15. Økonomiske og administrative konsekvenser
Lovforslagene i proposisjonen vil, sammen med de nå vedtatte lovforslagene i Ot.prp. nr. 90 (2003–2004) og Ot.prp. nr. 8 (2007–2008), utgjøre straffeloven 20. mai 2005 nr. 28 og avløse straffeloven 1902.
Den nye straffeloven er i hovedsak en videreføring og modernisering av straffeloven 1902. Strengere straff for vold og seksuallovbrudd vil i utgangspunktet kreve flere fengselsplasser dersom soningskøen ikke skal øke, men denne virkningen avdempes av at andre tiltak som knytter seg til straffegjennomføringen vil redusere det samlede omfanget av fullbyrdet ubetinget fengselsstraff i årene fremover. Selve ikraftsettingen av straffeloven 2005 vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser, blant annet vil det kreves ressurser til tilpasning av datasystemer og opplæringstiltak.
Behovet for bevilgningsendringer knyttet til ikrafttredelse av straffeloven 2005 vil måtte vurderes i forhold til og tilpasses det økonomiske opplegget i statsbudsjettet for det enkelte år. Det er ikke mulig nå å fastsette et tidspunkt for ikraftsetting av den nye straffeloven.
Komiteen viser til at straffeloven 2005 vil avløse straffeloven 1902, og at den på enkelte områder utvider hva som er straffbart og på andre områder innskrenker.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Regjeringen på den ene siden gjennomfører løftet fra Soria Moria-erklæringen ved å øke straffenivået for bl.a. grov vold, drap, voldtekt og vold i nære relasjoner, og på den annen side legges det for andre lovbrudd opp til økt bruk av samfunnsstraff, rusprogrammer og liknende. Følgelig vil behovet for nye fengselsplasser som følge av den nye loven antakelig være begrenset.
Komiteen viser til at innføringen av den nye loven vil ha administrative konsekvenser til bl.a. tilpassing av datasystemer og opplæringstiltak. Komiteen slutter seg for øvrig til proposisjonen og har ingen øvrige merknader til dette kapitlet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter de fleste av Regjeringens intensjoner i den fremlagte lovproposisjon. Disse medlemmer forventer at loven trer i kraft så raskt som mulig slik at de strafferettslige forbedringer kan begynne å virke.
Videre forutsetter disse medlemmer at Regjeringen følger opp med forslag som gjør at de berørte etater settes ressursmessig i stand til å gjennomføre de intensjoner som her er fremlagt.
Disse medlemmer finner det også riktig å presisere at man sikrer lik oppfølgning av loven fra de enkelte domstoler. Da domstolene selv avgjør i hvilken grad de hensyntar Stortingets signaler før ikrafttredelsen, er det viktig at man sikrer en enhetlig praksis på dette området. Videre finner disse medlemmer det viktig at innfasingen av loven, med opplæring i dataprogrammer osv. starter raskest mulig og prioriteres i tiden fremover.