2. Komiteens merknader
- 2.1 Endringer i folketrygdloven mv.
- 2.2 Endringer i pasientrettighetsloven og psykisk helsevernloven
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til proposisjonen, der Helse- og omsorgsdepartementet fremmer forslag til lovendringer som sikrer videreføring av gjeldende regelverk når ansvaret for forvaltningen av folketrygdloven kapittel 5 (helserefusjoner) skal overføres fra Arbeids- og velferdsforvaltningen til Helsedirektoratet innen 1. januar 2009.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket seg at overføringen ikke skal innebære endrede rettigheter eller plikter for brukerne, og slutter seg til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Budsjett-innst. S. nr. 15 (2007-2008) kap. 605, der det står følgende:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener derfor at det viktigste er at helse- og rehabiliteringstjenester kjøpes av dem som raskt kan levere tjenestene det er behov for, basert på kvalitet og pris, og at dette prinsippet skal gå foran prinsippet om hvem som eier tilbudene.
Disse medlemmer mener videre at kapasiteten ved rehabiliteringssentrene bør bygges ut. Dette bør skje i nært samarbeid med nettverket av de sentrene som i dag driver arbeidsrettet rehabilitering.
Disse medlemmer vil påpeke viktigheten av at arbeidsrettet rehabilitering styrkes som et element i all institusjonsbasert rehabilitering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil på denne bakgrunn øke bevilgningene til kjøp av helsetjenester og tilbakeføre ansvaret for ordningen til NAV.
Disse medlemmer har merket seg at forvaltningen av helserefusjoner skal skilles ut fra Arbeids- og velferdsetaten.
Disse medlemmer støtter ikke en slik omlegging og mener at forvaltningen av helserefusjoner i sin helhet bør ligge under Arbeids- og velferdsetaten."
Disse medlemmer er av den oppfatning at ansvaret for helserefusjoner best ivaretas ved at Arbeids- og velferdsetaten fortsatt håndterer disse sakene, og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at forvaltningen av helserefusjoner forblir liggende under Arbeids- og velferdsetaten."
Disse medlemmer vil stemme mot de foreslåtte endringene av arbeids- og velferdsforvaltningsloven og folketrygdloven.
Komiteen viser til at det foreslås endringer i pasientrettighetsloven og psykisk helsevernloven for å oppdatere henvisninger til ny tvistelov, og det foreslås å oppheve pasientrettighetsloven § 4-8 som etter tidligere lovendring anses som overflødig.
Komiteen viser til at pasientrettighetsloven § 4-3 inneholder en henvisning til § 4-8. Dersom § 4-8 oppheves uten at § 4-3 fjerde ledd endres, blir henvisningen uten mening. Det er derfor åpenbart en forglemmelse at departementet ikke har foreslått nødvendig endring av § 4-3 fjerde ledd som viderefører gjeldende rett. Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter skal § 4-3 fjerde ledd annet punktum lyde:
Mangler pasienten nærmeste pårørende, skal avgjørelsen legges frem for annet kvalifisert helsepersonell."
For øvrig slutter komiteen seg til forslagene til lovendringer.