14. Administrasjonsdepartementet
14.1 KAP. 1570 KONKURRANSETILSYNET
Opprettelse av en ny stilling som avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet
Som følge av at konkurranseloven og lov om pristiltak trådte i kraft 1. januar 1994, er Prisdirektoratet og Statens pristilsyn omorganisert til et Konkurransetilsyn. Det er i den forbindelse behov for en nyopprettet stilling som avdelingsdirektør i tillegg til de tre som eksisterer i dag. Administrasjonsdepartementet foreslår derfor at det innenfor egen budsjettramme og mot inndragning av en stilling i gruppe II, opprettes en stilling som avdelingsdirektør i stillingsgruppe I på kap. 1570 Konkurransetilsynet.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Rød Valgallianse, slutter seg til den foreslåtte omgjøring av stilling, jf. forslag III.
14.2 KAP. 1581 LOVFESTET MERVERDIAVGIFTSKOMPENSASJON
Post 70 Tilskudd
En nærmere gjennomgang av den generelle økonomiske situasjonen og hovedtrekk og bakgrunn for statsbudsjettets utvikling er gitt i St.meld. nr. 2 (1993-1994), Revidert nasjonalbudsjett 1994.
Bevilgningen for 1994 er på 969.661 mill. kroner. Den foreslås redusert med 275 mill. kroner til 694.661 mill. kroner. Det vises til forslag til endringer i lov av 14. desember 1973 nr. 57 om kompensasjon for merverdiavgift for matvarer, jf. Ot.prp. nr. 67 (1993-1994) . Forslaget til lovendring medfører at beslutningsprosessen for satser og tilskudd i ordningen endres slik at Stortinget gjennom de ordinære budsjettvedtak fastsetter omfanget av ordningen. Ut fra en samlet vurdering, herunder hensynet til grensehandelen med kjøtt, foreslås følgende tilskuddssatser for annet halvår 1994:
Melk: | 15 øre pr. liter |
Kjøtt: | 150 øre pr. kg. |
Forslaget medfører at satsene reduseres for melk med 27 øre pr. liter fra 42 øre pr. liter til 15 øre pr. liter, for kjøtt med 90 øre pr. kg fra 240 øre pr. kg til 150 øre pr. kg, og at tilskuddet på 309 øre pr. kg for ost bortfaller.
Tilskuddene er som tidligere knyttet til omsatt kvantum og ikke til selve merverdiavgiften. Varene som kommer inn under ordningen får samme merverdiavgiftssats som andre varer. Teknisk sett virker ordningen på samme måte som forbrukersubsidier. Ordningen ble opprettet fra 1. juli 1993. Fra samme tidspunkt bortfalt ordningen med forbrukersubsidier på melk og ost, jf. kap. 1580.
Komiteen viser til merknader i B.innst.S.nr.IV (1993-1994) og til innstillingen til Ot.prp. nr. 67 (1993-1994) .
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, og Kristelig Folkeparti vil gå imot den foreslåtte reduksjon i matvarekompensasjonen.
Flertallet viser til felles fraksjonsmerknad fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti i i B.innst.S.nr.II (1992-1993).
Flertallet viser til at det med virkning fra 1. januar 1993 ble vedtatt en tiltakspakke for næringslivet, jf. pkt. 1-3 i nevnte avtale mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet. Kostnadene med tiltakspakken ble dekket inn ved å øke satsen for merverdiavgift fra 20 % til 22 %. For å hindre at matvarene skulle bli dyrere på grunn av momsøkningen, var de tre partiene enige om å innføre gradert merverdiavgift eller lovfestet momskompensasjon for enkelte matvarer fra 1. juli 1993, jf. avtalens pkt. 8 hvor det avslutningsvis står:
« Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag om innføring av en generell sats på moms med 22 % fra 1. januar 1993. |
Det innføres gradert merverdiavgift eller lovfestet momskompensasjon for enkelte matvarer fra 01.07.93. |
Stortinget ber om at Regjeringen forbereder et grunnlag for å ta endelig stilling til spørsmål om innføring av en gradert moms på enkelte matvarer ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 1993. |
Dersom denne gjennomgangen viser at det ikke finnes tilfredsstillende kontroll- og avgrensningsmuligheter, skal det innføres en likeverdig ordning ved at det i merverdiavgiftsloven lovfestes en momskompensasjon for melk og ost, slik at den reelle avgiftssatsen etter fradrag av kompensasjonen tilsvarer 15 %. Det svarer for annet halvår til et beløp på 240 mill. kroner. |
Tilsvarende innføres en lovfestet momskompensasjon for kjøtt. Foreløpig avsettes en ramme på 340 mill. kroner for annet halvår 1993. Stortinget tar stilling til den nærmere avgrensning og satsen for momskompensasjonen for kjøtt i samband med Revidert nasjonalbudsjett for 1993. |
Disse partiene er klar over at ordningen med momskompensasjon for fisk tidligere har medført betydelige kontrollproblemer. Disse partiene vil be om at Regjeringen før framlegget av Revidert nasjonalbudsjett for 1993 utreder nærmere hvorvidt det nå er mulig å etablere tilfredsstillende kontroll med en slik ordning. |
Stortinget vil ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett ta stilling til om også andre matvarer skal inngå i ordningen, herunder fisk. |
For perioden 1. januar - 30. juni 1993 bevilges forbrukssubsidier på melk og ost innenfor en bevilgning på 420 mill. kroner. |
Det bevilges et beløp på 580 mill. kroner som en avsetning for de tiltak som skal gjennomføres for annet halvår. » |
Flertallet viser til at Regjeringen som en oppfølging av ovenstående i Revidert nasjonalbudsjett 1993, St.meld. nr. 2 (1992-1993), foreslo at det ble gjennomført en ordning med lovfestet kompensasjon for merverdiavgift på utvalgte matvarer. Regjeringen fulgte opp dette med et lovforslag, Ot.prp. nr. 93 (1992-1993) , hvor det ble gitt en utførlig begrunnelse for Regjeringens forslag. Flertallet vil derfor opprettholde momskompensasjonen uendret, og går imot endringer i lov av 14. desember 1973 nr. 57 om kompensasjon for merverdiavgift for matvarer, jf. Innst.O.nr.73 (1993-1994).
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at innføringen av en ordning med lovfestet momskompensasjon for et utvalg matvarer ble innført våren 1993 på grunnlag av en avtale mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet i tilknytning til salderingen av statsbudsjettet for 1993. Avtalen er gjengitt på sidene 144 og 145 i B.innst.S.nr.II (1992-1993). Oppfølgingen av avtalen er omhandlet i Innst.O.nr.141 (1992-1993). Disse medlemmer anser det som en selvfølge at inngåtte avtaler skal holdes, og går imot den foreslåtte reduksjon på kap. 1581 med 275 mill. kroner. Disse medlemmer går for øvrig også imot den foreslåtte lovendringen, jf. Innst.O.nr.73 (1993-1994) og Ot.prp. nr. 67 (1993-1994) .
Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Stephen Bråthen viser til at ordningen med lovfestet momskompensasjon i realiteten er det samme som forbrukersubsidier. Disse medlemmer viser også til at Christiansen-utvalgets rapport omtalte differensierte momssatser, og at dette utvalget konkluderte med at en effektiv utnyttelse av samfunnets ressurser tilsier at differensierte satser på indirekte beskatning bør unngås. Utvalget pekte også på at det er svært vanskelig å finne faglige begrunnelser for differensierte momssatser ut fra et ønske om å ville tilgodese forbrukergrupper. Disse medlemmer viser også til at et flertall i Overføringsutvalget, herunder medlemmene oppnevnt av Arbeiderpartiet, foreslo å fjerne forbrukersubsidiene. Disse medlemmer vil vise til at de i Innst.O.nr.73 (1993-1994) har tatt opp forslag om at lov av 14. desember 1973 nr. 57 om kompensasjon av merverdiavgift for matvarer oppheves.Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Kap. 1581 |
Lovfestet momskompensasjon, |
70 | Tilskudd, reduseres med | kr 500.000.000 |
fra kr 969.661.000 til kr 469.661.000 |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at disse medlemmer i B.innst.S.nr.II (1992-1993) gikk inn for å opprettholde pristilskuddsordningen fremfor å innføre en momskompensasjonsordning for matvarer. I Innst.O.nr.141 (1992-1993) begrunnet disse medlemmer at prissubsidier er et effektivt virkemiddel for påvirkning av prisnivået på de aktuelle varegrupper. Disse medlemmer har tatt vedtaket om å lovfeste momskompensasjonsordning for enkelte matvarer til etterretning, og vil i denne forbindelse ikke oppta alternativt forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til sine merknader i innstillingen til Ot.prp. nr. 67 (1993-1994) hvor dette medlem slutter seg til Regjeringens forslag til satser for momskompensasjon for resten av 1994.
Dette medlem tar opp følgende forslag:
Kap. 1581 |
Lovfestet merverdiavgiftskompensasjon |
70 | Tilskudd, nedsettes med | kr 275.000.000 |
fra kr 969.661.000 til kr 694.661.000 |
Komiteens medlem fra Rød Valgallianse går mot Regjeringens forslag.
14.3 AVHENDING AV SKOLEBYGNINGER
Regjeringen har foreslått at Administrasjonsdepartementet gis en generell fullmakt av Stortinget om vederlagsfri avhending til kommuner og fylkeskommuner av spesielle typer eiendommer som forvaltes av Statsbygg, og som i dag brukes av KUF- sektoren. Etter Regjeringens vurdering gjelder dette først og fremst statlige spesialskoler; men også for statlige grunnskoler og videregående skoler vil det kunne være formålstjenlig med en slik fullmakt.
Regjeringen er inneforstått med utgangspunktet i § 3 i Instruks om avhending av fast eiendom som tilhører staten, som er at « Avhending skal skje til full pris dersom ikke annet er bestemt av Stortinget. » Det er likevel Regjeringens vurdering at spesielle forhold i mange tilfeller taler for en løsning som nevnt ovenfor. Fullmakten vil utelukkende være aktuell i de tilfeller hvor virksomheten er nedlagt/flyttet ut, og hvor Statsbygg ikke oppnår full pris.
Komiteen tar ovenstående til etterretning, og slutter seg til forslaget, jf. forslag til vedtak XIII.