Vedlegg 1
Brev fra Landbruksdepartementet, v/statsråden, til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 3. mai 1994:
« Om sider ved den økonomiske virksomheten ved Norges landbrukshøgskole »
Landbruksdepartementets svar på spørsmål fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 14. april 1994.
1a) Styring av forskningsvirksomheten ved Norges landbrukshøgskole
I løpet av 90-årene har Norges landbrukshøgskole utviklet og styrket styringen av forskningsvirksomheten.
I tillegg til instituttvise forskningsutvalg opprettet høgskolen i 1990 en sentral forskningsnemnd som rådgivende organ for høgskolestyret i forskningssaker. I 1993 ble Forskningsavdelingen opprettet i NLHs hovedadministrasjon. Forskningsdirektør ble ansatt. Avdelingen er under oppbygging. Forskningsvirksomheten har nå fått samme organisasjonsmessige oppbygging som studievirksomheten ved NLH.
En av hovedoppgavene for Forskningsnemnda og Forskningsavdelingen er å videreutvikle stryringsapparatet og finne fram til fornuftige felles retningslinjer for forskningsvirksomheten ved høgskolen.
Landbruksdepartementet vurderer denne utviklingen som skritt i riktig retning og i samsvar med styring av tilsvarende aktiviteter ved andre institusjoner.
Riksrevisjonen har videre påpekt manglende retningslinjer ved prosjektplanlegging og -gjennomføring, og at dette medfører til dels sviktende oppfølging og styring. En vesentlig del av NLHs forskningsaktiviteter utføres som prosjekter støttet av midler fra Norges forskningsråd. Prosjektsøknadene, gjennomføring og evaluering skjer etter forskningsrådets retningslinjer. Dette arbeidet følges også opp sentralt på NLH gjennom forskningsdirektøren. Forskningsprosjekter på oppdrag med andre eksterne finansieringskilder er i første rekke styrt av kjøper (oppdragsgiver). Landbruksdepartementet forventer at koordinering og styring av forskningsvirksomheten på Norges landbrukshøgskole blir bedre etter hvert som Forskningsavdelingen finner sin posisjon i organisasjonen.
1b) Felles retningslinjer for forskning
Som nevnt i forrige punkt, er det en hovedoppgave for den nyetablerte Forskningsavdelingen ved landbrukshøgskolen å utvikle felles retningslinjer for kvalitetssikring av forskning: planlegging, gjennomføring, rapportering, evaluering m.v.
I den grad det dreier seg om felles nasjonale retningslinjer for tilsvarende oppgaver som nevnt ovenfor, avventer Landbruksdepartementet forslag fra Norges forskningsråd som er Regjeringens forskningspolitiske rådgiver.
Norges landbrukshøgskole er, som nasjonal, vitenskapelig høgskole, medlem av Universitetsrådet. Dette er en annen sentral aktør som rådgiver for forskning. I tillegg kommer organisasjoner som Forskerforbundet.
Når det gjelder spørsmålet om felles nasjonale retningslinjer for forskning vil jeg følge opp saken dersom den reises av våre forskningspolitiske rådgivere eller av Stortinget.
1c) Hvem skal ha eiendomsretten til forskningsresultatene?
Dette spørsmålet er meget interessant og meget komplisert. Det er verdt å merke seg at hverken gjeldende universitetslov eller forslag til ny lov om høgre utdanning gir holdepunkter for plassering av eiendomsretten til forskningsresultater. Imidlertid er det gitt noen signaler om eiendomsrett gjennom blant annet Åndsverksloven.
Norges landbrukshøgskole er i ferd med å vurdere retningslinjer for eiendomsforholdet til forskningsresultater. Tilsvarende arbeid er gjort ved andre universiteter og vitenskapelige høgskoler. En harmonisering av hovedtrekkene, gjeldende for hele universitets- og høgskolesektoren, vil være nyttig. Dette er imidlertid primært et arbeid for vår forskningspolitiske rådgiver (Norges Forskningsråd).
2 Forbedring av generelle interne styringssystemer ved Norges landbrukshøgskole
Kontroll- og konstitusjonskomiteen sier i sitt brev at den interne styringen har vært utilfredsstillende på mange måter og ber om en orientering vedrørende utvikling av:
- | det nye regnskapssystemet |
- | innkjøpssystemet |
- | lønnsrutiner |
- | avtaleinngåelser |
Nytt regnskapssystem er under forberedelse. Valg av system vil bli gjort i mai/juni med prøvekjøring kommende høst. Det nye regnskapssystemet vil være i ordinær drift fra 1. januar 1995. Riksrevisjonen er koplet inn i prosessen.
Utvikling av rutiner for innkjøpsordningen er etablert som prosjekt der tre av høgskolens kontorsjefer sitter i prosjektstyringsgruppen sammen med landbrukshøgskolens økonomisjef. Det er nå tilsatt en innkjøpsleder som er i gang med koordinering og iverksetting av en felles innkjøpsordning. Vedkommende skal også vurdere normer og standarder for kontraktsinngåelse mellom NLH og eksterne oppdragsgivere.
Lønnsrutinene og arbeidsavtaler er gjennomgått og forbedret med bakgrunn i Riksrevisjonens anmerkninger:
Det utarbeides nå en skriftlig avtale for alle som har et arbeidsforhold ved NLH. Forholdet lønn og oppdragsinntekter er regulert gjennom « Særavtale om lønn og arbeidsforhold for undervisnings- og forskerstillinger » (likelydende for institusjoner under KUF og LD). For å fremskaffe oversikter over arbeid utført på ulike felt føres timelister. All lønnsutbetaling skjer gjennom NLHs sentrale lønningskontor. Dette gjør det mulig å kontrollere avlønning. Hovedadministrasjonen ved NLH har i den senere tid bedt instituttene innskjerpe rapportering på stilling og lønn. Det foretas ingen lønnsjusteringer uten gjennomdrøfting og/eller forhandling med tjenestemannsorganisasjonene. I samarbeid med universitetene skal høgskolen innføre et nytt personal- og lønnsdatasystem. Det vil gi helt nye muligheter til å kombinere fraværs- og tidsregistrering ved enhetene med tilhørende lønnskontroll og -utbetaling. Systemet er planlagt operativt fra årsskiftet.
Høgskolen har utarbeidet en samlet oversikt over kontrakter/avtaler, både interne instituttavtaler, avtaler med forskningsråd, universitet og andre vitenskapelige høgskoler, regionale høgskoler, organisasjoner og næringsvirksomheter og med internasjonale institusjoner.
Avslutningsvis og som tidligere understreket for Riksrevisjonen; departementet ser forbedring av den interne styringen ved NLH som et viktig virkemiddel for å oppnå høyere effektivitet og resultatoppnåelse ved høgskolen. Høgskolen er av samme oppfatning og har, som her omtalt, satt i verk en rekke forbedringstiltak i samsvar med Riksrevisjonens tidligere vurderinger. Departementet har løpende kontakt med landbrukshøgskolen vedrørende slike saker. Høgskolen er nå inne i en tilfredsstillende utviklings- og forbedringsfase, og skal blant annet i løpet av perioden 1.05. - 31.12. d.å. utvikle et internt målstyrings- og rapporteringssystem, herunder en forbedret virksomhetsplan på basis av Strategisk Plan.
Riksrevisjonen har pekt på at det ved NLH har foregått en stor grad av desentralisering uten at dette har vært fulgt opp med tilstrekkelig sentral koordinering og styring. Landbruksdepartementet har halvårlige styrings/rapporteringsmøter med sine underliggende institusjoner. Jeg vil sørge for at forholdet mellom desentralisering og ansvarsplassering blir tatt opp på førstkommende møte med NLH, 18.05.94.
En del av de spørsmål som er reist omkring forskning, retningslinjer og eiendomsrett, bør tas opp på et nasjonalt forskningspolitisk nivå. Landbruksdepartementet er åpen for å medvirke i en slik utvikling.