1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Endringer i folketrygdloven mv.
- 1.3 Endring i endringslov til pasientrettighetsloven
- 1.4 Endring i psykisk helsevernloven
- 1.5 Oppheving av pasientrettighetsloven § 4-8
Helse - og omsorgsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til endringer i folketrygdloven som sikrer videreføring av gjeldende regelverk når ansvaret for forvaltningen av folketrygdloven kapittel 5 (helserefusjoner) skal overføres fra Arbeids- og velferdsforvaltningen til Helsedirektoratet innen 1. januar 2009. Overføringen skal ikke innebære endrede rettigheter eller plikter for brukerne.
Det foreslås også endringer i pasientrettighetsloven og psykisk helsevernloven for å oppdatere henvisninger til ny tvistelov, og det foreslås å oppheve pasientrettighetsloven § 4-8 som etter tidligere lovendring anses som overflødig.
Ved overføringen av helserefusjonsområdet til Helsedirektoratet går staten ved Helsedirektoratet inn som avtalepart i de avtaler på området som Arbeids- og velferdsetaten tidligere var part i.
Bestemmelsene i folketrygdloven kapitler 21, 22 og 25 gjelder for alle vedtak etter loven – også for vedtak etter kapittel 5. Rettigheter og plikter etter bestemmelsene er imidlertid i mange tilfeller uttrykkelig lagt til Arbeids- og velferdsetaten. Helsedirektoratet er ikke en del av denne etaten. Det vil derfor være behov for å gi Helsedirektoratet og de underordnede organene som har fått delegert kompetanse, de samme rettigheter og plikter når saker hjemlet i folketrygdloven kapittel 5 behandles. Dette kan i stor utstrekning gjøres ved å legge til "Helsedirektoratet" og de underordnede organene som rettighets- og pliktsubjekt.
Departementet har etter en gjennomgang av de ulike bestemmelsene i lov om arbeids- og velferdsforvaltningen funnet at det kun er § 6 om brukermedvirkning og § 7 om taushetsplikt som gir materielle regler med relevans for vedtak om helserefusjon. På denne bakgrunn har departementet valgt å foreslå at det i folketrygdloven kapittel 21 presiseres at lov om arbeids- og velferdsforvaltningen §§ 6 og 7 gis tilsvarende anvendelse for Helsedirektoratets saksbehandling.
Departementet foreslår å presisere i folketrygdloven at Helsedirektoratet skal forvalte kapittel 5, sikre rett ytelse til den enkelte og ha ansvaret for å følge opp og kontrollere tjenester, ytelser og utbetalinger. Samtidig foreslås det å unnta dette forvaltningsansvaret for folketrygdloven kapittel 5 fra Arbeids- og velferdsetatens ansvarsområde ved et unntak i arbeids- og velferdsloven § 4 annet ledd.
Ved overføringen av ansvaret for vedtak om helserefusjon vil Helsedirektoratet også overta ansvaret for å registrere og behandle de nødvendige personopplysningene. Departementet foreslår å endre folketrygdloven § 21-4 slik at Helsedirektoratet får samme mulighet som Arbeids- og velferdsetaten til å innhente nødvendige opplysninger. Helsedirektoratet blir databehandlingsansvarlig for disse personopplysningene, jf. forslag til ny § 21-11a.
Departementet foreslår å videreføre gjeldende rett ved å lovfeste i folketrygdloven § 21-11a at personopplysningsloven og ikke helseregisterloven gjelder for Helsedirektoratets behandling av personopplysninger i tilknytning til folketrygdloven kapittel 5.
Forslagene i proposisjonen innebærer lovendringer som følge av omorganisering innenfor den statlige forvaltningen. Omorganiseringen skjer i egen prosess og behandles i budsjettsammenheng. Forslagene i proposisjonen vil ikke få ytterligere økonomiske eller administrative konsekvenser.
§ 4A-10 i pasientrettighetsloven omhandler domstolsprøving, og det vises der til tvistemålsloven kapittel 33. Fra 1. januar 2008 ble tvistemålsloven avløst av tvisteloven. Riktig henvisning i pasientrettighetsloven skal være ny tvistelov kapittel 36, som gjelder saker om administrative tvangsvedtak i helse- og sosialsektoren.
Departementet foreslår at § 4A-10 i pasientrettighetsloven endres i samsvar med dette.
Det vises til at tidligere lovendringer ved en inkurie har ført til at gjeldende § 7-1 første punktum i psykisk helsevernloven viser til tvistemålsloven, mens det korrekte etter 1. januar 2008 skal være tvisteloven.
Departementet foreslår at § 7-1 første punktum i psykisk helsevernloven endres i samsvar med dette.
Ved lov 22. desember 2006 nr. 99 om endringar i pasientrettslova og biobanklova (helsehjelp og forskning – personar utan samtykkekompetanse) ble det gjort endringer i pasientrettighetsloven § 4-6 om myndige pasienter uten samtykkekompetanse som ikke motsetter seg helsehjelpen.
Lovendringen presiserte det som allerede fulgte av en etablert tolkning av § 4-6, nemlig at det er den som er ansvarlig for helsehjelpen, som må beslutte om et alvorlig inngrep skal utføres på pasient uten samtykkekompetanse. Pårørende og annet helsepersonell skal konsulteres. Etter endringen regulerer både § 4-6 og § 4-8 de tilfellene hvor pasienten ikke har nærmeste pårørende. Endringen av § 4-6 har derfor gjort pasientrettighetsloven § 4-8 overflødig. Ved en forglemmelse ble ikke pasientrettighetsloven § 4-8 foreslått fjernet samtidig med forslaget til ny utforming av § 4-6. På denne bakgrunn foreslår departementet å oppheve pasientrettighetsloven § 4-8.