Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2

Jeg viser til forsvarskomiteens brev av 20. mai d.å. vedrørende spørsmål til Ot.prp. nr. 67 (2008-2009) om lov om endring i lov av 2. juli 2004 nr. 59 om personell i Forsvaret (styrking av rettighetene til veteraner etter internasjonale operasjoner).

"Kan Forsvarsdepartementet gi en begrunnelse for hvorfor ett år er lagt til grunn for oppfølging av veteraner etter endt tjeneste i internasjonale operasjoner?"

Staten har det overordnede ansvaret for at befolkningen gis nødvendig spesialisthelsetjeneste, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1. De regionale helseforetakene er ansvarlige for at spesialisthelsetjenester tilbys befolkningen innenfor sitt område i eller utenfor institusjon. Tjenestene ytes gjennom helseforetakene og avtaler med private aktører. Landets kommuner har ansvaret for å yte primærhelsetjenester, og har et lovpålagt ansvar for å sørge for nødvendig helsehjelp til alle som bor, eller midlertidig oppholder seg i kommunen, jf. kommunehelsetjenesteloven § 2-1 første ledd.

Det sivile helsevesenet har med sin overordnede rolle også et ansvar for de veteraner som har behov for helseoppfølging. Det sivile helsevesen og Forsvaret samarbeider derfor nært for å få til et godt tilbud til Forsvarets veteraner. Selv om veteranene har rett til helsehjelp i likhet med resten av befolkningen, viser tilbakemeldinger fra skadde veteraner at tilgangen på psykiske helsetjenester ikke oppleves som tilstrekkelig. Forsvarsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet har derfor blitt enige om at veteraner som har behov for psykiatrisk, psykosomatisk eller annen nødvendig medisinsk oppfølging skal få et samordnet helsetilbud. Forsvaret skal gi veteraner psykiatrisk og psykologisk oppfølging i ett år etter hjemkomst, og legger til rette for et behandlingstilbud. Etter ett år vil det sivile helsevesenet overta behandlingsansvaret. Nasjonal militærmedisinsk poliklinikk vil imidlertid fortsatt ta imot henvendelser fra veteraner og formidle kontakt til det sivile helsevesen. Denne samordningen vil sikre god forutsigbarhet og et godt og tilrettelagt tilbud for veteranene.

Vår intensjon bak forslaget om ett års psykiatrisk, psykologisk og annen oppfølging fra Forsvaret er at vi skal sikre oss at alle skal få muligheten til en tett oppfølging fra Forsvarets side etter hjemkomst. Anbefalingen fra fagmyndigheten i Forsvaret er at ett år vil være tilstrekkelig. Denne perioden vil være den optimale i forhold til å fange opp mulige fremtidige psykiske lidelser. Samtidig vil vi legge opp til at oppfølging utover dette ene året skal preges av stor grad av fleksibilitet, da særlig med tanke på de tilfeller der skaden/sykdommen først skulle oppstå i senere tid. Ingen veteraner skal oppleve å stå uten tilbud, eller å bli avvist fra Forsvaret.

I den grad lidelsen har et lengre behandlingsperspektiv, vil den vesentligste oppgaven for Forsvaret dette året være å tilrettelegge for at den skadede kan få behandling av det sivile helsevesenet. Fordi veteraner bor over hele landet, er det viktig at det sivile helsevesen har kompetanse til å møte veteraner som har behov for helsehjelp. Det vises her til St.meld. nr. 34 (2008-2009), hvor det er en nærmere beskrivelse av tiltak for å sikre kompetanseoverføring fra Forsvaret til det sivile helsevesen.