2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per Egil Evensen, Gjermund Hagesæter, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til Ot.prp. nr. 58 (2006-2007) Om lov om toll og vareførsel (tolloven).
Komiteen legger til grunn at forslaget først og fremst er en teknisk opprydning på tollområdet, og er glad for at lovverket ajourføres og gjøres bedre tilgjengelig for publikum, toll- og avgiftsetaten og andre offentlige organer.
Komiteen mener en forenkling og modernisering av tolloven er et tiltak som man må anta vil gi administrative og økonomiske besparelser på sikt.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til lov om toll og vareførsel (tolloven).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener det behov for at Tollvesenet får nødvendig myndighet til for eksempel å holde igjen mistenkte, stoppe kontrollobjekter, adgang til å bruke blålys og til å fravike vegtrafikkloven. Disse medlemmer viser til at det fra Svinesund til Storskog anslagsvis er 65 veier som krysser grensen, de aller fleste uten tollbemanning. Kontrollen kan skje ved hjelp av stasjonære stopposter eller ved mobile patruljer. Selv småsmuglere bruker ofte rekognoseringsbiler som sendes foran for å sjekke om det er tollkontroll. Effekten av tradisjonelle stopposter er dermed kraftig redusert. Disse medlemmer viser til at Tollvesenets kjøretøy kan ha behov for å ta igjen et møtende kontrollobjekt, eller et kontrollobjekt som passerer en observasjonspost. Det kan da eksempelvis være behov for å bryte sperrelinjer og overskride fartsgrenser. Det er også behov for å kunne stanse på forkjørsvei, i busslommer etc. for å kunne gjennomføre kontrollen. Det er også behov for å varsle kontrollobjektet om at man ønsker å stanse det.
Disse medlemmer viser til en kartlegging i Tollregion Øst-Norge som viste at i 50 pst. av kontrolltilfellene oppstod behov for å fravike trafikkreglene. I 50 pst. av disse tilfellene lot kontrollen seg ikke gjennomføre, og dermed ble ønsket kontroll ikke gjennomført i ett av fire tilfeller. Undersøkelsen viste også at mange av de som ble stoppet i kontroll, og særlig de som ikke stoppet umiddelbart, forklarte at de ikke forstod at det var tollkontroll.
Disse medlemmer mener at Tollvesenet ikke kan ha en troverdig grensekontroll uten at etatens kjøretøy gis fullmakt til å fravike vegtrafikkloven. Dette kan gjøres ved å endre vegtrafikkloven § 11, ved å tilføye en hjemmel til å gi forskriftsbestemmelser i trafikkreglene. Disse medlemmer er imidlertid kjent med at Vegdirektoratet har anbefalt Toll- og avgiftsdirektoratet å registrere kjøretøyene som utrykningskjøretøyer. Man vil da få de nødvendige fullmakter uten at det er nødvendig å igangsette et tidkrevende arbeid med endringer i lov og forskrifter. Registrering som utrykningskjøretøy vil dessuten gi adgang til å benytte blålys for å signalisere at kontrollobjektet skal stanse. I grensetrafikken er det viktig å bruke tydelige stoppsignaler som også er internasjonalt anerkjent. Blålys brukes bl.a. av tollmyndighetene i Sverige, Finland, Tyskland og Sveits, som har utelukkende gode erfaringer.
Disse medlemmer mener at publikum har krav på å vite at det er en offentlig etat som signaliserer stans. Bare utrykningskjøretøyer kan bruke blålys, og kun blålys kan gi denne vissheten. Disse medlemmer ber på denne bakgrunn Regjeringen om å vurdere nødvendige lov- og forskriftsendringer, slik at Tollvesenet kan benytte blålys under utrykning og for å stoppe kontrollobjekter.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme sak for Stortinget hvor man vurderer å fremme nødvendige lov- og forskriftsendringer, slik at Tollvesenet kan få nødvendig myndighet til for eksempel å holde igjen mistenkte, stoppe kontrollobjekter, adgang til å bruke blålys og til å fravike vegtrafikkloven."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener toll tilhører fortiden og at arbeidet for en global frihandelsavtale i regi av WTO må intensiveres. Disse medlemmer mener videre at frem til målet om en global frihandelsavtale er nådd, må Norge aktivt søke å inngå flest mulig bilaterale frihandelsavtaler. Disse medlemmer merker seg at det ikke legges opp til nevneverdige provenymessige konsekvenser for statskassen. Disse medlemmer er likevel glad for at lovverket ajourføres og gjøres bedre tilgjengelig for publikum, toll- og avgiftsetaten og andre offentlige organer.