2. Presentasjon av høgskolen
Høgskolen ble opprettet av Stortinget i 1854. NLH er underlagt lov om universiteter og vitenskapelige høgskoler (universitetsloven) av 1990.
Høgskolestyret er NLHs øverste styringsorgan. Dette har først og fremst i oppgave å påse at NLH drives effektivt innenfor de rammer og retningslinjer som er gitt. Høgskolestyret kan dessuten delegere myndighet i den utstrekning dette tillates gjennom lov m.m. Høgskolestyret har også ansvaret for å avgi årsmelding til Landbruksdepartementet.
Administrerende direktør er NLHs høyeste administrative ledelse.
NLH får midler fra 3 finansieringskilder, henholdsvis statsbudsjettet, forskningsrådene og eksterne oppdragsgivere. Tildelingen av midler over statsbudsjettet er høgskolens klart viktigste finansieringskilde.
Hovedansvaret for budsjettoppfølging er tillagt instituttstyrene og lederne. De flest har delegert budsjettoppfølgingen til ansatte som har fått ansvaret for sine respektive områder.
NLH har fra 1. januar 1992 tatt i bruk et nytt regnskapssystem, SR Økonomistyring. Systemet er ikke godkjent av Riksrevisjonen.
Regnskapet føres av økonomiavdelingen. NLH avlegger de vanlige kasserapportene til Landbruksdepartementet/Finansdepartementet. Det er økonomiavdelingen som har ansvaret for å utarbeide disse.
Regnskapsarbeidet reguleres gjennom Instruks for økonomiforvaltning ved Norges landbrukshøgskole.
Stortinget har i eget romertallsvedtak samtykket i at bevilgninger kan overskrides mot tilsvarende merinntekt.
Høgskolen gis i løpet av det enkelte budsjettår diverse fullmakter til å føre utgifter direkte på bevilgning som disponeres av andre statsinstitusjoner. Dette bokføres ved posteringsfullmakt. Det blir da foretatt bruttoføring på NLHs utgifts- og inntektskapittel.
NLHs institutter yter bistand til andre forskningsinstitusjoner, industri og bønder. Både faglige og økonomiske forpliktende avtaler inngås i dag på mange måter, formelt og uformelt, og ved mange ledd i organisasjonen. Flere forhold reguleres av muntlige avtaler og sedvane.
Gjennom bl.a. vedtak i Stortinget pålegges høgskolen samarbeid med andre statlige og halvstatlige organisasjoner. I tillegg tar NLH, via høgskolestyret, instituttstyrer eller instituttledere initiativ til å inngå forpliktende samarbeidsavtaler på egen hånd.
NLH har på det nåværende tidspunkt ingen samlet oversikt over eksisterende samarbeidsavtaler.
NLH har bl.a. følgende samarbeidspartnere:
- | Forskningsparken i Ås A.S. |
- | University of Fairbanks |
- | Iowa State University |
- | Universitetet i St. Petersburg |
- | flere universiteter i Amerika/Afrika |
- | flere universiteter i Øst-Europa og Baltikum |
I tillegg har NLH en rekke innenlandske faglige samarbeidspartnere.
Når det gjelder økonomisk forpliktende avtaler, så inngår NLH regelmessig avtaler som får økonomiske konsekvenser. Myndigheten til å inngå økonomisk forpliktende avtaler er ikke klart plassert, og NLH har ingen samlet oversikt over avtaler som forplikter skolen økonomisk.
Ifølge NLHs budsjettforslag for 1993 vil høgskolen vurdere behovet for reforhandling av inngåtte avtaler.