Finansdepartementet foreslår at det tas inn en ny pliktregel
i (ny) lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel (tolloven),
om at den som bringer varer til eller fra tollområdet, skal forhåndsvarsle tollmyndighetene
om dette. Regelen tas inn som § 3-1 nytt første ledd. Formålet er
å åpne for en risikovurdering av varene forut for inn- eller utførsel,
samt legge til rette for at varer med lav risiko skal kunne passere
grensen mest mulig uhindret. Finansdepartementet foreslår også en
ny bestemmelse i tolloven § 3-1 femte ledd som gir tollmyndighetene
fullmakt til å autorisere foretak. Formålet med en slik ordning er
blant annet å gi autoriserte foretak lettelser fra varslingsplikten
og ved kontroll.
Endringene er i samsvar med anbefalinger fra Verdens tollorganisasjon
(World Customs Organisation, WCO) med sikte på å sikre en trygg
og effektiv global handel. Endringene foreslås også for å legge til
rette for en mulig avtale med EU, slik at det kan oppnås et unntak
fra EUs krav fra 1. juli 2009 om at vareførsel til og fra EU skal
forhåndsvarsles til tollmyndighetene i EU. Norge er for tiden i
forhandlinger med Europakommisjonen om en avtale om et unntak fra
dette kravet. Dersom Norge inngår en avtale med EU, vil den foreslåtte
endringen i tolloven § 3-1 første ledd oppfylle kravet om at varesendinger til
og fra Norge skal varsles på forhånd. En slik alminnelig plikt til
forhåndsvarsling vil senere åpne for at et mulig unntak fra plikten
til forhåndsvarsling ved vareførsel mellom Norge og EU kan hjemles
i forskrift, jf. forslag til § 3-1 sjette ledd.
For å imøtekomme næringslivets behov for smidig grensepassering,
mener departementet det er nødvendig å gjøre enkelte endringer i
tolloven allerede nå. En eventuell avtaleløsning med EU vil innebære at
Norge på nærmere betingelser knyttet til sikkerhet, kan unntas fra
EUs krav til forhåndsvarsling av vareførsel til og fra EU. Kommisjonens
hovedbetingelser er at: 1) Norge innfører et krav om forhåndsvarsling av
vareførsel til og fra andre land (enn EU-land), 2) kriterier for
vurdering av risiko samordnes med EU, og 3) Norge innfører autorisering
av foretak tilsvarende som i EU (AEO).
Departementet foreslår på denne bakgrunn at det i tolloven § 3-1
tas inn et nytt første ledd som pålegger den som bringer varer til
eller fra tollområdet å gi forhåndsvarsel til tollmyndighetene om
vareførselen. Forslaget innebærer en generell plikt til å forhåndsvarsle
tollmyndighetene om all vareførsel til eller fra tollområdet. Som
nevnt ovenfor vil det senere kunne gjøres unntak fra plikten til
forhåndsvarsling for vareførsel mellom Norge og EU, dersom det gjennom forhandlinger
med EU åpnes for dette. Næringslivet i EU vil i så fall få de samme
lettelser etter det norske regelverket.
Dersom en avtale inngås med EU, vil det følgelig bare være vareførsel
mellom Norge og andre land enn EU-landene som skal forhåndsvarsles
til norske tollmyndigheter. Vareførsel mellom Norge og EU vil bli
unntatt fra forhåndsvarsling i forskrift til tolloven, se nedenfor
om § 3-1 sjette ledd.
Melde- og fremleggeleseplikt ved innførsel og utførsel etter
§ 3-1 annet ledd vil gjelde i tillegg til varslingsplikten etter
nytt første ledd. Unntak er fastsatt i § 3-1 tredje ledd for blant
annet reisegods som innføres.
Nærmere bestemmelser om hvem som er ansvarssubjekt for varslingsplikten,
tidsfrister for forskjellige transportmidler, unntak for visse typer
vareførsel, hva varselet nærmere skal inneholde og hvordan det skal
gis mv. vil fastsettes i forskrift, jf. forslaget til § 3-1 sjette
ledd. Gitt en avtale med EU, vil unntak fra plikten til å forhåndsvarsle
vareførsel mellom Norge og EU bli forskriftsfestet med hjemmel i denne
bestemmelsen.
Departementet foreslår videre en ny bestemmelse i tolloven § 3-1
femte ledd som gir tollmyndighetene fullmakt til å autorisere foretak.
Foretakene kan være importører, eksportører, speditører, transportører
og andre som er involvert i vareførsel. Aktørene vil stå fritt til
å søke om autorisering etter egen vurdering av behovet.
Formålet med autorisering er blant annet at autoriserte foretak
skal kunne gis lettelser ved kontroll og fra varslingsplikten, blant
annet ved at det ikke må oppgis like mange opplysninger. Forslaget
til § 3-1 sjette ledd gir hjemmel for departementet til å gi forskrift
om autorisering av foretak, herunder om vilkår for å bli autorisert
og om tilbakekall av autorisering, og om lettelser ved kontroll
og fra varslingsplikten.
Ved en avtale med EU skal vilkårene for autorisering forutsetningsvis
samsvare med EUs krav på området. En eventuell avtale mellom Norge
og EU vil også innebære at foretak som er autorisert i Norge, gjennom
den ordning som foreslås i § 3-1 femte ledd, vil anerkjennes som
autorisert i EU.
Som følge av forslaget om nytt første og femte ledd i § 3-1 vil
de øvrige ledd i bestemmelsen måtte forrykkes. Departementet viser
til forslaget til tolloven § 3-1.
Regelendringene vil innebære at norske tollmyndigheter oppnår
bedre kontroll med vareførselen. For tollmyndighetene vil det påløpe
kostnader ved å innføre et elektronisk system for håndtering av
forhåndsvarslingen, samt til autorisering av foretak. Dette arbeidet
vil bli gjennomført i tilknytning til prosjektet Nye TVINN. Prosjektet
er beskrevet i St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Finansdepartementet. Den
videre utviklingen i forhandlingene med EU vil være avgjørende for
hvilke løsninger som velges, og arbeidet i prosjektet må utføres
mens forhandlingene pågår.
Næringslivet vil måtte påregne noen kostnader ved en omlegging
til forhåndsvarsling og til autorisering. Kostnadene antas imidlertid
stort sett å være begrenset til en investeringsfase knyttet til
omlegging av rutiner.
Som det fremgår ovenfor vil det høsten 2008 forhandles med EU
om en løsning for norsk næringsliv. Departementet foreslår derfor
at plikten til å forhåndsvarsle vareførsel ut og inn fra tollområdet
og tollmyndighetenes fullmakt til å autorisere foretak iverksettes
fra den tid Kongen bestemmer.
Det vises til forslag til ikrafttredelsesbestemmelse.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endringer i tolloven av 2007 § 3-1.