Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Departementet legger i proposisjonen fram forslag til ny lov om voksenopplæring. Loven skal erstatte gjeldende lov fra 1976. Etter forslaget skal den nye loven omfatte studieforbund, frittstående fjernundervisningsinstitusjoner (nettskoler) og enkelte av de skolene som idag er regulert i kapittel 6A i privatskoleloven. Loven vil også omfatte nye skoler som blir godkjent etter den nye lovens kapittel 4. Etter en samlet vurdering foreslår departementet ikke å innlemme folkehøyskolene i lovforslaget.

Proposisjonen bygger på Tron-utvalgets innstilling NOU 2007:11 "Studieforbund – læring for livet", som blant annet anbefalte en ny lov til å regulere en mer samlet sektor for frivillig, fortjenestefri opplæring utenfor det formelle utdanningssystemet.

Departementet viser til at regler om godkjenning av tilskuddsberettigede opplysningsorganisasjoner ble innført i voksenopplæringsloven av 1976. I dag er det 20 offentlig godkjente studieforbund, med rundt 440 medlemsorganisasjoner, og 12 offentlig godkjente fjernundervisningsinstitusjoner. Voksenopplæringsloven var den første i sitt slag. Siden har det vært store endringer på utdannings- og opplæringsfeltet. Lovens virkeområde er blitt betydelig redusert. Oppgaver er overført til andre lover. I 1998 erstattet opplæringsloven en del av voksenopplæringslovens bestemmelser om grunn- og videregående opplæring for voksne. Departementet anfører at gjeldende lov har få gjenstående aktive bestemmelser og i dag primært er en tilskuddslov som regulerer organisasjonsstrukturen i studieforbund og frittstående fjernundervisningsinstitusjoner.

Departementet mener forslaget til ny voksenopplæringslov vil gi studieforbund og frittstående fjernundervisningsinstitusjoner en bedre og mer tidsmessig ramme for virksomheten. Samtidig vil den nye loven gjøre det enklere for både brukere og offentlige myndigheter å forholde seg til tilbydere av opplæring ved siden av det formelle utdanningssystemet, hovedsakelig knyttet til frivillig sektor.

Departementet vil senere sende på høring forslag til forskrift i medhold av bestemmelsene om studieforbund og nettskoler. Denne forskriften vil erstatte dagens ni forskrifter til gjeldende voksenopplæringslov. Tilsvarende vil det senere bli høring om forslag til forskrift for skolene under kapittel 4. Det er departementets siktemål å skape et mer oversiktelig og lettere tilgjengelig regelverk på dette feltet.

Departementet viser til at kapittel 6A i privatskoleloven regulerer videregående skoler som gir yrkesrettet opplæring som ikke blir gitt ved videregående offentlige skoler. Enkelte av skolene tilbyr yrkesrettet opplæring på videregående skoles nivå. Men det er også en del kapittel 6A-skoler som reelt sett befinner seg over videregående skoles nivå, dvs. på dagens fagskolenivå. Ved behandlingen av Ot.prp. nr. 37 (2006–2007) ble det gjennomført en opprydning i forholdet mellom privatskoleloven og fagskoleloven og kapittel 6A i privatskoleloven vedtatt opphevet fra 1. juli 2010. Innen denne dato må de skolene som er godkjent etter kapittel 6A, innrette seg enten etter vilkårene i fagskoleloven eller de ordinære vilkårene i privatskoleloven. Skolene skal få beholde like gode rammebetingelser i de lover de kommer inn under, jf. Innst. O. nr. 88 (2006–2007). Departementet har i tråd med denne innstillingen vurdert nærmere hvilken lovmessig ramme som vil sikre disse skolene uendrede rammevilkår også etter at kapittel 6A er opphevet.

Departementet foreslår at de skoler som ikke har innrettet seg etter fagskoleloven eller privatskoleloven innen 1. juli 2010, reguleres i et eget kapittel 4 i ny voksenopplæringslov. Departementet foreslår at de aktuelle skolene får beholde like gode rammebetingelser i ny lov, og at de beholder mulighet for framtidig tilskudd for faktiske elever begrenset til det elevtallet de i dag har godkjenning for. Etter forslaget vil det også være hjemmel for godkjenning av nye skoler etter kapittel 4 i ny lov.

Når det gjelder støtte fra Statens lånekasse for utdanning, er det ikke departementets intensjon at lovforslaget skal føre til endringer når det gjelder rett til utdanningsstøtte for elever og deltakere ved skoler og virksomheter som omfattes av lovforslaget. Departementet tar sikte på å følge dette opp med nødvendige tekniske endringer i tildelingsforskriften til utdanningsstøtteloven.

Departementets forslag til endringer i de juridiske og økonomiske rammevilkårene for studieforbund og nettskoler kan gjennomføres innenfor nåværende budsjettramme. Når det gjelder skoler under foreslått kapittel 4, følger det av forslaget til § 17 at departementet etter en samlet vurdering kan godkjenne nye skoler. Dette er imidlertid ikke noen rettighetsbestemmelse. Ved vurderingen av om godkjenning skal gis, kan departementet bl.a. legge vekt på hva det er budsjettmessig rom for.