Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

13. Miljøverndepartementet

13.1 Miljøverndepartementets praksis ved kjøp av oppdrag/utredninger og utbetaling av tilskudd

       Til statsregnskapet for 1990 og 1991 ble det antegnet at Miljøverndepartementet foretar utbetalinger til dekning av utgifter for oppdrag som først skal gjennomføres i etterfølgende termin. I mange tilfeller er det heller ikke inngått skriftlige avtaler som formaliserer forholdet mellom Miljøverndepartementet og oppdragstakerne. I antegnelsen for 1991 ble det gitt uttrykk for at det blir sett alvorlig på at det forekommer flere anvisninger og utbetalinger som bryter med kontantprinsippet.

       Etter en gjennomgåelse av Miljøverndepartementets tilsagnsbrev fra november og desember 1992 kan Riksrevisjonen konstatere at det fortsatt blir foretatt en rekke utbetalinger på grunnlag av forskudds- og akontofakturaer fra oppdragstakere.

       Forholdet ble på nytt tatt opp med Miljøverndepartementet i brev av 19. april 1993.

       I sitt svar av 12. august 1993 skriver departementet blant annet at det ser alvorlig på at det forekommer brudd på regelverket, og at det arbeides aktivt for å unngå dette.

       Miljøverndepartementet har i svaret på antegnelsen bl.a. vist til at departementet for tiden foretar en oppfølging av regelverket og rutiner på økonomiområdet overfor de tjenestemenn som har fullmakt til å forplikte departementet. Departementet viser også til at revidert økonomiinstruks nå er til justering.

       Riksrevisjonen har etter dette uttalt at den reviderte økonomiinstruksen imøteses.

       Riksrevisjonen foreslår:

       « Til observasjon. »

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at det for 1990 og 1991 ble antegnet at Miljøverndepartementet foretok utbetalinger for oppdrag som ikke var utført og som først skulle utføres senere. Det ble også anmerket at det i mange tilfeller heller ikke var inngått skriftlige avtaler som formaliserer forholdet mellom departementet og oppdragstakerne. Dette bruddet på kontantprinsippet ble det sett alvorlig på i antegnelsen for 1991.

       Til tross for dette viser Riksrevisjonens undersøkelser av tilsagnsbrev fra november og desember 1992 at denne praksisen fortsetter i og med at det er påvist at utbetalinger i 1992 gjelder oppdrag som først skulle utføres i 1993. Komiteen viser til at departementet i brev av 12. august 1993 igjen

« ser alvorlig på at det forekommer brudd på regelverket, og vi arbeider aktivt for å unngå dette. »

       Når departementet gjennom flere år har erkjent problemene, finnes det etter komiteens oppfatning ikke lenger akseptable grunner til at forholdene ikke umiddelbart blir rettet på.

       Komiteen vil dessuten bemerke det uheldige i at departementet i forbindelse « med oppdrag gitt til offentlige eller halvoffentlige institusjoner i en del tilfeller ikke ser behovet for å nedfelle prosjekter i egen kontrakt ». Det bør etter komiteens oppfatning være en selvfølge at alle oppdrag - såvel offentlige som private - behandles likt såvel formelt som reelt.

       Komiteen er enig med Riksrevisjonen i at saken står « Til observasjon ».