Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om lov om endringar i lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. (særskilt tildeling av overskot frå Norsk Tipping)

Dette dokument

Innhold

Til Odelstinget

Kultur- og kyrkjedepartementet legg fram forslag om endring i lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. for å sikre ein klar lovheimel for ei særskilt tildeling av overskot frå Norsk Tipping. Hovudregelen for slik tildeling går fram av lova § 10, og inneber at overskotet frå Norsk Tipping skal verte fordelt med 50 pst. til kulturformål og 50 pst. til idrettsformål. Forslaget medfører at eit særleg beløp av overskotet for 2007 skal verte fordelt i 2008 til visse samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar, jf. St.meld. nr. 39 (2006-2007) punkt 25.7. Storleiken på beløpet vil være avhengig av Norsk Tippings overskot i 2007. Det skal være ein føresetnad for den særskilte tildelinga at den ordinære tildelinga frå Norsk Tipping til kultur og idrett ikkje blir mindre enn i 2007.

Forslaget opnar for at ein auke i overskotet til utdeling frå Norsk Tipping frå inntektsåret 2006 til inntektsåret 2007 kan delast ut til utvalde samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar, inkludert idrettsformål. Det er venta at ein slik auke i 2007 vil utgjere om lag 150 mill. kroner. Utdelinga vil skje i løpet av 2008. Før slik utdeling kan skje, skal det sikrast at den ordinære utdelinga frå Norsk Tipping til idrett og kultur ligg på same nivå i 2008 som i 2007. Gjennomføringa av den særskilte utdelinga i 2008 vil skje etter nærare føresegner fastsett av Kongen.

Grunna mellom anna avviklinga av automatmarknaden frå 1. juli 2007 (fjerning av om lag 12 000 automatar) er det venta ein auke i Norsk Tipping sitt overskot i 2007. Noko av omsetninga som har vore på automatane, kjem no inn på spela til Norsk Tipping.

Norsk Tipping sitt overskot i 2008 skal verte fordelt i 2009 etter nye reglar som gjer at den ordinære fordelinga skjer mellom kultur, idrett og utvalde samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar. Desse nye reglane i pengespellova § 10 vart vedtekne i lov 29. august 2003 nr. 90, men vil først bli sett i kraft frå 1. januar 2009.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden Klemetrud og Tove Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til proposisjonen med forslag om lovendring for å hjemle overgangsordning fra gjeldende hovedregel for fordeling av overskuddet fra Norsk Tipping til ny tippenøkkel skal tre i kraft fra 1. januar 2009. Komiteen er kjent med at forslaget er en oppfølging av Stortingets tidligere vedtak om å sikre videre inntekter til de samfunnsnyttige og humanitære organisasjonene som tidligere har hatt oppstilt gevinstautomater, og som fra 1. juli 2007 og fram til ny tippenøkkel trer i kraft verken har inntekter fra gevinstautomater eller Norsk Tipping.

Komiteen har merket seg at siste halvår i 2007 og 2008 vil være en overgangsperiode, der det ikke vil genereres automatinntekter fra Norsk Tipping i påvente av oppstart av den nye typen gevinstautomater. Komiteen viser til Stortingets tidligere vedtak om å kompensere for disse organisasjonenes inntektsbortfall i denne overgangsperioden, jf. Ot.prp. nr. 44 (2002-2003) og Innst. O. nr. 124 (2002-2003).

Komiteen viser til St.meld. nr. 39 (2006-2007) Frivillighet for alle, der Regjeringen skisserte en overgangsmodell der disse organisasjonene vil bli tildelt til sammen 1 mrd. kroner ekstra i 2008 og 2009 som finansieres ved bruk av midler fra Norsk Tippings investeringsfond.

Komiteen viser til proposisjonen der Regjeringen fremmer forslag om endring i loven, slik at det i tillegg til ordinær fordeling av overskuddet fra Norsk Tipping i 2007 skal kunne foretas en særskilt tildeling til de samfunnsnyttige og humanitære organisasjonene av økningen i overskuddet fra Norsk Tipping i 2007. Komiteen merker seg at foreløpige prognoser viser at dette kan tilføre organisasjonene et beløp i størrelsesorden 150 mill. kroner. Samlet kompensasjon vil med dette kunne utgjøre et beløp i størrelsesorden 500 mill. kroner til utbetaling i 2008. Komiteen støtter dette.

Komiteen viser til at Regjeringen legger til grunn at overskuddet fra Norsk Tipping fra 2009 vil gi rom for at eksisterende overskuddmottakere opprettholder sitt tilskuddsnivå også etter innføringen av ny tippenøkkel.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at det i 2007 har kommet et nytt spill fra Norsk Tipping, som spilles hver dag, og som ikke er lagt inn i budsjettene for fordeling.

Disse medlemmer etterlyser dessuten en helhetlig oversikt og et regnskap fra Norsk Tipping, som kan anskueliggjøre hvordan alle spillemidlene som kommer inn, blir fordelt. Det kan synes som om det er nødvendig for Stortinget å bli orientert årlig om både investeringer, utgifter og overskudd i Norsk Tipping, særlig fordi dette er et statlig spillselskap, som har monopol på store deler av det norske spillmarkedet.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme til Stortinget med en årlig rapport om de økonomiske forhold i Norsk Tipping."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er svært skeptisk til å dele ut et så stort beløp som opptil 150 mill. kroner til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner, uten at Stortinget har innflytelse over hvem som får disse midlene.

Disse medlemmer er klar over at dette er en overgangsfase, mens man får nye pengeautomatspill fra Norsk Tipping plassert ut til kommisjonærene, men mener likevel at Stortinget bør ha en medvirkende rolle i hvordan fordelingen skjer.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at da Stortinget vedtok å innføre automatmonopol, ble det samtidig vedtatt at frivillige organisasjoner skulle kompenseres fra Norsk Tippings fond for bortfall av gevinstautomater. Dette medlem viser til Budsjett-Innst. S. nr. 1 (2007-2008) der Kristelig Folkeparti foreslo at hele Norsk Tippings investeringsfond skulle fordeles til frivillige lag og organisasjoner i 2008. I tillegg til å oppfylle avtalen til de frivillige organisasjoner som mottok inntekter fra gevinstautomater, ville Kristelig Folkeparti prioritere å gi støtte også til de organisasjoner som ikke har ønsket å motta inntekter fra gevinstautomater, men dette medlem konstaterer at forslaget ikke fikk flertall. Dette medlem er opptatt av å sikre gode driftsvilkår for samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner. Dette medlem vil i denne sammenheng uttrykke bekymring for de organisasjoner som blant annet av etiske årsaker har valgt å stå utenfor automatmarkedet, og mener en her må se på konkrete tiltak for å styrke også disse organisasjonene.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Stortinget ber Regjeringen komme til Stortinget med en årlig rapport om de økonomiske forhold i Norsk Tipping.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringar i lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. (særskilt tildeling av overskot frå Norsk Tipping)

I

I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. vert følgjande endringar gjort:

Tittelen på lova skal lyde:

Lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. (pengespilloven).

§ 10 nytt tredje ledd skal lyde:

Dersom overskuddet i 2007 er større enn overskuddet i 2006, kan økningen fordeles til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner av Kongen i 2008.

II

Lova trer i kraft straks.

Oslo, i familie - og kulturkomiteen, den 5. februar 2008

May-Helen Molvær Grimstad Trond Lode
leder ordfører