Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Sammendrag – Ot.prp. nr. 64 (2007–2008)

I proposisjonen fremmes det forslag til lov om endringer i folketrygdloven kapittel 3. Forslaget er en oppfølging av drøftinger mellom Regjeringen og Norsk Pensjonistforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner, Landsorganisasjonen i Norge, Unio, Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund og Akademikerne om pensjonsregulering fra 1. mai 2008. Av protokollen av 28. mai 2008 fremgår det blant annet at Regjeringen vil foreslå for Stortinget at ordningen med garantert tilleggspensjon til unge uføre styrkes ved at nivået på antatte fremtidige pensjonspoeng økes fra 3,30 til 3,50 med virkning fra 1. mai 2008, jf. St.prp. nr. 65 (2007–2008) Om trygdeoppgjeret 2008.

Det vises til proposisjonens pkt 2.1 for nærmere redegjørelse av gjeldende ordning.

Partene er enige om at gruppen unge uføre født etter 1940 skal få poengtallet hevet fra 3,30 til 3,50 fra 1. mai 2008.

Med en regulering av grunnbeløpet fra 66 812 kroner til 70 256 kroner og en poengøkning fra 3,30 til 3,50 vil minste tilleggspensjon til unge uføre heves med om lag 14 000 kroner til 173 532 kroner pr. år fra 1. mai 2008 (forutsatt 40 poengår og en tilleggspensjonsprosent på 42).

Departementet foreslår at folketrygdloven § 3-21 endres slik at poengtallet 3,30 endres til 3,50, jf. lovforslaget.

Det foreslås at endringen trer i kraft straks og gis virkning fra 1. mai 2008. Den foreslåtte endringen er forutsatt å gjelde også for den andelen av gruppen unge uføre født etter 1940 som har gått over fra uførepensjon til alderspensjon i 2008.

Gruppen unge uføre født etter 1940 anslås til ca. 45 000 uførepensjonister (15,1 prosent av alle uføre).

Med et grunnbeløp på 70 256 kroner utgjør differansen mellom tilleggspensjon beregnet etter poengtall 3,3 og 3,5 5 900 kroner.

På årsbasis utgjør merutgiftene ved forslaget om lag 270 mill. kroner. For de resterende 8/12 av 2008 blir merutgiftene om lag 180 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 65 (2007–2008) Om trygdeoppgjeret 2008.

Hevingen av den garanterte tilleggspensjonen for unge uføre kommer i tillegg til reguleringen av grunnbeløpet og en heving av den ordinære satsen for særtillegget. Arbeids- og velferdsetaten vil gi nærmere informasjon om forventet tidspunkt for oppjustering og når etterbetaling vil kunne skje.

Til alderspensjon og uførepensjon blir det etter folketrygdloven §§ 3-25 og 3-26 gitt forsørgingstillegg. Tilleggene inntektsprøves etter folketrygdloven § 3-26.

Forsørgingstilleggene reduseres med 50 prosent av inntekt over et fribeløp. Fribeløpet er knyttet til størrelsen på minstepensjonen for ektepar og avhenger av hvor mange barn paret har. Minstepensjon består av grunnpensjon og særtillegg, slik at minstepensjonen og dermed fribeløpet øker når særtillegget øker.

I forbindelse med trygdeoppgjøret 2008 er det foreslått å øke den ordinære særtilleggssatsen, jf. St.prp. nr. 65 (2007–2008). Økningen i minstepensjonene tar ikke sikte på å endre inntektsprøvingen av forsørgingstilleggene. Siden fribeløpets størrelse i dag er knyttet til størrelsen på minstepensjonen, er det nødvendig å fjerne tilknytningen til minstepensjonssatsene for å unngå en tilsvarende heving av fribeløpsgrensen.

Fribeløpsgrensen i § 3-26 femte ledd bokstav a svarer til minstepensjonen for ektepar (1,6433 G x 2) tillagt 5 prosent av grunnbeløpet, dvs. 3,3366 G. I bokstav c tilsvarer fribeløpsgrensen minstepensjon for enslige (1,7933 G) tillagt 85 prosent av grunnbeløpet, dvs. 2,6433 G. Det foreslås at folketrygdloven § 3-26 femte ledd bokstav a og c endres slik at inntektsprøvingen av forsørgingstillegget skal skje med det samme fribeløpet i prosent av grunnbeløpet som i dag.

Endringen, som foreslås å tre i kraft straks og med virkning fra 1. mai 2008, har verken økonomiske eller administrative konsekvenser.