Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Lovgiving for helsefremmende og forebyggende arbeid

I et forebyggingsperspektiv er det særlig tre sider ved rettsreglene som framholdes som interessante: atferdsregler, regler rettet mot produsenter, distributører eller andre aktører innen det økonomiske liv, og kompetanseregler. De første tar sikte på å regulere folks atferd direkte og de sistnevnte øker eller begrenser muligheten til å drive helsefremmende og forebyggende arbeid. Eksempler på forebyggingslover er veitrafikkloven, deler av straffelovgivningen, forurensningsloven, arbeidsmiljøloven, alkohollovgivningen og tobakkskadeloven.

       Departementet mener at lovgivningen generelt ikke er til hinder for økt forebyggende og helsefremmende innsats. Det bør utredes nærmere hvorvidt dagens lovgivning fremmer eller hemmer tverrsektorielt helsefremmende nærmiljøarbeid. Departementet vil komme nærmere tilbake til taushetsplikt- og personvernbestemmelser ved tverrsektorielt samarbeid direkte knyttet til klienter/pasienter. Departementet mener videre at den enkelte virksomhet selv på en systematisk måte må dokumentere og kontrollere at det tas helse-, miljø- og sikkerhetshensyn.

       Komiteen er enig med departementet i at dagens lovgivning generelt sett ikke er til hinder for økt forebyggende og helsefremmende innsats. Komiteen vil likevel bemerke at dagens lovgivning, f.eks. Kommunehelsetjenesteloven, ikke stiller krav til kvantitet eller kvalitet på den tjenesten kommunene skal ha. Bl.a. derfor er det store forskjeller fra kommune til kommune.

       Komiteen mener at det å kunne være trygg for at en får nødvendig hjelp, omsorg og pleie ved sykdom, alderdom og uførhet, har en stor forebyggende effekt. Komiteen vil derfor be om at departementet følger utviklingen nøye innenfor de forskjellige områdene, og om nødvendig komme tilbake til Stortinget med konkrete forslag til lovendringer for å sikre alle et godt og likeverdig tjenestetilbud.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil i den forbindelse vise til Stortingets behandling av Innst.S.nr.88 (1993-1994) fra sosialkomiteen der det ble gjort følgende vedtak:

       « Dok.nr.8:05 (1993-1994) - forslag fra stortingsrepresentantene Kjellbjørg Lunde og Magnar Sortåsløkken om lovfestede minstestandarder for sosial- og helsetjenesten i kommunene - oversendes Regjeringen og bes tatt inn og vurdert i den bebudede stortingsmeldingen om prioritering, finansiering og rettigheter i helsetjenesten. »

       Komiteen har merket seg at det i St.meld. nr. 37 (1992-1993) sies at den kommunale helse- og sosialtjenesten oftest kommer for sent inn i en plan- og byggeprosess, og at Helsedirektoratet har fremmet forslag til endringer i kommunehelsetjenesteloven kap. 4a for å gjøre noe med dette. Komiteen vil be om at departementet vurderer dette, og eventuelt komme med forslag til en slik endring. Komiteen mener at kommunehelsetjenesten bør ta et større ansvar for å påpeke negative forhold mellom utbygging, trafikk, miljø og helse.