroner til politiet.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen, fremmer følgende forslag:

Kap. 440

Politiet og lensmannsetaten,
01 Lønn og godtgjørelse, økes med kr 14.800.000
fra kr 2.685.238.000 til kr 2.700.038.000

       Komiteens medlem fra Rød Valgallianse tar opp Regjeringens forslag under kap. 440.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 440

Politiet og lensmannsetaten
01 Lønn og godtgjørelse, nedsettes med kr 200.000
11 Varer og tjenester, nedsettes med kr 20.000

       Komiteens medlem, representanten Stephen Bråthen, ønsker at politi- og lensmannsetatens innsats mot volds- og vinningsforbrytelser styrkes, og vil i tråd med dette forslå at disse etatene tilføres økte ressurser.

       Dette medlem viser til at kampen mot den typiske hverdagskriminaliteten, som rammer folk flest, ofte har lav prioritet sammenlignet med andre politioppgaver. Oppklaringsprosenten er for de fleste politikamre og lensmannskontorer svært lav for denne type forbrytelser. Disse forhold er egnet til å gi opinionen inntrykk av at det fra samfunnets side tas mer lett på lovbrudd som rammer folk flest, mens det på den annen side settes inn nær ubegrensende ressurser på trafikkovervåkning og etterforskning ved lovbrudd som rammer det offentlige selv. Ressursknappheten i politi- og lensmannsetaten resulterer med dette i lavere tillit fra publikum.

       Dette medlem mener politiet og lensmannsetaten må settes bedre i stand til å utføre de oppgaver de forventes å gjøre, og vil foreslå at det tilleggsbevilges 40 mill. kroner på kap. 440, fordelt med 30 mill. kroner på post 01 og 10 mill. kroner på post 11. Det fremmes følgende forslag:

Kap. 440

Politiet og lensmannsetaten,
01 Lønn og godgjørelser, forhøyes med kr 30.000.000
fra kr 2.685.238.000 til kr 2.715.238.000.
11 Varer og tjenester, forhøyes med kr 10.000.000
fra kr 1.152.393.000 til kr 1.162.393.000