Regler til vern om de ansattes interesser
Direktivet inneholder flere særskilte regler til vern om de ansatte i de fusjonerende selskapene. Fusjonsplanen skal angi fusjonens sannsynlige virkninger for sysselsettingen. Videre skal styrets rapport om fusjonen inneholde en redegjørelse for den betydning fusjonen kan få for de ansatte i selskapet.
Direktivet har bestemmelser om arbeidstakernes innflytelse i det fusjonerte selskapet. Utgangspunktet er at det er reglene om innflytelse i den medlemsstaten hvor det fusjonerte selskapet skal ha sitt forretningskontor, som kommer til anvendelse. Dette gjelder likevel ikke dersom dette gir de ansatte dårligere rettigheter enn de hadde før fusjonen. I disse tilfellene skal det forhandles om de ansattes medbestemmelsesrett. Dersom partene blir enige om en avtale, er det denne avtalen som vil være bestemmende for de ansattes representasjon i det fusjonerte selskapets styrende organer. Blir partene ikke enige, skal de ansattes representasjon reguleres av standardbestemmelser i SE-direktivet.
Etter departementets syn er det ikke hensiktsmessig å innta de detaljerte reglene om arbeidstakernes innflytelse i allmennaksjeloven. En slik regulering ville føre til en betydelig oppsvulming av loven, og ville gi et uoversiktlig lovverk. Tematisk skiller også reglene seg vesentlig fra de øvrige reglene i allmennaksjeloven, som i det alt vesentlige er av selskapsrettslig karakter. Departementet viser dessuten til at de tilsvarende reglene om arbeidstakernes innflytelse i europeiske selskaper og europeiske samvirkeforetak er regulert i forskrift. Videre finner departementet grunn til å understreke at selv om reglene fastsettes i forskrift, vil våre EØS-rettslige forpliktelser sette rammene for departementets adgang til å endre reglene. Departementet er derfor blitt stående ved at reglene om arbeidstakernes innflytelse i det fusjonerte selskapet bør reguleres i forskrift. I lovutkastet er det foreslått en hjemmel til å gi slik forskrift.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet tar sikte på å sende på høring forslag til forskrift om de ansattes innflytelse i det fusjonerte selskapet i løpet av høsten 2007.
Komiteen er samd i vurderinga av å regulera arbeidtakarane sin innflytelse i forskrift. EØS-rettslege forpliktelsar set rammene for departementets høve til å endra reglane, og det er derfor ikkje naudsynt å ta dette inn i lovteksten.
Komiteen vil dra fram reglane om at direktivet har avgjerder om arbeidstakarane sin innflytelse i det fusjonerte selskapet. Utgangspunktet er at det er reglane om innflytelse i den medlemsstaten der det fusjonerte selskapet skal ha sitt forretningskontor, som skal nyttast. Dette gjeld likevel ikkje dersom dette gjev dei tilsette dårlegare rettar enn dei hadde før fusjonen. I desse tilfella skal det bli forhandlingar om dei tilsettes sin medråderett. Dersom partane blir samde om ein avtale, er det denne avtalen som vil være bestemmande for dei tilsette sin representasjon i det fusjonerte selskapet sine styrande organer. Blir partane ikkje samde, skal dei tilsette sin representasjon bli regulert av standardavgjerdene i SE-direktivet.