18. Straff og andre sanksjoner
Departementet viser til at det er nødvendig med straffebestemmelser i utlendingsloven ved siden av de forvaltningsmessige reaksjonene bortvisning og utvisning. Det følger også av våre internasjonale forpliktelser, for eksempel gjennom Schengen-samarbeidet, at Norge må ha straffebestemmelser for brudd på regler om innreise og opphold.
Gjeldende straffebestemmelser i utlendingsloven foreslås i all vesentlighet videreført. Gjeldende utlendingslov § 47 første ledd bokstav a er en generell straffebestemmelse som er rettet mot overtredelse av utlendingsloven eller forskrifter, forbud, påbud eller vilkår gitt i medhold av loven. Departementet har i sitt lovforslag konkretisert hvilke overtredelser av loven som skal være straffbare.
Departementets forslag til § 108 i ny utlendingslov vil ramme mange forskjellige forhold og overtredelsens grovhet vil variere. Strafferammene varierer fra bot eller fengsel inntil seks måneder til fengsel inntil seks år.
Departementet støtter ikke utvalgets forslag om å innføre en gebyrordning ved mindre alvorlige overtredelser av utlendingsloven.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets politikk med skjerpede straffer for kriminalitet, og mener at dette også må gjelde utlendingsfeltet. Disse medlemmers forslag til ny utlendingslov avviker derfor fra Regjeringens opplegg ved at strafferammen dobles for de fleste forholdene loven nevner, med unntak av at straffen for de minst alvorlige forholdene økes fra inntil seks måneders fengsel til inntil to års fengsel.