12. Samferdselsdepartementet
12.1 KAP. 1330 FLYTRANSPORT OG HURTIGRUTEN (JF. KAP. 4330)
Post 71 Tilskudd til innenlandske flyruter, kan nyttes under kap. 1332, post 60
Forlenget prøvedrift på flyruten Bergen - Fagernes - Oslo v.v.
Prøveordningen med statlig tilskudd til flyrutedrift på Fagernes lufthavn, Leirin, ble i 1993 besluttet videreført til 1. juli 1994 for at ruten skulle ses i sammenheng med en samlet vurdering av transportstandarden på luftfartsnettet, jf. St.prp. nr. 80 (1992-1993) og Innst.S.nr.205 (1993-1994).
Samferdselsdepartementet vil vurdere Leirin-ruten i en slik sammenheng i den kommende stortingsmelding om statens engasjement i regional luftfart. Meldingen er noe forsinket i forhold til den opprinnelige tidsplanen, men ventes å kunne bli lagt frem i løpet av sommeren og slik at Stortinget gis anledning til å behandle den i 1994. I samsvar med forutsetningene i St.prp. nr. 80 (1992-1993) og Innst.S.nr.205 (1993-1994), vil Stortingets drøfting av denne meldingen være grunnlaget for eventuelt fremtidig statlig engasjement i flyrutedrift på Fagernes lufthavn, Leirin. På denne bakgrunn foreslår Samferdselsdepartementet at prøveperioden med statstilskudd til flyruten Bergen - Fagernes - Oslo blir videreført ut året 1994.
For 2. halvår 1994 foreslår Samferdselsdepartementet at det bevilges 3,7 mill. kroner i statstilskudd til ruten. Dette gir en økning fra bevilgningen på kap. 1330, post 71 Tilskudd til innenlandske flyruter, fra 283,5 til 287,2 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Stephen Bråthen, slutter seg til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Stephen Bråthen kan ikke se at behovet for ytterligere å forlenge statlig tilskudd til prøvedrift for flyruten Bergen-Fagernes- Oslo, er tilstrekkelig dokumentert og vil gå imot forslag til bevilgning.
12.2 KAP. 1331 SÆRSKILTE INVESTERINGER M.V FOR KOLLEKTIVTRAFIKK I STORBYENE
Post 60 Tilskudd til særskilte investeringer m.v. for kollektivtransport i storbyene, kan overføres.
Som omtalt i St.meld. nr. 2 (1993-1994) og i kap. 1 i denne proposisjonen, fremmer Regjeringen forslag som innebærer en moderat innstramming av statsbudsjettet for 1994. Regjeringen har lagt vekt på å unngå tiltak som i særlig grad berører kommuneforvaltningen. Det er likevel foretatt visse omdisponeringer innenfor overføringene til kommunesektoren. Som en del av omdisponeringene foreslås bevilgningen på kap. 1331, post 60 Tilskudd til særskilte investeringer m.v. for kollektivtransporten i storbyene, redusert med 53,7 mill. kroner - fra 212,5 til 158,8 mill. kroner. Reduksjonen er bl.a. muliggjort ved at en del planer og prosjekter har fått senere fremdrift enn forutsatt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser til felles fraksjonsmerknad og fremmer følgende forslag:
Kap. 1331 |
Særskilte investeringer m.v for kollektivtrafikk i storbyene |
60 | Tilskudd til særskilte investeringer m.v for |
kollektivtransport i storbyene, kan overføres, |
nedsettes med | kr 17.700.000 |
fra kr 212.500.000 til kr 194.800.000 |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Rød Valgallianse, vil peke på at departementets forslag til reduksjon i bevilgningen på 53,7 mill. kroner vil medvirke til et dårligere kollektivtilbud i storbyene. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til at et bredt stortingsflertall i B.innst.S.nr.14 (1993-1994) pekte på viktigheten av å vri en større del av transporten over fra privatbilisme til kollektivtransport, og ba departementet om å vurdere muligheten for å øke innsatsen på dette område i årene framover. Disse medlemmer konstaterer at departementet ikke følger opp dette. Disse medlemmer går imot Regjeringens forslag til reduksjon på dette kapittel.
Disse medlemmer vil subsidiært støtte forslaget fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Stephen Bråthen tar opp Regjeringens forslag:
Kap. 1331 |
Særskilte investeringer m.v. for kollektivtrafikk i storbyene |
60 | Tilskudd til særskilte investeringer m.v for |
kollektivtransport i storbyene, kan overføres, |
nedsettes med | kr 53.700.000 |
fra kr 212.500.000 til kr 158.800.000 |
12.3 KAP. 2452 POSTVERKET
Postverkets reguleringsfond
I B.innst.S.nr.II (1993-1994), s. 57, foreslo komiteens flertall å nedbetale hele Postverkets gjenstående gjeld til staten på 656 mill. kroner. Det var forutsatt at dette skulle dekkes over Postverkets reguleringsfond. Flertallet understreket at lavere reguleringsfond ikke skal påvirke Postverkets aktivitet, og forutsatte at en kommer tilbake med en redegjørelse for Stortinget på størrelsen på reguleringsfondet i forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 1994.
Regjeringen har i St.prp. nr. 38 (1993-1994) og Ot.prp. nr. 52 (1993-1994) lagt fram forslag om fusjon mellom Postgiro og Norges Postbank, som vil få virkning for Postverkets reguleringsfond. Blant annet av hensyn til Stortingets behandling av disse framleggene og fordi det anses mest hensiktsmessig å legge fram en orientering om størrelsen på Postverkets reguleringsfond i samband med et budsjettframlegg, vil Regjeringen komme tilbake med nevnte vurdering av reguleringsfondets størrelse i forbindelse med statsbudsjettet for 1995.
Komiteen tar ovenstående til etterretning.