I medhold av skatteloven § 11-22, kan Finansdepartementet samtykke
i at inntekt ved realisasjon av fast eiendom, virksomhet, aksjer
og visse selskapsandeler fritas for skattlegging, eller skattlegges
etter lavere satser enn fastsatt i Stortingets og kommunestyrets
skattevedtak. Loven stiller vilkår om at realisasjonen må være ledd
i en omorganisering eller omlegging av virksomhet med sikte på å
gjøre denne mer rasjonell og effektiv. Skatteloven § 11-21 tredje ledd
gir departementet hjemmel til å fatte enkeltvedtak om skattefritak
ved overføringer mellom selskaper innenfor konsern med mer enn 90
prosent felles bakenforliggende eierfellesskap. Etter fast praksis gis
det ikke samtykke til endelig skattefritak etter noen av de nevnte
fritakshjemlene. Når skattefritak innvilges, gis gjennomgående samtykke
til utsettelse av skattlegging i form av vilkår som skal sikre skattemessig
kontinuitet.
Den 21. desember 1996 fattet Stortinget følgende vedtak:
"Stortinget ber Regjeringen i et egnet dokument legge
frem en årlig orientering om departementets praksis når det gjelder
saker som har vært behandlet med hjemmel i omdannelsesloven."
På denne bakgrunn la departementet frem en orientering i St.meld.
nr. 16 (1997–1998) om praksis til og med 1996 etter den tidligere
omdanningsloven 9. juni 1961 nr. 15. For de senere år har det vært
tatt inn årlige orienteringer i Ot.prp. nr. 1. Ved den tekniske
revisjonen av skatteloven i 1999 ble bestemmelsene i omdanningsloven
overført til den nye skatteloven. Omtalen nedenfor gjelder enkeltsaker
som er avgjort av departementet i 2007 etter skatteloven §§ 11-21
og 11-22. Totalt er 28 søknader avgjort i 2007, mot 19 året før.
11 av sakene etter § 11-22 gjaldt transaksjoner med virkning over
landegrensene.
Antallet søknader etter skatteloven §§ 11-21 og 11-22 har falt
ganske betydelig de senere år. Fra 2003 til 2006 ble antall behandlede
søknader redusert fra 49 til 19, med en tilsvarende gradvis reduksjon
i de mellomliggende år. Med 28 behandlede søknader i 2007 er denne
tendensen brutt, uten at det er mulig å peke på noen entydig årsak
til dette.
Som redegjort for i Ot.prp. nr. 1 (2007–2008) punkt 34.5 antas
innføringen av fritaksmetoden for aksjebeskatning i selskapssektoren
i 2004, å ha redusert behovet for skattefritak i flere av de sakskategorier
som tidligere var aktuelle. Dette gjelder særlig sakene om overføring
av aksjer og eierandeler i norske eller utenlandske selskaper, herunder
sakene om konserndannelser i utlandet. I den utstrekning overdragende
part i slike tilfeller er selskap som er subjekt etter fritaksmetoden,
er det ikke lenger behov for skattefritak. Hvor overdragende part
er personlige aksjonærer, vil skattefritak fortsatt være aktuelt.
Det samme gjelder ulike transaksjoner som innebærer realisasjon
av andre typer objekter enn aksjer mv. som omfattes av fritaksmetoden,
i den utstrekning transaksjonsformen ikke omfattes av de generelle regler
om skattefritak i skatteloven kapittel 11. Videre vil det fortsatt
være behov for skattefritak etter skatteloven § 11-21 tredje ledd
ved realisasjon av fordringer etablert ved forutgående trekantfusjoner/fisjoner,
men bare i den utstrekning den forutgående fusjon/fisjon innebar
overføring av andre typer objekter enn aksjer mv. omfattet av fritaksmetoden.
Skattefritak for transaksjoner som i dag krever søknadsbehandling
bør i størst mulig grad lovfestes. Det er fortsatt et mål å foreta
lovregulering av fritakspraksis. Innføringen av fritaksmetoden og
av skjermingsmetoden for aksjonærer og for deltakere i deltakerlignede
selskaper har imidlertid endret forutsetningene for dette arbeidet.
Det videre arbeidet vil blant annet kreve at det høstes erfaring
med de nye reglene etter skattereformen.
Det vises til proposisjonens kapittel 30 for en nærmere redegjørelse.
Komiteen tar omtalen i
Ot.prp. nr. 1 (2008–2009) kapittel 30 til orientering.