2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, viser til at den framlagte proposisjonen inneholder endringer i både sjøfartsloven og i tvangsfullbyrdelsesloven.
Komiteen mener det er viktig for Norge som har en lang kyst og et sårbart miljø at lovverket er utformet slik at man sikrer klare regler for ansvar når det gjelder sjøulykker og kostnader i forbindelse med dette. Etter at Norge i 2002 tok forbehold i "1996-begrensningskonvensjonen", står Norge fritt til selv å regulere dette ansvaret med hensyn til London-konvensjonens begrensninger av ansvaret for sjørettslige krav. Dagens regelverk ble vedtatt i lov 17. juni 2005, og man mente da at ansvarsgrensene var satt høyt nok til de tilfeller man kunne tenke seg. Ulykken den 12. januar 2007 med MS "Server" utenfor Fedje har vist at grensene er for lave. Dette fordi statens kostnader ved aksjonene etter ulykken nærmer seg ansvarsgrensene i sjøloven § 175 a. Kostnadene ved aksjonene etter ulykken kunne ha blitt vesentlig høyere om deler av skipet hadde sunket tidligere under slepet eller om bunkersolje i forskipet hadde lekket ut. Komiteen støtter derfor Regjeringens forslag til økte ansvarsgrenser i sjøloven § 175 a. Komiteen støtter også de avveininger som er gjort i lovforslaget om at endringene skal gjelde for skip over 2000 tonn. Komiteen vil påpeke at ansvaret for å sette i verk tiltak etter forurensningsloven gjelder uavhengig av beløpsgrensene i sjøloven, og at de endringer som her foreslås, derfor ikke skal ha noen innvirkning med hensyn til plikter i forurensningsloven.
Komiteen støtter Regjeringens endringsforslag til sjøloven § 183 slik at den samsvarer med bunkerskonvensjonen.
Komiteen støtter også det framlagte forslaget til endring av tvangsfullbyrdelsloven § 1-8 femte ledd. Dette vil ordne opp i rettstilstanden som ikke var tiltenkt ved innføringen av ny tvistelov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg til forslaget fra Regjeringen og de begrunnelser som er fremlagt.
Disse medlemmer vil likevel tillate seg å vise til uttalelsen fra Norges Rederiforbund hvor det blant annet uttales
"... Vi ønsker imidlertid å peke på at Norge nå har betydelig høyere ansvarsgrenser for slike krav enn de øvrige nordiske land. Etter vårt syn bør det være en målsetting fra norske myndigheters side å etterstrebe mest mulig like ansvars- og erstatningsregler i Norden."
Disse medlemmer mener at Rederiforbundet her har et poeng. I mange sammenhenger understrekes det at det er viktig og ønskelig med mest mulig lik lovgivning for å sikre at man unngår uforutsette negative konsekvenser. Disse medlemmer ber derfor Regjeringen følge opp denne utfordringen mht. en mer lik lovgivning i Norden.