2. Komiteens merknader
Komiteen viser til St.meld. nr. 32 (1992-1993) (mediameldinga) der spørsmålet om sponsing ble drøftet. På bakgrunn av meldinga slo Stortinget fast i Innst.S.nr.223 viktigheten av å videreføre den klare finansielle fordelinga mellom de to riksdekkende kanalene NRK og TV2. Dette innebærer at NRK er lisensfinansiert mens TV2 er reklamefinansiert.
Komiteen viser til, i likhet med forslagsstillerne, at vi i den senere tid har en rekke eksempler på tildels utstrakt sponsorvirksomhet fra NRKs side.
Komiteen vil i den sammenheng minne om forskrift til lov om kringkasting der det går fram under hvilke betingelser sponsing kan finne sted.
Forskriftene, slik de i dag blir praktisert, mener komiteen ikke er tilstrekkelig for å ivareta intensjonene i kringkastingslova om å følge en restriktiv linje.
Komiteen har merket seg at Regjeringa mener at de gjeldende forskrifter ikke er tilstrekkelig for å avgrense sponsorvirksomheten i NRK. I St.meld. nr. 42 (1993-1994) slår Regjeringa fast at:
« NRK først og fremst skal vere ein lisensfinansiert allmennkringkastar, og av di det er dei komersielle kringkastarane som primært skal ha tilgang til dei inntektene reklame- og sponsormarknaden kan gi. » |
På denne bakgrunn konkluderer Regjeringa videre med
« at det bør innførast avgrensingsmekanismar slik at det blir klåre grenser for omfanget av sponsinga i Norsk Rikskringkasting. » |
Komiteen har videre merket seg at Regjeringa i St.meld. nr. 42 har tilrådet at sponsinga i NRK ikke skal utgjøre mer enn 1 prosent av de samla inntektene til NRK. Siden dette er fremmet i en stortingsmelding som nå er til behandling i Stortinget, mener komiteen det er naturlig at de prinsipielle sidene ved sponsingen og dens konkrete omfang drøftes i en helhetlig sammenheng, slik meldinga legger opp til.