Vedlegg
- Brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet v/statsråden
til arbeids- og sosialkomiteen,
datert 22. oktober 2008
- Spørsmål vedrørende Ot.prp. nr. 65 (2007-2008)
- 1. Hvilke konsekvenser vil det ha for Norge dersom en ikke implementerer dommen fra EF-domstolen?
- 2. Finnes det en bestemmelse i arbeidsdirektivet (Europaparlamentets og Rådets direktiv 03/88/EF) som regulerer arbeidstiden med hensyn til hvor mye feriefritid som kan overføres fra et år til et annet?
- 3. Finnes det bestemmelser i arbeidsdirektivet som regulerer arbeidstiden med hensyn til hvor mye feriefritid som kan tas ut på forskudd?
- 4. Er dommen i EF-domstolen endelig, eller er det mulighet for å gå videre, alternativt anke avgjørelsen til EF-domstolen?
- Spørsmål vedrørende Ot.prp. nr. 65 (2007-2008)
Jeg viser til brev 14. oktober 2008 med spørsmål vedrørende Ot.prp. nr. 65 (2007-2008) om lov om endringer i ferieloven, arbeidsmiljøloven og arbeidsmarkedsloven.
Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen har stilt følgende spørsmål:
Dersom Norge ikke sørger for en korrekt implementering av arbeidstidsdirektivet, vil dette innebære et brudd med våre forpliktelser etter EØS-avtalen.
EF-domstolen fortolker EUs direktiver, en dom i EF-domstolen gir således uttrykk også hva domstolen anser for å være en korrekt implementering. Det følger av Avtale mellom EFTA-statene om opprettelse av et Overvåkningsorgan (ESA) og en Domstol (EFTA-domstolen) (ODA-avtalen) at de disse to organene ved tolkningen av direktiver skal ta "tilbørlig hensyn" til EF-domstolens avgjørelser som er truffet etter inngåelsen av EØS-avtalen.
Hvis ESA finner at Norge, for eksempel på bakgrunn av en dom fra EF-domstolen, har implementert et direktiv ufullstendig, kan ESA bringe saken inn for EFTA-domstolen.
Det følger av arbeidstidsdirektivet artikkel 7 at arbeidstakerne skal sikres en årlig ferie på minst fire uker. Direktivet har ingen bestemmelse om overføring av feriefritid til et annet år. Det fremgår imidlertid av dommen fra EF-domstolen (C-124/05), som det vises til i Ot.prp. nr. 65 (29007-2008), at direktivet ikke anses for å være til hinder for overføring av ferie til året etter. Domstolen viste i sin dom til tidligere avgjørelser hvor det er slått fast at overføring av ferie i visse tilfeller vil være uunngåelig. I dommen ble det også påpekt at ferie som avvikles på et senere tidspunkt enn det som er fastsatt i direktivet ikke mister sin verdi.
Arbeidstidsdirektivet regulerer ikke eksplisitt hvor mye feriefritid som kan tas ut forskuddsvis. En ubegrenset rett til å ta ut ferie på forskudd vil imidlertid kunne være i strid med et av hovedhensynene bak arbeidstidsdirektivet, som er å sikre arbeidstakerne en viss årlig arbeidsfri til hvile og rekreasjon.
Dommen fra EF-domstolen som det er vist til i Ot.prp. nr. 65 (29007-2008) er endelig, og kan dermed ikke ankes videre.