Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstilling fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen om framlegg frå stortingsrepresentantane Hallgrim Berg, Kjellaug Nakkim og Kaci Kullmann Five om å avgrense den omseggripande sponsorverksemda i Norsk rikskringkasting.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 170 (1993-1994)
  • Kildedok: Dok.nr.8:32 (1993-1994)
  • Utgiver: familie-, kultur- og administrasjonskomiteen
  • Sidetall: 2

Innhold

Til Stortinget.

       Representantene Berg, Nakkim og Kullmann Five fremmer i dokumentet forslag om at Stortinget skal be departementet om å ta de nødvendige tiltak for å avgrense sponsor/markedsføringsvirksomheten i NRK med sikte på en klarere finansiell grensedeling mellom TV2 og NRK. I dokumentforslaget viser forslagsstillerne til at det i norsk mediepolitikk har vært en bred enighet om at NRK skal finansieres ved lisenspenger og at private selskap skal finansieres ved salg av reklame og sponsorinntekter.

       Forslagsstillerne viser videre til at lisens- og driftsinntektene for NRK i 1992 var over 2.200 mill. kroner, og anslår at sponsorinntekter o.l. ligger på mellom 12 og 15 mill. kroner i året. Dokumentet gir eksempler på konkrete tilfelle av sponsing/produksjonsstøtte i NRK.

Komiteen viser til St.meld. nr. 32 (1992-1993) (mediameldinga) der spørsmålet om sponsing ble drøftet. På bakgrunn av meldinga slo Stortinget fast i Innst.S.nr.223 viktigheten av å videreføre den klare finansielle fordelinga mellom de to riksdekkende kanalene NRK og TV2. Dette innebærer at NRK er lisensfinansiert mens TV2 er reklamefinansiert.

       Komiteen viser til, i likhet med forslagsstillerne, at vi i den senere tid har en rekke eksempler på tildels utstrakt sponsorvirksomhet fra NRKs side.

       Komiteen vil i den sammenheng minne om forskrift til lov om kringkasting der det går fram under hvilke betingelser sponsing kan finne sted.

       Forskriftene, slik de i dag blir praktisert, mener komiteen ikke er tilstrekkelig for å ivareta intensjonene i kringkastingslova om å følge en restriktiv linje.

       Komiteen har merket seg at Regjeringa mener at de gjeldende forskrifter ikke er tilstrekkelig for å avgrense sponsorvirksomheten i NRK. I St.meld. nr. 42 (1993-1994) slår Regjeringa fast at:

       « NRK først og fremst skal vere ein lisensfinansiert allmennkringkastar, og av di det er dei komersielle kringkastarane som primært skal ha tilgang til dei inntektene reklame- og sponsormarknaden kan gi. »

       På denne bakgrunn konkluderer Regjeringa videre med

       « at det bør innførast avgrensingsmekanismar slik at det blir klåre grenser for omfanget av sponsinga i Norsk Rikskringkasting. »

       Komiteen har videre merket seg at Regjeringa i St.meld. nr. 42 har tilrådet at sponsinga i NRK ikke skal utgjøre mer enn 1 prosent av de samla inntektene til NRK. Siden dette er fremmet i en stortingsmelding som nå er til behandling i Stortinget, mener komiteen det er naturlig at de prinsipielle sidene ved sponsingen og dens konkrete omfang drøftes i en helhetlig sammenheng, slik meldinga legger opp til.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

       Dok.nr.8:32 (1993-1994) - Framlegg frå stortingsrepresentantane Hallgrim Berg, Kjellaug Nakkim og Kaci Kullmann Five om å avgrense den omseggripande sponsorverksemda i Norsk rikskringkasting - vedlegges protokollen.

Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 7. juni 1994.

Grethe G Fossum, Jorunn Hageler, Eli Sollied Øveraas,
leder. ordfører. sekretær.