Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Forslag fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sette ned et utvalg som skal ha som oppgave å vurdere alle statsbankers rolle og funksjon. Utvalgets rapport bør legges til grunn for en stortingsmelding i løpet av 1995.
Forslag fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Kap. 670
Tiltak for eldre
(Ny) Tilskudd til institusjonsopphold for eldre fra
spesielle trossamfunn, bevilges med
kr 3.000.000
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Venstre og Rød Valgallianse:
Forslag 3
Kap. 221
Tilskudd til grunnskolen utenfor sektortilskuddet
(Ny) Tilskudd til desentralisert skolestruktur,
bevilges med
kr 20.000.000
Forslag 4
Kap. 923
Forsknings- og utviklingskontrakter
(Ny) Tilskudd til industrielle forsknings-
og utviklingskontrakter i næringsmiddelindustrien, emballasje,
økologiske landbruksprodukter, kompetanseheving og
produktutvikling, bevilges med
kr 100.000.000
Kap. 1441
Statens forurensningstilsyn
70
Tilskudd til utvikling av miljøteknologi i
næringslivet, økes med
kr 100.000.000
fra kr 47.729.000 til kr 147.729.000.
Forslag 5
Kap. 1429
Riksantikvaren
72
Restaurering av fredede og bevaringsverdige hus, anlegg og
fartøyer, forhøyes med
kr 10.000.000
fra kr 49.103.000 til kr 59.103.000.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen redusere Statens Banksikringsfond med 260 mill. kroner.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen øke Statens lånekasse for utdannings kvote for u-landsstudenter til 1.200 og kvoten for studenter fra Øst-Europa til 300 fra studieåret 1994/95.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide en oversikt over egenbetalingsnivået for de hjemmebaserte tjenestene med sikte på en helhetlig kartlegging av variasjonene kommunene imellom. Oversikten fremmes for Stortinget i forbindelse med budsjettbehandlingen for 1995.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringa utarbeide en fullstendig oversikt over de budsjettmessige virkninger på statsbudsjettet for 1995 fordelt på ulike kapitler som blir påvirket av et eventuelt norsk vedtak om å bli medlem av Den europeiske union fra 1. januar 1995.
For disse kapitlers vedkommende legges statsbudsjettforslaget for 1995 fram i to alternativer, slik at en får konkret og fullstendig beskrivelse av hvordan statens budsjett i 1995 blir ved henholdsvis ja og nei til norsk medlemskap i Den europeiske union.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringa leggja til grunn prinsippet om like legemiddelprisar og likeverdige tilbud av medisinar uavhengig av kor i landet brukarane bur.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringa fremja forslag om ei CO2/Nox- avgift på flydrivstoff i Sør Norge der jernbane kan erstatta fly, innkrevd som landingsavgift for fly på rutene mellom Oslo og Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim, og med iverkssetjingsdato 1. august 1994 innanfor eit proveny på 100 mill.
Forslag fra Senterpartiet, Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå formuesskattesystemet som en del av evalueringen av skattereformen.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Rød Valgallianse:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringa vurdera ordninga med farga diesel på bakgrunn av dei opplysningane om helseskader som er komne fram.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse:
Forslag 14
Kap. 1406
Miljøvernadministrasjonene ved fylkesmannsembetene
70
Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål,
forhøyes med
kr 10.000.000
fra kr 58.229.000 til kr 68.229.000.
Forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 15
Kap. 281
Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler
01
Lønn og godtgjørelse, forhøyes med
kr 175.000.000
fra kr 260.316.000 til kr 435.316.000.
11
Varer og tjenester, forhøyes med
kr 50.000.000
fra kr 172.540.000 til kr 222.540.000.
Forslag 16
Regjeringen gis fullmakt til å fordele bevilgning på 225 mill. kroner under kap. 281 post 01 og 11 til å etablere 5.000 nye studieplasser i tråd med retningslinjene i merknad fra medlemmene fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og representanten Stephen Bråthen under pkt. 17.15 i Innst.S.nr.200 (1993-1994).
Forslag fra Senterpartiet og Høyre:
Forslag 17
Kap. 946
Støtteordninger ved bygging av skip og fiskebåter
51
Overføring til fond for støtte ved innenlandske
kontrakter om fiskebåter, økes med
kr 19.000.000
fra kr 37.500.000 til kr 56.500.000
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 18
Kap. 238
Utviklingsarbeid og etterutdanning for lærere i
videregående opplæring
11
Varer og tjenester, forhøyes med
kr 19.000.000
fra kr 84.681.000 til kr 103.681.000
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse:
Forslag 19
Kap. 281
Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler
30
Bygg, nedsettes med
kr 46.600.000
fra kr 658.040.000 til kr 611.440.000.
Forslag 20
Kap. 1442
Vannmiljø, avfalls- og spesialavfallstiltak
63
Tilskudd til kommunale vannmiljø- og
avløpstiltak, forhøyes med
kr 120.000.000
fra kr 288.047.000 til kr 408.047.000.
Forslag 21
Kap. 2425
SND og fylkeskommunene
51
Distriktsutviklingstilskudd, forhøyes med
kr 184.000.000
51.1 med
kr 100.000.000
51.2 med
kr 84.000.000
fra kr 941.993.000 til kr 1.125.993.000
53
Tapsavsetning til dekning av tap på lån,
forhøyes med
kr 14.500.000
fra kr 218.331.000 til kr 232.831.000
Forslag 22
Kap. 2440
Statens direkte økonomiske engasjement i
petroleumsvirksomheten
30
Investeringer, reduseres med
kr 130.000.000
fra kr 25.800.000.000 til kr 25.670.000.000
Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 23
Kap. 571
Utgiftutjevnende tilskudd til kommuner
60
Tilskudd, økes med
kr 250.000.000
fra kr 17.351.000.000 til kr 17.601.000.000.
Forslag 24
Kap. 2425
SND og fylkeskommunene
54
Tapsavsetning til dekning av garantier,
forhøyes med
kr 8.000.000
fra kr 40.412.000 til kr 48.412.000.
55
Etablererstipend, forhøyes med
kr 13.500.000
fra kr 125.000.000 til kr 138.500.000
74
Tilskudd til rentenedsettelse, forhøyes med
kr 48.000.000
fra kr 0 til kr 48.000.000
Forslag 25
Fondsforvaltningen skal ta sikte på at Folketrygdfondet skal bli til størst mulig nytte for Folketrygden ved at midlene anbringes mot betryggende sikkerhet og med sikte på god avkastning og den nødvendige likviditet.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med tidskonto for eldre arbeidstakere.
Forslag fra Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 27
Kap. 1760
Nyanskaffelser og materiell
45
Store nyanskaffelser, økes med
kr 160.000.000
fra 5.561.804.000 til 5.721.804.000.
Forslag 28
Kap. 2650
Sykepenger
70
Sykepenger for arbeidstakere, reduseres med
kr 500.000.000
Forslag 29
Kap. 5527
Vinmonopolet
74
Ekstraordinær overskuddsandel, bevilges med
kr 60.000.000
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen foreta en nærmere vurdering av engangsavgiften på motorvogner og vrakpanten, med sikte på å stimulere utskifting av bilparken i mest mulig trafikksikker og miljøvennlig retning.
Forslag 31
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å øke drifts- og investeringsbevilgningene med 21,6 millioner på budsjettkapitlene 1720-1740.
Forslag fra Senterpartiet og Rød Valgallianse:
Forslag 32
Kap. 281
Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler
01
Lønn og godtgjørelse, forhøyes med
kr 30.000.000
fra kr 260.316.000 til kr 290.316.000.
11
Varer og tjenester, forhøyes med
kr 10.000.000
fra kr 172.540.000 til kr 182.540.000.
Forslag 33
Regjeringen gis fullmakt til å fordele bevilgning på 40 mill. kroner under kap. 281 post 01 og 11 til å etablere nye studieplasser i tråd med retningslinjene i merknad fra medlemmene fra Senterpartiet og Rød Valgallianse under pkt. 17.15 i Innst.S.nr.200 (1993-1994).
Forslag 34
Kap. 934
Energi- og vassdragsforvaltning
72
Tilskudd til energi- og forsyningsselskap m.v,
forhøyes med
kr 10.000.000
fra kr 39.800.000 til kr 49.800.000.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse:
Forslag 35
I Stortingets vedtak av 26. november 1993 om CO2-avgift i Petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen gjøres følgende endringer:
Fra 1. juli 1994 skal det i henhold til lov om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten betales CO2-avgift til statskassen etter følgende satser:
a)
for gass 107 øre pr. standardkubikkmeter,
b)
for olje eller kondensat 107 øre pr. liter.
Fra 1. juli 1994 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på:
Petroleum, gassolje, solarolje, autodiesel, dieselolje og fyringsoljer. Avgift skal også, etter departementets nærmere bestemmelse, svares av annen mineralolje dersom denne oljen kan nyttes som fyringsolje. Avgiften svares etter følgende satser:
1.
En CO2-avgift med 66 øre pr. liter olje, og
2.
en tilleggsavgift med 7 øre pr. liter for hver påbegynt 0,25 % vektandel svovel i oljen. Tilleggsavgift skal ikke svares for olje som inneholder mindre enn 0,05 % vektandel svovel.
For treforedlingsindustrien og sildemelsindustrien skal CO2-avgiftsatsen være 20,5 øre pr. liter olje. Departementet kan i forskrift gi regler om avgiftsmessig avgrensning av treforedlingsindustrien og sildemelsindustrien samt om praktiseringen av avgiftsnedsettelsen.
Fra 1. juli 1994 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på kull og koks m.v. med 66 øre pr. kg.
Forslag fra Senterpartiet og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 36
Kap. 2310
Ekstraordinære sysselsetningstiltak
70
Til disposisjon, reduseres med
kr 1.658.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 4.389.400.000.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 37
Kap. 2310
Ekstraordinære sysselsettingstiltak
70
Til disposisjon, reduseres med
kr 1.285.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 4.789.400.000.
Forslag fra Høyre og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 38
Kap. 550
Lokal næringsutvikling
61
Kommunale næringsfond reduseres med
kr 50.000.000
fra kr 198.760.000 til kr 148.760.000
Forslag 39
Kap. 941
Bedriftsveiledning
74
Tilskudd til rådgivningstjenesten i
distriktene reduseres med
kr 4.000.000
fra kr 55.350.000 til kr 51.350.000
Forslag 40
Kap. 1331
Særskilte investeringer m.v for kollektivtrafikk i storbyene
60
Tilskudd til særskilte investeringer m.v for
kollektivtransport i storbyene, kan overføres,
nedsettes med
kr 53.700.000
fra kr 212.500.000 til kr 158.800.000.
Forslag 41
Kap. 1581
Lovfestet momskompensasjon
70
Tilskudd, reduseres med
kr 500.000.000
fra kr 969.661.000 til kr 469.661.000.
Forslag 42
Kap. 2412
Den Norske Stats Husbank
72
Rentestøtte, reduseres med
kr 3.000.000
fra kr 3.280.000.000 til kr 3.277.000.000.
Forslag 43
Kap. 2600
Trygdeetaten
11
Varer og tjenester, økes med
kr 30.200.000
fra kr 747.319.000 til kr 777.519.000.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse:
Forslag 44
Kap. 118
Internasjonal bistand
73
Miljøtiltak i Øst-Europa, kan overføres,
økes med
kr 25.000.000
76
Internasjonale miljøtiltak, kan overføres,
økes med
kr 75.000.000
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 45
Kap. 572
Utgiftsutjevnende tilskudd til fylkeskommuner
60
Tilskudd, økes med
kr 83.200.000
fra kr 14.387.000.000 til kr 14.470.200.000.
Forslag 46
Kap. 2414
Statens Fiskarbank
70
(Ny) Tilskudd til fiskebåtkontrakter,
kan overføres bevilges med
kr 15.000.000
Forslag 47
Kap. 5508
Avgift på utslipp av CO2i petroleumsvirksomheten
70
avgift, forhøyes med
kr 100.000.000
fra kr 2.600.000.000 til kr 2.700.000.000
Forslag fra Høyre:
Forslag 48
Kap. 150
Bistand til Afrika reduseres med
kr 100.000.000
Forslag 49
Kap. 151
Bistand til Asia, reduseres med
kr 30.000.000
Forslag 50
Kap. 1323
Drift av statens veger
24
Maskinforvaltningen, reduseres med
kr 80.000.000
Forslag 51
Kap. 1650
Innenlandsk statsgjeld
89
Renter, provisjoner m.m., reduseres med
kr 20.000.000
fra kr 17.026.000.000 til kr 170.060.000.000.
Forslag 52
Stortinget ber Regjeringen vurdere og fremme forslag om et system for automatisk fastsettelse av studielånsrenten etter en metode med større nærhet til utviklingen i rentemarkedet f.eks. etter prinsippene for fastsettelse av topprenten i Husbanken.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Rød Valgallianse:
Forslag 53
Kap. 592
Spesielle arbeidsmarkedstiltak for yrkeshemmede,
70
Formidlingstiltak for yrkeshemmede,
reduseres med
kr 7.000.000
fra kr 277.190.000 til kr 270.190.000.
71
Tilskudd til integrering av yrkeshemmede i ordinært
arbeidsliv, reduseres med
kr 8.000.000
fra kr 602.480.000 til kr 594.480.000.
Forslag 54
Kap. 701
Forsøks- og effektiviseringsvirksomhet,
21
nedsettes med
kr 10.000.000
fra kr 56.930.000 til kr 46.930.000.
Forslag 55
Kap. 5571
Totalisatoravgift,
70
Avgift, reduseres med
kr 1.200.000
fra kr 53.500.000 til kr 52.300.000.
Forslag 56
Kap. 418
Fri rettshjelp,
70
Fri sakførsel, økes med
kr 12.300.000
fra kr 67.700.000 til kr 80.000.000.
71
Fritt rettsråd, økes med
kr 22.700.000
fra kr 120.000.000 til kr 142.700.000.
Forslag 57
Kap. 530
Arbeidstilsynet
01
Lønn og godtgjørelser, økes med
kr 5.000.000
fra kr 137.724.000 til kr 142.724.000.
Forslag 58
Kap. 665
Bostøtte for eldre,
60
Tilskudd til kommuner til reduksjon
av boutgifter, økes med
kr 100.000.000
fra kr 464.000.000 til kr 564.000.000.
Forslag 59
Ordningen med tak på egenandeler for hjemmebaserte tjenester gjeninnføres fra 1. juli 1994.
Stortinget henstiller til Regjeringen å legge fram en utredning om alternativ bruk av bil- og bensinavgiften for å fremme miljø og sikkerhet i forbindelse med bilbruk.
Avgiftene bør også utformes slik at de fremmer bruken av nye mer miljøvennlige former for drivstoff.
Forslag 71
Stortinget henstiller til Regjeringen å legge fram et forslag om NOx-avgift etter svensk mønster. Det anslås at et nivå på 200 mill. kroner i året er et nødvendig omfang for å ha de tilsiktede miljømessige effekter. Det bør vurderes om avgiften helt eller delvis skal tilbakeføres til næringslivet for å ha mest mulig positiv virkning på utviklingen av god miljøteknologi.
Forslag 72
Alkoholavgiftene prisjusteres fra fra 1. juli d.å. tilsvarende et proveny til staten på om lag 75 mill. kroner.
Forslag 73
Stortinget henstiller til Regjeringen å utrede bensin- og bilavgiftsspørsmålene ut fra virkninger på faktorer av betydning for sikkerhet og miljø. Det forutsettes at det samlete proveny til staten skal bli uendret i et år med normal bilomsetning.
Forslag fra Venstre og Rød Valgallianse:
Forslag 74
Kap. 1325
Statens veganlegg
Rv 159 Lørenskog
kr 46.000.000
Ev 18 nordre Vestfold
kr 5.000.000
30
Riksveganlegg, nedsettes med
kr 51.000.000
fra kr 4.236.600.000 til kr 4.185.600.000.
Forslag fra Venstre og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 75
Kap. 1323
Drift av statens veger m.v.
24
Maskiner, materiell og driftsbygninger,
reduseres med
kr 175.000.000
fra -kr 60.000.000 til -kr 235.000.000.
Forslag 76
Kap. 2309
Tilfeldige utgifter,
11
Varer og tjenester, nedsettes med
kr 1.257.000.000
fra kr 3.757.345.000 til kr 2.500.345.000.
Forslag 77
Alle inntekter utover gjeldende statsbudsjett skal benyttes til reduksjon av underskuddet på inneværende års budsjett.
Forslag fra Rød Valgallianse og representanten Stephen Bråthen:
Forslag 78
Kap. 123
Verdensutstillingen i Sevilla 1992;
70
(Ny) Tilskudd, bevilges med
kr 3.400.000
Forslag fra Venstre:
Forslag 79
Kap. 1581
Lovfestet merverdiavgiftskompensasjon
70
Tilskudd, nedsettes med
kr 275.000.000
fra kr 969.661.000 til kr 694.661.000.
Forslag 80
Kap. 1650
Innenlandsk statsgjeld
89
Renter, provisjoner m.m., nedsettes med
kr 35.000.000
fra kr 17.026.000.000 til kr 16.991.000.000.
Forslag 81
Fra 1. juli 1994 skal gjeldende fritak fra avgift på elektrisk kraft oppheves.
Forslag 82
I stortingsvedtak av 12. november 1993 om avgifter o.a. til folketrygda for 1994 gjøres følgende endringer:
2. Arbeidsgiveravgift:
a)
Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig etter skattelova § 24 til ein kommune i Finnmark fylke eller til kommunane Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke (sone V): 0,0 %. Same satsen skal nyttast for arbeidsgivaravgift av inntekt som vert skattlagt etter lov av 15. juli 1925 om skatt til Svalbard på formue og inntekt.
b)
Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune i Troms fylke som ikkje er blant dei nemnde i a første ledd, eller til ein kommune i Nordland fylke, eller til kommunane Flatanger, Fosnes, Grong, Høylandet, Leka, Lierne, Namsos, Namdalseid, Namsskogan, Nærøy, Overhalla, Røyrvik og Vikna i Nord-Trøndelag fylke (sone IV): 4,3 %.
c)
Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som går inn under § 1 nr. 2 i forskrifter om avgrensing av det geografiske verkeområdet for dei distriktspolitiske verkemidla, fastsett ved kgl.res. av 23. oktober 1992, med unntak av kommune som nemnd under a og b ovanfor (sone III): 5,6 %.
d)
Når arbeidstakaren i 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som er peika ut av Kommunaldepartementet i særskilt vedtak eller som går inn under § 1 nr. 3 i kgl.res. av 23. oktober 1992 (sone II): 9,8 %.
e)
Elles (sone I) skal satsen vera 13,3 %. Denne satsen skal leggjast til grunn for arbeidsgivaravgift fastsett i kongeleg resolusjon med heimel nedanfor i II, og arbeidsgivaravgift for statsforvaltninga etter reglane i folketrygdlova § 17-4 tredje ledd.
Forslag fra Rød Valgallianse:
Forslag 83
Kap. 440
Politi- og lensmannsetaten
01
Lønn og godtgjørelse, nedsettes med
kr 200.000
11
Varer og tjenester, nedsettes med
kr 20.000
Forslag 84
Kap. 520
Utlendingsdirektoratet,
21
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak,
økes med
kr 490.000.000
fra kr 1.295.000.000 til kr 1.785.000.000.
Forslag 85
Kap. 571
Utgiftsutjevnende tilskudd til kommuner
60
Tilskudd, forhøyes med
kr 5.000.000.000
fra kr 17.351.000.000 til kr 22.351.000.000.
Forslag 86
Kap. 572
Utgiftsutjevnende tilskudd til fylkeskommunene
60
Tilskudd, økes med
kr 1400.000.000
fra kr 14.387.000.000 til kr 15.787.000.000.
Forslag 87
Kap. 840
Tilskudd til krisetiltak,
60
Tilskudd til kommuner til krisetiltak, økes med
kr 200.000
fra kr 39.650.000 til kr 39.850.000.
Forslag 88
Kap. 2310
Ekstraordinære sysselsettingstiltak
70
Til disposisjon, reduseres med
kr 3.000.000.000
fra kr 6.074.400.000 til kr 3.074.400.000.
Forslag 89
Kap. 2410
Statens lånekasse for utdanning,
72
rentestønad økes med
kr 600.000.000
fra kr 2.736.300.000 til kr 3.336.300.000.
Forslag 90
Kap. 5527
Vinmonopolet
74
Ekstraordinær overskuddsandel, bevilges
kr 40.000.000
Forslag 91
Stortinget samtykker i at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet kan ettergi de nedenfor nevnte fylkeskommuner følgende beløp som er for meget utbetalt under kap. 231, post 62:
Akershus
kr 21.015.000
Oslo
kr 63.553.000
Hedmark
kr 1.190.000
Buskerud
kr 1.440.000
Telemark
kr 1.190.000
Aust-Agder
kr 2.556.000
Rogaland
kr 8.700.000
Hordaland
kr 1.190.000
Møre og Romsdal
kr 1.190.000
Sør-Trøndelag
kr 1.190.000
Forslag 92
Rammetilskottet til fylkeskommunene økes med 50.000.000 kroner øremerka til etterutdanning i tilknytning til Reform 94.
Forslag 93
Rammetilskottet til fylkeskommunene økes med 120.000.000 kroner øremerka til plasser i videregående skole for voksne elever.
Forslag 94
Stortinget ber Regjeringa sørge for at elever som starter videregående opplæring får full kompensasjon for merutgifter til lærebøker og læremidler som er en følge av Reform-94.
Forslag 95
Det tilleggsbevilges 600 mill. kroner som øremerkes til fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste, som et særskilt tilskudd for å bringe denne sektoren ut av den øyeblikkelige krisesituasjonen.
Forslag 96
Rammetilskuddet til kommunene for 1994 økes med 50 mill. kroner.
Forslag 97
Stortinget ber Regjeringa fremme forslag i to alternativer i Statsbudsjettet for 1995:
1.
Egenandeler på hjemmebaserte tjenester avvikles.
2.
Taket på egenandeler fra 1993 gjeninnføres.
Forslag 98
Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag om endring av selskapsskattelovens § 2-2, slik at 100 % av kursverdi/ andel av skattemessig formuesverdi legges til grunn ved verdsettingen av børsnoterte/ikke-børsnoterte aksjer.
Forslag 99
Regjeringa anmodes om å fremme forslag om satsendringer m.v. som kan bringe formuesskatten for 1994 opp på 1991-nivå, dvs. slik at det oppnås en merinntekt på ca 2 mrd. kroner. Forslaget bes fremmet i forbindelse med statsbudsjettet for 1995.
Forslag 100
Studielånsrenta senkes til 4 % for lån som er satt rentebærende 1989 og seinere og til 7 % for lån som ble satt rentebærende i 1983-88.
Forslag 101
Stipendandelen økes til 30 % med virkning fra og med høstsemesteret 1994.
Forslag 102
Stortinget ber Regjeringen avvikle Finansdepartementets arbeid med generasjonsregnskap.
Forslag fra representanten Stephen Bråthen:
Forslag 103
Kap. 150
Bistand til Afrika,
71
nedsettes med
kr 71.000.000
fra kr 340.000.000 til kr 270.000.000.
72
nedsettes med
kr 41.000.000
fra kr 205.000.000 til kr 164.000.000.
73
nedsettes med
kr 9.000.000
fra kr 43.000.000 til kr 34.000.000.
74
nedsettes med
kr 50.000.000
fra kr 250.000.000 til kr 200.000.000.
75
nedsettes med
kr 16.000.000
fra kr 80.000.000 til kr 64.000.000.
76
nedsettes med
kr 12.000.000
fra kr 60.000.000 til kr 48.000.000.
79
nedsettes med
kr 86.000.000
fra kr 430.000.000 til kr 344.000.000.
Forslag 104
Kap. 151
Bistand til Asia,
70
nedsettes med
kr 9.000.000
fra kr 45.000.000 til kr 36.000.000.
71
nedsettes med
kr 10.000.000
fra kr 50.000.000 til kr 40.000.000.
72
nedsettes med
kr 36.000.000
fra kr 180.000.000 til kr 144.000.000.
73
nedsettes med
kr 8.000.000
fra kr 40.000.000 til kr 32.000.000.
74
nedsettes med
kr 3.000.000
fra kr 15.000.000 til kr 12.000.000.
Forslag 105
Kap. 161
Multilateral bistand under De forente nasjoner (FN) og
relaterte organisasjoner,
70
nedsettes med
kr 100.000.000
fra kr 529.000.000 til kr 429.000.000.
71
nedsettes med
kr 30.000.000
fra kr 175.000.000 til kr 145.000.000.
72
nedsettes med
kr 50.000.000
fra kr 247.000.000 til kr 197.000.000.
77
nedsettes med
kr 10.000.000
fra kr 33.000.000 til kr 23.000.000.
Forslag 106
Kap. 163
Multilateral bistand under internasjonale
finansieringsorganisasjoner,
70
nedsettes med
kr 110.000.000
fra kr 553.000.000 til kr 440.000.000.
71
nedsettes med
kr 11.000.000
fra kr 56.500.000 til kr 45.500.000.
72
nedsettes med
kr 50.000.000
fra kr 245.500.000 til kr 195.500.000.
Forslag 107
Kap. 174
Støtte til private organisasjoner,
70
nedsettes med
kr 120.000.000
fra kr 595.000.000 til kr 475.000.000.
Forslag 108
Kap. 238
Utviklingsarbeid og etterutdanning for lærere i
videregående opplæring,
11
Varer og tjenester, nedsettes med
kr 5.000.000
fra kr 84.681.000 til kr 79.681.000.
Forslag 109
Kap. 281
Bygg og fellesutgifter for universiteter og høgskoler,
30
Bygg, kan overføres, nedsettes med
kr 79.600.000
fra kr 658.040.000 til kr 579.440.000.
Forslag 110
Kap. 335
Pressestøtte,
71
nedsettes med
kr 41.000.000
fra kr 204.603.000 til kr 163.603.000.
72
nedsettes med
kr 2.000.000
fra kr 9.873.000 til kr 7.873.000.
73
nedsettes med
kr 3.500.000
fra kr 18.116.000 til kr 14.616.000.
76
nedsettes med
kr 6.500.000
fra kr 31.857.000 til kr 25.357.000.
Forslag 111
Kap. 440
Politiet og lensmannsetaten,
01
Lønn og godgjørelser, forhøyes med
kr 30.000.000
fra kr 2.685.238.000 til kr 2.715.238.000.
11
Varer og tjenester, forhøyes med
kr 10.000.000
fra kr 1.152.393.000 til kr 1.162.393.000.
Forslag 112
Kap. 561
Kommunale sysselsettingstiltak,
60
nedsettes med
kr 80.000.000
fra kr 271.750.000 til kr 191.750.000
61
nedsettes med
kr 30.000.000
fra kr 90.000.000 til kr 60.000.000.
Forslag 113
Kap. 590
Arbeidsmarkedsetaten,
01
nedsettes med
kr 45.000.000
fra kr 875.135.000 til kr 835.135.000.
11
nedsettes med
kr 30.000.000
fra kr 591.202.000 til kr 561.202.000.
Forslag 114
Kap. 591
Arbeidsmarkedstiltak,
71
nedsettes med
kr 40.000.000
fra kr 733.679.000 til kr 693.679.000.
Forslag 115
Kap. 935
Energiøkonomisering:
72
Tilskudd til introduksjon av nye energiteknologier,
forhøyes med
kr 10.000.000
fra kr 10.000.000 til kr 20.000.000.
Forslag 116
Kap. 935
Energiøkonomisering,
30
nedsettes med
kr 15.000.000
fra kr 36.000.000 til kr 21.000.000.
Forslag 117
Kap. 945
Omstillingstiltak m.v.,
71
nedsettes med
kr 10.000.000
fra kr 40.000.000 til kr 30.000.000.
72
nedsettes med
kr 10.000.000
fra kr 40.000.000 til kr 30.000.000.
Forslag 118
Kap. 950
A/S Sydvaranger,
70
nedsettes med
kr 15.000.000
fra kr 60.000.000 til kr 45.000.000.
Forslag 119
Kap. 1102
Landbruksetatene,
01
nedsettes med
kr 50.000.000
fra kr 183.240.000 til kr 133.240.000.
11
nedsettes med
kr 20.000.000
fra kr 82.372.000 til kr 62.372.000.
Forslag 120
Kap. 1150
Til gjennomføring av jordbruksavtalen mm.,
51
nedsettes med
kr 135.000.000
fra kr 1.345.810.000 til kr 1.210.810.000.
73
nedsettes med
kr 300.000.000
fra kr 3.011.400.000 til kr 2.711.400.000.
74
nedsettes med
kr 1.000.000.000
fra kr 7.354.850.000 til kr 6.354.850.000.
Forslag 121
Kap. 1650
Innenlandsk statsgjeld,
89
Renter, provisjoner m.m., reduseres med
kr 95.000.000
fra kr 17.026.000.000 til kr 16.931.000.000
Forslag 122
Kap. 5581
Avgift på radio og fjernsynsmateriell mv.
72
nedsettes med
kr 40.000.000
fra kr 80.000.000 til kr 40.000.000.
Forslag 123
Stortinget samtykker i at Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet kan ettergi de nedenfor nevnte fylkeskommuner følgende beløp som er for meget utbetalt under kap. 231, post 62:
Akershus:
kr 12.415.000
Oslo:
kr 52.653.000
Hedmark:
kr 1.190.000
Buskerud:
kr 1.440.000
Telemark:
kr 1.190.000
Aust Agder:
kr 2.556.000
Rogaland:
kr 5.800.000
Hordaland:
kr 1.190.000
Møre og Romsdal:
kr 1.190.000
Sør-Trøndelag:
kr 1.190.000
Forslag 124
Stortinget ber Regjeringen si opp avtalen vedrørende reisemoderasjonsordningen for elever/studenter før 1. juli 1994, med virkning fra 1. januar 1995.
Forslag 125
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre ordningen med omgjøring av stipend til lån ved faglig forsinkelse i tråd med Regjeringens forslag i St.meld. nr. 14 (1993-1994).
Forslag 126
Stortinget henstiller til Regjeringen å vurdere utbygging av Brønnøysund flyplass slik at næringsutviklingen på Helgeland kan sikres.
Forslag 127
Endringer i vedtak om folketrygdavgift.
I Stortingets vedtak av 12. november 1993 om avgifter o.a. til folketrygda for 1994 gjøres følgende endringer:
2. Arbeidsgiveravgift.
a)
Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig etter skattelova § 24 til ein kommune i Finnmark fylke eller til kommunane Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke (sone V): 0,0 %. Same satsen skal nyttast for arbeidsgivaravgift av inntekt som vert skattlagt etter lov av 15. juli 1925 om skatt til Svalbard på formue og inntekt.
b)
Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune i Troms fylke som ikkje er blant dei nemnde i a første ledd, eller til ein kommune i Nordland fylke, eller til kommunane Flatanger, Fosnes, Grong, Høylandet, Leka, Lierne, Namsos, Namdalseid, Namsskogan, Nærøy, Overhalla, Røyrvik og Vikna i Nord-Trøndelag fylke (sone IV): 3,3 %.
c)
Når arbeidstakaren i inntektsåret 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som går inn under § 1 nr. 2 i forskrifter om avgrensing av det geografiske verkeområdet for dei distriktspolitiske verkemidla, fastsett ved kgl.res. av 23. oktober 1992, med unntak av kommune som nemnd under a og b ovanfor (sone III): 4,6 %.
d)
Når arbeidstakaren i 1994 er skattepliktig som nemnd i a første ledd til ein kommune som er peika ut av Kommunaldepartementet i særskilt vedtak eller som går inn under § 1 nr. 3 i kgl.res. av 23. oktober 1992 (sone II): 8,8 %.
e)
Elles (sone I) skal satsen vera 12,3 %. Denne satsen skal leggjast til grunn for arbeidsgivaravgift fastsett i kongeleg resolusjon med heimel nedanfor i II, og arbeidsgivaravgift for statsforvaltninga etter reglane i folketrygdlova § 17-4 tredje ledd.
Forslag 128
Vedtaket av 26. november 1993 Om avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v. oppheves med virkning fra 1. juli 1994.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti:
Forslag 129
Kap. 5536
Avgift på motorvogner m.v.
71
Engangsavgift, forhøyes med
kr 50.000.000
fra kr 5.170.000.000 til kr 5.220.000.000.
Forslag fra Høyre, Venstre og representanten Stephen Bråthen: