Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Ragnhild Aarflot Kalland, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at forordning EF 561/2006 som Norge gjennom behandling av St.prp. nr. 55 (2006-2007) i hovedsak har sluttet seg til, gjennomføres i norsk rett gjennom revidert forskrift om kjøre- og hviletid.
Komiteen har merket seg at departementet i dialog med berørte aktører vil gjøre en fornyet vurdering av behovet for eventuelle varige nasjonale unntak i forskrifter som regulerer kjøre- og hviletid før de midlertidige unntakene utløper 1. august 2008. Komiteen legger til grunn at det blir en grundig dialog, og at departementet legger til grunn at nasjonale forskrifter gjør nødvendige permanente unntak for særnorske forhold og at justerte forskrifter heller ikke medfører nasjonale skjerpelser i forskriftene som ikke er hjemlet i direktivet.
Komiteen tilrår også at områder/virksomhet/transportformer som får permanente unntak fra forskrift, får egne regler som klargjør og forenkler praktisering av permanente unntak.
Komiteen understreker at forskrifter og praktisering av og kontroll med forskrifter må søkes gjennomført på en måte som ikke gir unødig byråkrati og merkostnader for berørte parter.
Komiteen har merket seg at lovforslaget åpner for at regionvegkontor kan få samme myndighet som politiet i dag har til å gi pålegg om å gjennomføre nødvendig hvile. Komiteen legger til grunn at også slik myndighet brukes av vegetaten med smidighet og sunt skjønn.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener det er avgjørende viktig at lover og forskrifter på samferdselsområdet i størst mulig grad medvirker til økt trafikksikkerhet. Flertallet viser i den forbindelse til det samme flertalls merknader i Innst. S. nr. 211 (2006-2007):
"Dette flertallet mener at prestasjonsbasert avlønning i transportbransjen kan medføre press på sjåføren som igjen kan sette trafikksikkerheten i fare.
Dette flertallet mener derfor at det må gjøres forskriftsendringer og eventuelle lovendringer som forhindrer et slikt avlønningssystem som kan føre til brudd på kjøre- og hviletiden, eller på andre måter være en fare for trafikken."
Flertallet understreker betydningen av at det sikres god opplæring og oppfølging av Vegvesenets kontrollpersonale for å sikre utøvelse av myndigheten i samsvar med formålet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti peker spesielt på at det bør gjøres varig unntak for sirkusvirksomhet.
Disse medlemmer viser til foreslått endring i § 21 som innebærer innføring av ansvarsregler for tredjeparter. Disse medlemmer har videre merket seg at forordning EF 561/2006 ikke er klar når det gjelder hvem som omfattes, og rekkevidden av pliktene som pålegges. Disse medlemmer legger til grunn at det i nasjonale forskrifter ikke gjennomføres en utvidelse av tredjepartsansvar som går lenger enn det andre land innenfor EØS-området gjør; og at forskrifter angående dette foreløpig utstår til dette er bedre klargjort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er positivt innstilt til at det gjennomføres nasjonale tilpasninger i lovverk og forskriftsverk knyttet til endringer i felleseuropeiske regler for kjøre- og hviletid for tungtransportsjåfører. I et felles og internasjonalt transportmarked er det viktig at lovverket er mest mulig likt for å gi lik konkurranse, like transportvilkår og medvirke til økt trafikksikkerhet.
Disse medlemmer stiller seg imidlertid avvisende til at slik nasjonal tilpasning skal føre til endring i lov- og regelverk som ikke er begrunnet med endring i felleseuropeiske regler, og at nasjonale tilpasninger ikke tar nødvendige hensyn til særegne nasjonale forhold knyttet til tungtransport på veg. Disse medlemmer peker spesielt på bruk av bil til vinterdrift av vegnettet, kjøreforhold om vinteren og forhold knyttet til bruk av riksveiferjer som særegne norske forhold der smidighet fremfor byråkratisk regelverk, kan gi bedre bidrag til økt trafikksikkerhet.
Disse medlemmer har oppfattet at en del EU-land har videreført eller innført nasjonale bestemmelser som gir nasjonale avvik i forhold til forordning EF 561/2006. Disse medlemmer mener at også Norge bør kunne gjøre dette.
Disse medlemmer peker også på sirkusvirksomhet som helt særegen virksomhet. Disse medlemmer mener permanente og omfattende unntak er nødvendig for slik virksomhet. Disse medlemmer har oppfattet at dette er gjort i andre EU-land.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at innføring gjennom forskrifter av nye kjøre- og hviletidsbestemmelser utsettes. Det utarbeides nye forskrifter som tydeligere tar hensyn til særegne norske kjøreforhold, som viderefører unntak for transport innen radius på 100 km og som gir generelt unntak for transport i forbindelse med vegvedlikehold/vinterdrift."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for varig unntak for sirkusvirksomhet fra bestemmelsene og forskrifter om kjøre- og hviletiden i vegtrafikkloven, inkludert krav om fartsskrivere."
Disse medlemmer har merket seg at forslaget til tilføyelse i § 36 vil gi en ytterligere utvidelse av den myndigheten Statens vegvesen har i dag. Etter det disse medlemmer kjenner til, er dette ikke gjort eller tenkt gjort i Sverige og Danmark. Disse medlemmer ønsker ikke en slik myndighetsutvidelse, og vil derfor stemme mot forslaget til tillegg til overskriften i vegtrafikklovens § 36.