Hensynet til forurensing, helseproblemer og en best mulig utnyttelse
av ressursene, tilsier at ingen bør få bygge uten at tomta har tilfredsstillende
veg, vann- og avløpsforhold. I gjeldende plan- og bygningslov må
en tomt tilfredsstille krav om at slik infrastruktur er til stede
for å anses bebyggelig. Reglene om opparbeidelse må ses i sammenheng
med refusjonssystemet, som skal kompensere en utbygger eller kommune
for den del av investeringer andre eiendommer nyter godt av, ved
at de blir bebyggelige eller at deres forpliktelser til selv å opparbeide, bortfaller.
Etter departementets syn er reglene om opparbeidelsesplikt sentrale
for praktisk gjennomføring av arealplaner. Bestemmelsen skaper bindeledd
mellom realisering av utbyggingspotensialet i arealplaner og utbygging
av den tekniske infrastrukturen. Ved å kreve at tiltakshaver opparbeider
nødvendig infrastruktur før eiendom kan opprettes, endres eller
bebygges, sikrer man en utbyggingstakt i samsvar med behovet.
Departementet anser at regelen om opparbeidelsesplikt naturlig
hører hjemme i gjennomføringsdelen av loven. Bestemmelsen foreslås
derfor som første bestemmelse i kapittel 18 om opparbeidelsesplikt og
refusjon av utgifter til veg, vann og avløp med videre.
Departementet slutter seg i utgangspunktet til Bygningslovutvalgets
forslag til bestemmelse. Imidlertid finner departementet på bakgrunn
av høringsuttalelsene at det er behov for å foreta noen endringer og
justeringer.
Departementet går inn for at plikten til opparbeidelse inntrer
ved en "vesentlig utbygging", framfor utvalgets forslag om at det
inntrer når det er anledning til "selvstendig bebyggelse". I lovteksten
i forslaget til ny § 18-1 presiseres det at plikten til opparbeidelse
etter bestemmelsen gjelder offentlig veg. Det foreslås også krav
om obligatorisk tinglysing av utsatt opparbeidelsesplikt, og at
kommunen får anledning til å overta anlegg før de er ferdigstilt.
Kommunen kan dermed få sine utgifter til ferdigstillelse refundert.
Gjeldende bestemmelser om krav om opparbeidelse av fellesarealer
og parkbelte i industriområde foreslås videreført.
Komiteen støtter Regjeringens forslag.