2. Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden Klemetrud og Tove Karoline Knutsen, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande, vil vise til at en ordning med grasrotandel ved deltakelse i spill i Norsk Tipping er tidligere blitt godkjent av et flertall i komiteen i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 39 (2006–2007) om frivillighet, jf. Innst. S. nr. 104 (2007–2008), og at fremlagte odelstingsproposisjon er en lovteknisk oppfølging av tidligere vedtak i Stortinget.
Flertallet har merket seg at departementet ønsker å iverksette grasrotandelsordningen så raskt som mulig og uavhengig av iverksettingen av den nye tippenøkkelen. Som en konsekvens at dette foreslås det derfor en endring både i gjeldende § 10 første ledd i lov om pengespill og i § 10 første ledd slik bestemmelsen er vedtatt endret ved lov av 29. august 2003 nr. 90.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter lovendringene og har for øvrig ingen andre merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, ønsker velkommen enhver styrking av det frivillige og humanitære organisasjonsarbeidet i Norge. Frivillige lag og organisasjoner står for en meget viktig samfunnsinnsats. Samtidig er den lokale forankringen for det frivillige arbeidet viktig. Lokale støttespillere gir legitimitet til og kunnskap om det frivillige arbeidet. Forslaget om en grasrotandel er ment å styrke den lokale forankringen for det frivillige arbeidet. Disse medlemmer støtter intensjonen i forslaget, men vil allikevel gå imot da ordningen vil medføre byråkrati og omkostninger. Det vil bli tilleggsarbeid for Norsk Tipping, og det vil bli arbeid for de lokale lag og organisasjoner når de skal "markedsføre" seg selv overfor spillerne. Slik markedsføring vil gå på bekostning av det arbeidet som lag og organisasjoner egentlig ønsker å bedrive. Enhver omkostning ved grasrotandelen vil resultere i mindre midler og ressurser til formålene og deres arbeid.
Disse medlemmer går derfor imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse medlemmer gikk imot forslaget om grasrotandel i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 39 (2006–2007). Disse medlemmer viser til følgende merknad i Innst. S. nr. 104 (2007–2008):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er imot den foreslåtte ordningen, og vil understreke at dette ikke er et tiltak som øker den totale inntektsrammen for frivillig sektor. Videre er disse medlemmers kritikk mot ordningen begrunnet med at innføringen av en grasrotandel vil kunne føre til at frivillighetens fokus endres i en uheldig retning. Disse medlemmer vil påpeke at frivillige organisasjoner, lag og foreninger sannsynligvis vil måtte benytte betydelig mer ressurser på markedsføring og reklame overfor potensielle givere blant spillerne, noe disse medlemmer frykter vil kunne gå ut over egen kjerneaktivitet. Samtidig vil ordningen etter disse medlemmers mening kunne åpne for uheldige forskjeller mellom organisasjonene, særlig med hensyn til i hvilken grad organisasjonene har klart å etablere seg som "merkevarer" i samfunnet."
Disse medlemmer viser til at retten til å motta grasrotmidler koples til medlemskap i frivillighetsregisteret. Disse medlemmer har ved Stortingets behandling av frivillighetsregisteret pekt på svakheter knyttet til organiseringen av registeret, jf. Innst. O. nr. 93 (2006–2007). Disse medlemmer mener registeret nå er i ferd med å iverksettes uten at vesentlige funksjonaliteter er på plass. Særlig viktig er det å sørge for at registeret favner bredt, at det ikke representerer stor administrativ belastning for brukerne, og at det må være klare besparelser i forhold til søknadsrutiner, rapporteringer m.m. Videre er det viktig at registrering i registeret ikke fører til store kostnader for organisasjonene. Når det knyttes spesielle rettigheter til registeret, som rett til grasrotandel, er det ekstra viktig at registeret er inkluderende slik at mindre lag og foreninger ivaretas.
Disse medlemmer mener grasrotandelen kan føre til en skjevfordeling av ressursene, all den tid denne ordningen ikke medfører reell inntektsøkning for frivillig sektor. Disse medlemmer ønsker velkommen enhver styrking av det frivillige og humanitære organisasjonsarbeidet i Norge. Frivillige lag og organisasjoner er av stor verdi for samfunnet. Den lokale forankringen for det frivillige arbeidet er viktig. Lokale støttespillere gir legitimitet til og kunnskap om det frivillige arbeidet. Forslaget om en grasrotandel er ment å styrke den lokale forankringen for det frivillige arbeidet. Disse medlemmer støtter intensjonen i forslaget, men vil allikevel gå imot, da dette ikke er et tiltak som øker den totale inntektsrammen for frivillig sektor. Disse medlemmer viser til forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009) vedrørende momsfritak for frivillig sektor. Disse medlemmer mener at et system for å frita frivillig sektor for momsbelastning er et langt mer effektivt virkemiddel for å styrke inntektsgrunnlaget for frivillige lag og foreninger.
Disse medlemmer går på dette grunnlag imot Regjeringens forslag.
Disse medlemmer registrerer videre at det i proposisjonen tas til orde for å knytte den foreslåtte grasrotandelordningen til Norsk Tippings spillerkort. Disse medlemmer vil understreke de sterke betenkelighetene disse medlemmer har i forbindelse med Norsk Tippings spillerkort ut fra alminnelige personvernmessige hensyn, og savner en diskusjon om spillerkortet mht. dette. Etter disse medlemmers mening bør spillerkortet vurderes av Personvernkommisjonen. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede hvorvidt Norsk Tippings spillerkort ivaretar alminnelige personvernmessige hensyn."