1. Sammendrag
Kultur- og kirkedepartementet legger frem forslag til endring av § 10 i lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. (pengespilloven). Endringen skal gi mulighet for å utbetale deler av innsatsen til Norsk Tippings spill til de lokale og regionale frivillige lag, organisasjoner og foreninger den enkelte spiller selv prioriterer når spilleren benytter seg av Norsk Tippings pengespilltilbud. Ordningen kalles grasrotandelen. Etter gjeldende § 10 i pengespilloven er det kun Kongen og Stortinget som kan fordele Norsk Tippings overskudd. Loven må derfor endres for å gjøre den nye grasrotandelsordningen mulig, og departementet foreslår at denne endringen gjøres i § 10 første ledd.
Hele § 10 første ledd ble endret ved lov 29. august 2003 nr. 90 og angir den fordelingen av spilleoverskuddet (tippenøkkelen) som skal gjelde etter iverksettingen av Norsk Tippings spilleterminaldrift. Denne lovendringen vil bli satt i kraft i 2009. Departementet ønsker å kunne iverksette grasrotandelsordningen så raskt som mulig og uavhengig av iverksettingen av den nye tippenøkkelen. I denne proposisjonen foreslår departementet derfor både en endring av gjeldende § 10 første ledd og en endring av § 10 første ledd slik bestemmelsen er vedtatt endret ved lov 29. august 2003 nr. 90. I tillegg oppdateres korrekt navn på Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité.
Grasrotandelsordningen skal gjennomføres ved at den enkelte spiller ved betaling av innsats på Norsk Tippings spill selv kan velge at en andel av innsatsen skal gå til en bestemt organisasjon, lag eller forening med lokal eller regional virksomhet. Grasrotandelen skal utgjøre inntil fem prosent av innsatsen fra den enkelte spiller.
Grasrotandelen vil beregnes av brutto spillebeløp. Norsk Tipping antar at overskuddet som i dag fordeles til kultur og idrett over tippenøkkelen i pengespilloven § 10, ikke vil bli redusert i nevneverdig grad som følge av innføring av grasrotandelsordningen.
Det er lagt opp til at spillerne skal kunne velge hvilket lokalt eller regionalt formål eller enhet, dvs. organisasjon, lag eller forening, man skal kunne gi sin grasrotandel til. Det vil imidlertid være en forutsetning at spilleren velger blant de enhetene som er registrert i frivillighetsregisteret, jf. lov 29. juni 2007 nr. 88 om register for frivillig virksomhet (frivillighetsregisterloven). Det vil ikke være mulig å velge enheter som kun driver virksomhet på nasjonalt nivå som grasrotformål. Departementet vil også foreta visse andre avgrensninger av hvilke enheter i frivillighetsregisteret som skal kunne motta grasrotmidler. Grasrotandelsordningen er ment å være en støtte til frivillig aktivitet på grasrotnivå, dvs. i lokalsamfunn og avgrensede deler av landet.
De av Norsk Tippings spillere som vil gi en grasrotandel, velger en enhet fra frivillighetsregisteret som mottaker av sin grasrotandel. En oversikt over aktuelle grasrotenheter fra frivillighetsregisteret vil være tilgjengelig hos Norsk Tippings kommisjonærer og på Norsk Tippings nettsider der spilleren leverer inn og betaler for sine spill. Norsk Tipping sørger for at den innbetalte grasrotandelen fra spilleren blir reservert for utbetaling til den valgte grasrotenheten.
Registrering i frivillighetsregisteret er etter frivillighetsregisterloven en valgfri ordning for den enkelte frivillige virksomhet, men departementet vil stille krav om registrering for de enhetene som ønsker å nyte godt av grasrotandelsordningen, for å få en effektiv og hensiktsmessig administrering av denne ordningen.
De enheter i frivillighetsregisteret som ikke ønsker å motta grasrotandeler, vil få mulighet til å reservere seg fra grasrotandelsordningen ved registreringen i registeret.
Grasrotbeløpet vil bli overført fra Norsk Tipping til den bankkonto som er registrert i frivillighetsregisteret på den enkelte grasrotenhet. Overføringen vil skje tre ganger årlig, og vil være basert på de opplysningene om tildelte grasrotbeløp som framkommer av Norsk Tippings registrering av den enkelte spillers innsats og valg av grasrotenhet.
Departementet legger opp til at grasrotandelsordningen skal settes i verk et par måneder etter at frivillighetsregisteret er i drift. Etter foreliggende planer skal frivillighetsregisteret være i drift fra 1. januar 2009. Grasrotandelsordningen planlegges satt i verk 1. mars 2009.
Grasrotmidlene gis direkte fra spillerne og vil ikke regnes som statlige tilskudd til de mottakende grasrotenhetene.