Forslaget til ny lov innebærer i liten grad vesentlige konsekvenser
av administrativ eller økonomisk karakter. Det legges ikke opp til
noen endring i den grunnleggende organiseringen av utlendingsforvaltningen,
og det foreslås heller ikke endringer i regelverket som vil føre
til at vesentlig flere enn i dag får oppholdstillatelse. Selv om
lovforslaget legger opp til at hovedprinsippene for innvandringsreguleringen skal
nedfelles i loven, vil fortsatt mye styres gjennom forskriftsregler
og forvaltningens skjønnsutøvelse.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, tar dette til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringspartiene utvider flyktningbegrepet til å omfatte
en rekke grupper som ikke omfattes av bestemmelsene i Flyktningkonvensjonen,
og at asylsøkere som får status som flyktninger automatisk får en
rekke rettigheter. Flyktninger er unntatt fra kravet om minst tre
års medlemskap i folketrygden frem til uføre- eller dødsfallstidspunktet
for å få uførepensjon/tidsubegrenset uførestønad eller pensjon som
gjenlevende ektefelle, og er også unntatt fra krav til underhold
ved familieinnvandring. Personer med flyktningstatus får dessuten
minstepensjon uten krav til forutgående botid på 40 år i Norge. Disse
medlemmer vil derfor påpeke at Regjeringens liberalisering
av asylpolitikken vil ha store økonomiske konsenser for Norge, særlig
siden dette skjer samtidig som at Sverige strammer inn. Disse
medlemmer viser til at rekordmange asylsøkere fra Irak nå
kommer til Norge, og halvparten av alle irakiske asylsøkere til
Europa inntil nylig valgte Sverige.
Disse medlemmer vil vise til at Fremskrittspartiets
innvandrings- og integreringspolitikk vil gi betydelige besparelser
for norske skattebetalere. Store deler av Fremskrittspartiets innvandringspolitikk har
blitt gjennomført i Danmark, der har for eksempel antallet årlige
familieinnvandrere blitt redusert til ca. en tredjedel etter at
24-årsregelen og tilknytningskravet ble innført. Besparelsene som
følge av reduserte kapasitetsbehov vil først merkes i utlendingsforvaltningen,
særlig innenfor Utlendingsdirektoratet, mens det vil ta lenger tid
å realisere besparelsene på integreringsområdet. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2008, samt
Budsjett-innst. S. nr. 5 (2007-2008), der store deler av de 2,7
mrd. kroner det kuttes netto på statsbudsjettets rammeområde 6 kommer
fra besparelser på innvandrings- og integreringsfeltet.