3. Krigsstrukturen og fredsorganisasjonen i Sjøforsvaret
Den fremtidige krigsstrukturen og fredsorganisasjonen i Sjøforsvaret er omtalt i St.meld. nr. 16 (1992-1993). Det er satt i verk en omlegning av distriktsorganisasjonen i Sjøforsvaret som er ventet sluttført innen utgangen av 1996. Det foregår ellers en omfattende fornyelse av stridsmidlene i forsvarsgrenen.
Krigsstrukturen og fredsorganisasjonen i Sjøforsvaret er langt på vei like.
Oppgavene for Sjøforsvaret i krig er overvåking og kontroll med norske kystfarvann og havområder, hevding av suverenitet, invasjonsforsvar og vern av sjøverts forsyningslinjer langs kysten. Forsvarsgrenen skal kunne operere sammen med flernasjonale styrker.
Utviklingen av styrkekomponentene i Sjøforsvaret frem mot århundreskiftet er nærmere omtalt i kapitlet.
Hovedelementene i krigsorganisasjonen i Sjøforsvaret er sjøforsvarsdistrikter, orlogs- og kystvaktstasjoner, fartøyer, landbaserte stridsavdelinger som fort osv. og kystradarstasjoner, radiostasjoner og kystmeldestasjoner.
Frem mot år 2000 vil Sjøforsvaret erstatte eldre styrkekomponenter og modernisere de elementene som vil bli opprettholdt etter århundreskiftet. Etter hvert som eldre utstyr og utrustning blir utfaset og nye mobile systemer kommer i bruk i Kystartilleriet, vil antall kystartillerifort bli mindre.
Fredsoppgavene omfatter suverenitetshevdelse og visse andre som er knyttet til krigsstrukturen.
Behovet for driftsbesparelser slik St.meld. nr. 16 legger til grunn, vil i Sjøforsvaret hovedsakelig bli innfridd ved at virksomheten ved Sjøforsvarsdistriktene blir lagt om.
For å stå best mulig rustet til å møte nye, store faglige utfordringer i tiden fremover, vil Sjøforsvaret søke å samle kompetansen i fremtidsrettede fagmiljøer. Det blir derfor foreslått i denne proposisjonen å flytte Kystartilleriinspektoratet og Skyteskolen for Kystartilleriet til Haakonsvern, der hoveddelen av fagmiljøene i Sjøforsvaret holder til.
Organiseringen av et indre kystoppsyn knyttet til Kystvakten, er nå til utredning, og departementet vil komme tilbake til det i budsjettproposisjonen for 1995.