Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

13. Foretak av allmenn interesse

I proposisjonens kapittel 13 omtales direktivets særlige krav til foretak av allmenn interesse. Selv om revisjonsdirektivet i hovedsak retter seg mot revisorer, innføres det gjennom direktivet et krav om at foretak av allmenn interesse skal etablere revisjonsutvalg. Etter departementets forslag skal foretak som har utstedt verdipapirer notert på regulert marked, samt kredittinstitusjoner og forsikringsselskaper, i samsvar med direktivets definisjon, anses for å være foretak av allmenn interesse. Direktivet åpner for at også andre foretak kan defineres som foretak av allmenn interesse, men departementet har foreløpig ikke funnet grunnlag for å benytte denne muligheten. Det er lagt til grunn at definisjonen eventuelt kan vurderes på nytt når det er vunnet erfaring med de nye reglene. Departementets forslag innebærer at foretak av allmenn interesse som hovedregel skal etablere et revisjonsutvalg. Departementet har imidlertid vurdert at direktivet åpner for at det samlede styret på visse vilkår kan anses for å oppfylle direktivets krav til revisjonsutvalg. Departementet har på det grunnlag foreslått at foretak av allmenn interesse gis adgang til å vedtektsfeste at det samlede styret skal anses for å være foretakets revisjonsutvalg dersom styret oppfyller de nærmere krav til et revisjonsutvalgs sammensetning og oppgaver. Det er også foreslått enkelte andre unntak fra plikten til å etablere revisjonsutvalg. Blant annet er det foreslått unntak for heleide datterselskaper i konsern der virksomheten på konsernnivå har etablert revisjonsutvalg som oppfyller kravene, for utenlandske foretak med verdipapirer notert på norsk regulert marked som har etablert revisjonsutvalg etter utenlandske regler samt for kredittinstitusjoner som er finansieringsforetak, jf. finansieringsvirksomhetsloven kapittel 3. Departementet har også foreslått at mindre foretak, på visse vilkår, kan la det samlede styret ivareta revisjonsutvalgets oppgaver. Revisjonsutvalget foreslås å skulle etableres som et arbeidsutvalg for styret, bestående av styremedlemmer. Det er presisert at styremedlemmer som er ledende ansatte i foretaket ikke kan være medlemmer av revisjonsutvalget. Det er dessuten, i samsvar med direktivets krav, særskilt presisert at minst ett av revisjonsutvalgets medlemmer skal ha kompetanse innen regnskap eller revisjon og skal være uavhengig av virksomheten. I samsvar med direktivets krav er det foreslått en bestemmelse som regulerer hvilke oppgaver revisjonsutvalget skal ivareta.

Komiteen legger vekt på at revisjonsutvalg i børsnoterte foretak og andre foretak av allmenn interesse skal styrke det miljøet i og rundt foretaket som skal bidra til høy kvalitet i foretakenes finansielle rapportering. Lovkrav om revisjonsutvalg er i første rekke et egnet grep for å ta vare på interessene til alle de gruppene som har behov for god og etterrettelig finansiell informasjon fra disse viktige selskapene. Revisjonsutvalg kan også være en god støtte for styret i deres arbeid med finansiell rapportering, men et lovkrav ville ikke være nødvendig for å ivareta dette hensynet alene. De foreslåtte unntakene fra krav om å ha revisjonsutvalg og unntaket om at hele styret på visse vilkår kan utgjøre revisjonsutvalget, må også vurderes i en slik sammenheng. Komiteen antar at det kan være hensiktsmessig å innføre disse unntakene i første omgang, men komiteen anser at Regjeringen bør komme tilbake til Stortinget med en vurdering av om det er nødvendig å opprettholde unntakene etter at de nye reglene har fått virke en tid.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at Regjeringens forslag til allmennaksjeloven § 6-42 tredje ledd går ut på at vedtektene kan fastsette at det er det samlede styre som "skal" fungere som selskapets revisjonsutvalg. Disse medlemmer er enig i at eierne på denne måten kan vedtektsfeste at selskapet ikke skal tvinges til å etablere revisjonsutvalg. Disse medlemmer vil imidlertid understreke at loven må forstås slik at styret gis adgang til også å etablere vedtekter som gjør at styret selv kan etablere revisjonsutvalg om det finner det ønskelig.

Disse medlemmer legger videre til grunn at de noterte selskapene får benytte de ordinære generalforsamlinger våren 2010 til å velge styrer som tilfredsstiller kriteriene i allmennaksjeloven.