10. Permanent oppholdstillatelse
En førstegangs oppholdstillatelse vil være tidsbegrenset, og fornyelse vil som regel være betinget av at det opprinnelige oppholdsgrunnlaget fortsatt består. En permanent oppholdstillatelse vil være tidsubegrenset og selvstendig og gir et utvidet vern mot utvisning. Dette innebærer at utlendingen ikke lenger må søke om fornyelse og at tillatelsen ikke er avhengig av at det opprinnelige oppholdsgrunnlaget fortsatt skal bestå etter at tillatelsen er innvilget. Betegnelsen "bosettingstillatelse" på denne tillatelsestypen i gjeldende lov, er erstattet med betegnelsen "permanent oppholdstillatelse" i ny lov. Permanent oppholdstillatelse gir et bedre uttrykk for realitetene. Se lovforslaget § 62.
Departementet går inn for å videreføre gjeldende bestemmelse om at utlendingen må ha gjennomført pliktig norskopplæring i henhold til introduksjonsloven for å ha rett til permanent oppholdstillatelse, jf. lovforslaget § 62 første ledd bokstav d.
Etter gjeldende regelverk stilles det et krav om tre års botid og at utlendingen i løpet av denne perioden ikke har oppholdt seg utenlands mer enn syv måneder til sammen. Vilkåret om at utlendingen ikke må ha oppholdt seg mer enn syv måneder til sammen i utlandet, videreføres og tas inn i loven. Det skal imidlertid ikke lenger være et krav om at utlendingen gjennom hele treårsperioden har vært gitt tillatelse på ett og samme grunnlag. Det er tilstrekkelig at vedkommende gjennom hele perioden har hatt tillatelse som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse.
Gjeldende regel om krav til mer enn tre års botid hvor det foreligger grunnlag for utvisning videreføres og tas inn i loven. Det foreslås også å videreføre gjeldende regel om at permanent oppholdstillatelse skal bortfalle ved mer enn to års sammenhengende opphold utenfor Norge.
Departementet støtter utvalgets forslag om at det fortsatt skal kunne fastsettes nærmere regler i forskrift om at permanent oppholdstillatelse skal kunne gis selv om lovens vilkår ikke er oppfylt, jf. lovforslaget § 62 sjette ledd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil fremheve at begrepet permanent oppholdstillatelse gir et bedre uttrykk for realitetene i denne tillatelsestypen. Flertallet støtter en videreføring av gjeldende bestemmelse om at utlendingen må ha gjennomført pliktig norskopplæring i henhold til introduksjonsloven for å ha rett til permanent oppholdstillatelse.
Flertallet støtter videre at vilkåret om at utlendingen ikke må ha oppholdt seg mer enn syv måneder til sammen i utlandet, videreføres og tas inn i loven. Det skal imidlertid ikke lenger være et krav om at utlendingen gjennom hele treårsperioden har vært gitt tillatelse på ett og samme grunnlag. Det er tilstrekkelig at vedkommende gjennom hele perioden har hatt tillatelse som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Flertallet støtter en videreføring av gjeldende regel om at permanent oppholdstillatelse skal bortfalle ved mer enn to års sammenhengende opphold utenfor Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader angående oppholdstillatelse i punkt 3.2, der disse medlemmer slår fast at førstegangs oppholdstillatelse skal være av inntil ett års varighet, og at fornyet oppholdstillatelse skal gis som en midlertidig oppholdstillatelse for ett år av gangen.
Disse medlemmer mener at det er urimelig at EØS-borgere skal diskrimineres når det gjelder permanent oppholdstillatelse, slik Regjeringen legger opp til i høringsnotatet til nytt kapittel 13 i ny utlendingslov, jf. skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:491 (2007-2008). Disse medlemmer vil likebehandle alle grupper, og mener derfor at både EØS-borgere og andre utlendinger først kan få innvilget permanent oppholdstillatelse etter 5 år i Norge. Disse medlemmer mener at utenlandske borgere som innvandrer fra land utenfor EØS, skal bestå en prøve i norsk språk og samfunnskunnskap for å kunne få permanent opphold i Norge. Disse medlemmer ønsker en tilsvarende test i forbindelse med innvilgelse av statsborgerskap, jf. Dokument nr. 8:35 (2005-2006).
EØS-borgere skal imidlertid i tråd med EØS-avtalen kunne få permanent oppholdstillatelse uten å måtte delta på norskopplæring.
Disse medlemmer mener at tvungent opphold ved institusjon ikke skal regnes som oppholdstid i Norge med henblikk på oppholdstillatelse, og at slikt opphold heller ikke skal danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Disse medlemmer presiserer derfor dette i eget forslag til ny norsk utlendingslov.
Disse medlemmer viser til sine merknader i punkt 3.2 angående en ordning der kan gis et kontantvederlag mot å frasi seg norsk oppholdstillatelse og retten til å returnere til Norge i fremtiden. En utlending som benytter seg av denne ordningen vil naturligvis også være avskåret fra å kunne få permanent oppholdstillatelse i Norge.