Etter skatteloven § 6-60 første ledd kan fiskere og fangstfolk
på nærmere vilkår kreve et særskilt fradrag på 30 prosent av netto
arbeidsinntekt fra fiske og fangst. I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2008
ble fiskerfradraget økt fra 80 000 kroner til 115 000 kroner. Regjeringen
foreslår å øke fiskerfradraget ytterligere til 150 000 kroner. Økningen
må ses i sammenheng med omleggingen av nettolønnsordningen for sjøfolk
som ble gjennomført i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2008. Forslaget er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2008–2009) Skatte-,
avgifts- og tollvedtak punkt 2.2.8. Det vises til forslag til endring
i skatteloven § 6-60 første ledd. Endringen foreslås å tre i kraft
straks med virkning fra og med inntektsåret 2009.
Regjeringen vil videre lempe på vilkårene for å kvalifisere til
fiskerfradrag, slik at kravet om minst 130 dagers deltakelse i fiske
eller fangst skal gjelde tilsvarende som 130-dagerskravet for fradrag
for sjøfolk etter skatteloven § 6-61 med tilhørende forskrifter
og praksis.
I dag er vilkåret om at 130-dagerskravet må oppfylles innenfor
det enkelte kalenderår absolutt for fiskere, i motsetning til for
sjøfolk. Det betyr at oppstartsår og avslutningsår for en lengre,
eventuell årelang fiskeperiode kan falle utenfor fradragsretten. Det
samme gjelder enkeltår hvor fiskeperioden på grunn av turnusordninger
eller lignende er satt opp med mindre enn 130 dager, eller det var
planlagt en lang nok fiskeperiode, men hvor denne perioden blir avbrutt
og redusert av ulike grunner.
Endringen vil gå ut på at også en kortere, faktisk fiskeperiode
enn 130 dager et år kan kvalifisere til fiskerfradrag, dersom ett
av to særlige vilkår er oppfylt. Det ene vilkåret er at den kortere
perioden er startåret eller avslutningsåret for en lengre fiskeperiode
som ifølge avtaler i gjennomsnitt forutsatte over 130 dager fiske
om bord i året. Det andre vilkåret er at den kortere perioden var
forutsatt å skulle vare lenge nok, men ble avbrutt av uforutsette
omstendigheter. I avbruddstilfellene må fiskeren kunne dokumentere
den forutsatte, lengre varighet gjennom arbeids- eller oppdragsavtale.
For fisker med ansvar for fartøyet som fisket skal uføres fra (selvstendig
næringsdrivende), må den forutsatte lengre varighet dokumenteres
gjennom eksempelvis driftsopplegg for fartøyet.
Fradragsbegrensningen vil her ligge i at når den faktiske fiskeperioden
er kort, vil også den fiskerinntekt som fradraget beregnes av, være
mindre.
En viderefører det gamle vilkåret om at fiske eller fangst må
være skattyterens fulle beskjeftigelse (hovedbeskjeftigelse) i perioden.
Dette tilsvarer vilkåret om at bare sjøfolk med hovedbeskjeftigelse
om bord skal ha det særskilte fradraget for sjøfolk.
Lempningen i kravet til fiskeperiode gjennomføres med virkning
fra og med inntektsåret 2009 gjennom endring i forskrift av 19. november
1999 nr. 1158.
Komiteen slutter seg til
Regjeringens forslag til endring i skatteloven § 6-60 første ledd.